Ingen riktig uppdatering men lite tips och frågor istället.
Jag börjar med frågan, pga platsbrist så kan jag inte direkt få plats med orginal slutburk från bmw:n. Så antingen så får jag hitta något eftermarknad som funkar eller så får jag göra min egen. Då jakten på eftermarknadsburkar går sådär så ser det mer och mer ut som att jag får göra min egen. Har några enkla designer nerskissade och undrar om det finns någon ljuddämpar-guru som följer tråden som vet vad man ska välja. Skulle helst vilja ha något som dämpar lite mindre än orginal (nog inga problem) men som också strömmar bra, Hade tänkt minst 2,5" eller 3" på rören och boxen får inte vara bredare än 22 cm med 29 cm mellan centrum på rören. (Om någon vet var det finns något sådant att köpa så hojta gärna till) (av någon konstig anledning hamnade just den här bilden upp och ner..)
I andra nyheter så har jag skapat några gummi han/honer för flip-fronten. De är gjorda av rester från buren och m24 brickor samt billig gummikudde från Biltema
Jacken är för att ev-vatten ska kunna rinna ut så de inte rostar sönder direkt. Efter det är det bara att svetsa på brickorna på slutet av rörbiten (bonuspoäng om du orkar slipa av galvet innan du svetsar)
En liten teaser idag bara. Det var så att jag byggde chassirt först för automatlådan i brist på bättre, men då den nya lådan är betydligt kortare så får jag flytta om lite grejer och fixa några andra. En sak jag behöver fixa är upphängning för lådan bak då jag inte har rätt växellåde-balk för lådan. Då det här är ett budgetbygge trots allt så bestämmde jag mig för att lösa problemet med vinkelslipen snarare än plånboken. Bilder på den:
Så en adapter gjordes i 5mm 355 stål som passar bra.
Planen är att göra den största och mest komplicerade "bracket" någonsin av den. Först ska den fästas i lite mer punkter i växellådan för att inte orginalfästet ska spricka pga det vridmoment som uppkommer när man flyttar upphängningen bakåt en bit. Och när man ändå håller på och fäster den super-stabilt till lådan så varför inte bygga på infästningen för växelspaken? Och kanske en något spräng-kåpe-aktigt för kardanaxeln? Mugghållare? Vem vet? Fortsättning följer
Här behövs inga specialverktyg eller fräsiga mutterknackare. Inte när man har en svetstång och lite skrot!
Startkransen sparas ifall man vill ha eftermarknadskoppling någon dag för lite mer effekt. Resen av auto-lådan dyngas eller bortsjänkes till svältande barn. Den funkar säkert som motvikt för en lyftkran också så tung han är
Akke skrev: Spara svepet till automatlådan. Alltid någon som behöver när de ska svetsa om lådor
Jo, men vet bara inte om det är rätt svep, ser helt annorlunda ut än svepet på den svetsade lådan jag köpte, men om någon vet och behöver en av det formatet så är det bara att hojta till
Akke skrev: Spara svepet till automatlådan. Alltid någon som behöver när de ska svetsa om lådor
Jo, men vet bara inte om det är rätt svep, ser helt annorlunda ut än svepet på den svetsade lådan jag köpte, men om någon vet och behöver en av det formatet så är det bara att hojta till
Finns kanske lite olika svep. Finns med och utan fäste för trigger
Blev lite gjort igår också på bilen, började med att bredda orginal amazon växellådstunnel lite, visar sig att den nya bmw lådan är lite större än en gammal m40 Fick också förlänga sidorna för att täcka ordentligt, så då var det dags för lite CAD Efter en snabb sväng till falsmaskinen så punktades den nya tunneln fast i bilen
Efter det var gjort bestämde jag mig för att göra om frambalken lite för att få mer plats för kylare, fläkt osv där fram
Men snart blir det första golvbitarna och brandväggen som ska på plats
texas5020 skrev: Du bygger med stil på relativt enkla sätt, gör så mycket för slutresultatet !
Tack! Jag försöker bygga allt det jag kan med bara vinkelslip och svets, dels för jag inte har mycket mer och dels för att göra det lätt att laga om jag kör sönder något i framtiden eller gud benåda att rosten tar fäste i bilen igen
Personligen gillar jag när orginal-stuket behålls så mycket som möjligt även om det byggs om. kardantunnlar är ju poppis att bygga fyrkantiga t ex, vilket ser hemskt ut i min mening.
Breddat orginal med någorlunda samma former ser så mycket bättre ut
Lucif3r skrev: Personligen gillar jag när orginal-stuket behålls så mycket som möjligt även om det byggs om. kardantunnlar är ju poppis att bygga fyrkantiga t ex, vilket ser hemskt ut i min mening.
Breddat orginal med någorlunda samma former ser så mycket bättre ut
Håller med, tanken är att det ska se så "orginal" ut som möjligt när det blir klart, även om det är lite svårt i mitt fall. Men målet är att utsidan fortfarande ska se ut som något som skulle ha kunnat finnas på 60-talet. Typ som Fords första "supervan" från 1971, fast i amazonform då såklart
Blev lite less på all vinkelslipning ett tag, så bestämde mig för att lägga krafterna på annat ett kort tag för att inte bli omotiverad. Bestämde mig för att fokusera på skärmbreddarna igen då de aldrig blev riktigt klara, men för att göra det sista på breddarna så vill jag ha bilen på hjulen först. Så det blev lite av dagens kvällsprojekt.
Fick börja med att rensa gängorna för hjulskruven, efter mycket letande efter ett maskulinare alternativ till piprensare utan mycket lycka så bestämde jag mig för att offra en hjulskruv för "the greater good" Aldrig hittar man rätt hylsa...
Efter det var gjort, samt mycket brottande för att få det på plats (tunga bromsar det där) så såg det ut såhär när jag släppte ner bilen Nästan mittmotor i alla fall
Det var faktiskt första gången han står helt på egna ben (/hjul). Jag är så stolt Till och med höjden fram ser bra ut för att bygga breddare, även om hjulen kanske skulle behövts luftas
Uppdatering, nu är jag arg. På mig själv. På sida 3 så nämnde jag att under all svetsning så vred sig ramen, och att jag trodde att jag hade fixat det.. nu visar det sig att jag inte måttat tillräckligt bra och framdelen av ramen är fortfarande sne.. kommer nog att bli magert med uppdateringar innan jag får demontera allt (igen) och fixa skiten...
Edit: innan jag bygger nästa bil så ska jag verkligen satsa tidigt och bygga en bra jig som är rak, stabil och som jag kan bulta allt till, typ som BOM har byggt för projekt binky
MrCrankyface skrev: Trist motgång men är övertygad om att du löser det! Kämpa på så kommer du vara tusen gånger så nöjd när du når målet!
Jo, och jag hade fortfarande lite tur och upptäckte det innan brandvägg mm var gjort. Men det var riktigt surt ändå. men jag hatar verkligen att göra dubbeljobb, speciellt när det är så jobbigt att åtgärda som nu
Ah, det var ju ett grisigt bakslag Jag har precis själv börjat med att lära mig svetsa, och har redan märkt hur svårt det där med värme och slag är att hålla under kontroll.
Men det var väl tur i oturen ändå att du upptäckte det nu och inte när allt var klart.
Lucif3r skrev: Ah, det var ju ett grisigt bakslag Jag har precis själv börjat med att lära mig svetsa, och har redan märkt hur svårt det där med värme och slag är att hålla under kontroll.
Men det var väl tur i oturen ändå att du upptäckte det nu och inte när allt var klart.
Jo, då skulle jag nog ha behövt antidepressiva, men men, skam den som ger sig. Bättre att få det överstökat nu än att gå och dra på det, bara att det är så JÄVLA varmt nu så man kan bara jobba på senkvällar/nätter, så det kan ta ett tag tyvärr. Tycker riktigt synd om tak och asfaltsläggare just nu