940 Turbo 1997 med trimmotor som misständer i grenröret Hjälp!! :D

Silverdimman
26 augusti 2019 · 2 Inlägg

Tjena allesammans,

Hoppas att ni alla har en grym sommar och att alla haft kul med sina jäckligt fina bilar ,

Skulle behöva er hjälp att få ut bilen på vägen.

I samband med flytt till landet så bestämde jag mig att realisera ett projekt som jag haft sedan jag bott i Norrbotten.

Köpa en 940 i bronsfärg gärna turbo i fint skick och piffa till denna lite till ca 200-300 hk.

Snubblade över en 940 97a fulltryckare helt spontant och bestämde mig för att slå till för 4 månader sedan.

Fixade lite småpill på denna, turbogrill, mk18 fälgar, denna hade redan 3 llm sportfilter osv. sedan gick den ej igenom besiktningen pga av oljeläckage och bestämde mig för en helsmidd motor då det låg en ute på blocket som var helt ny byggt av Kennets Motor i Motala. Killarna jag köpte den av (fick den för 25 000) verkade reko, pålitliga, allt kändes bra.

Efter många om moment så var det dags för motorbytet, allt gick bra tills jag startade denna.

Då upptäckte vi att den misstände i grenröret, tog ut bilen på provkörning och den hoppar hela tiden mellan 1500-till 3500-4000 varv, så fort bilen går på övertryck så dör soppaflödet dvs. den laddar inte alls, går knappt att bromsa med denna då även bromsarna är tryckstyrda på denna.

Lämnade in bilen på verkstad för felsökning, började med att dra ned lådan igen för att kolla att svänghjulet stod rätt (ifall att vi tabbade oss) men där var allt okey.

Tänkte att det eventuellt var fel på bränsleboxen 984 (slutsiffra) så beställde en begagnad som jag fick idag då jag hade en b230FT motor innan och nu sitter det en b230FK i maskin, samma sak med denna.

Konstaterade tsm med mecken när vi kollade insprutet att först sprutar det gärnet som en sjö ned till cylinder 1, sen flyter det på igen och sen så fyller den cylinder 1 med värdens fontän. säkert därför den misständer i grenröret.

Kamaxel, ventilspel allt är kollat vette fan vad detta kan bero på, vi ska kolla med originalspridare imorgon får bygla bort motståndet (sitter gröna 968 i railen nu), mecken tror att det kan bero på trasig BTR?

Någon som har några ideer på vad det kan tänkas vara?

Har försökt hitta någon kunnig mekaniker på just volvo i Sthlm trakten men det är fasiken inte lätt, de flesta jag kontaktat jobbar inte på denna typ av bilar längre.

Motor som sitter i bilen nu:

B230fk byggd av kenneths motor i Motala.

Underdel
Viktad och balanserad med remskiva, svänghjul och tryckplatta.
H-profil stakar minns ej märket men inget kina skit.
Nya mahle första överdim kolvar
Blocket är toppdeckat och borrat.
Renoverad oljepump.
Nya lager o ringar.

531 topp
Riktplanad
12.9 toppbult
Lite portad både på avgas och insug samt lite putsad i förbränningsrummen.
Natriumkylda avgasventiler
Hårdare ventilfjädrar
En turbokam från kenneths motor
Ställbart kamdrev

Portat original grenrör med en 19t turbo som gått ca 150 mil så är som ny.

Ska vara god för 350 hk + runt 300 hk med denna setup enligt dom som byggt motorn, har ringt och kollat om dom har några ideer men dom vet inte heller vad detta kan bero på.


Skulle vara grymt tacksam för svar!!

/ Dimman

Greenhorn
26 augusti 2019 · 399 Inlägg

Låter ju helt klart att det är en trasig spridare, som inte stänger av sig... utan bara fyller upp hela cylindern.

Byt plats på dem och se om det händer med den andra cylindern.

Senast redigerat av Greenhorn (26 augusti 2019)

Marlboroman
26 augusti 2019 · 8 228 Inlägg

Silverdimman skrev:
vi ska kolla med originalspridare imorgon får bygla bort motståndet (sitter gröna 968 i railen nu), mecken tror att det kan bero på trasig BTR?

Kör du med -968or OCH motståndet nu?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Silverdimman
16 februari 2020 · 2 Inlägg

Tackar för svaren, har precis tagit ut kärran ut garaget, ska testa sätta  röda Saab spridare idag och se om det kanske hjälper🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang