Hjälp att skydda min CRX från vatten och rost

Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

Hej hej! Jag är en nybörjare som har skaffat mig en Honda CRX -86 som behöver en väldans massor kärlek och uppmärksamhet (och reservdelar). Men jag försöker lära mig allt jag kan och försöker skapa mig en lista om vad som behöver göras. Och högst upp just nu på min lista är att försöka stoppa vatten intrång och rost i karossen från att sprida sig. Ett stort problem är takluckan, som har rostat hål rakt ner på innertaket och den håller dessutom inte ens lite tätt. Så på den första bilden så ser ni mitt försökt till att i alla fall få det att sluta läcka in fram tills det att jag har möjligheten att ev börja med plåt och svetsarbete (vilket jag inte vet om jag har råd med i år). Men mitt patetiska försökt med gorilla tejp verkar inte ha fungerat så bra, då ni ser på bild nr två att det fortfarande läcker in och samlas vatten bland annat i den här knuten i skuffen. Så jag undrar ifall någon har något tips på en bättre lösning så att det iallafall slutar att rinna in ännu mer vatten i bilen?

Sedan så har jag ett litet hål i skuggens golv som är stort som en penna kanske, men där tänkte jag att jag bara tar och slipar och sandpapprar bort så mycket jag kan av rosten och sedan fyller i med pl-400 och sprejar underifrån med en behandling.

Och så på bonusbilden så ser ni sätesfästerna och bilbältes fästet på förarsidan, och att även de är helt rostade. Och jag har funderat på ifall jag skall testa o skruva lite i den. Men är rädd för att ta sönder dem, då jag gissar att det inte precis går att få tag på nya till en 30 år gammal bil. Men är detta något som jag skall vara orolig över? Alltså att det är rost där nere? Betyder det att det kanske är rost i golvet också?

Är supertacksam för att stöd och hjälp jag kan få!

Mvh Myrup/Adam.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-d05ba7c780c166bba7d443efc155e27f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-c492aa85e400db9a8e48c121e0cf5800.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-20df92e0cde83eaf64c4414266f10c91.jpg

Senast redigerat av Myrup (29 augusti 2019)

caromania Forummoderator
29 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Härligt med en gammal CRX! Det du skulle behöva göra är att ställa in bilen och plocka ur all inredning. Därefter får bilen stå någon vecka så den torkar.

Nu kanske du vill köra parallellt men då är det nog knepigt att få bukt med det hela. Laga med lite pl400 här och där lär mest förstöra framöver. Ska du täta så är det bättre med butyltätning som inte blir så hårt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

caromania skrev:
Härligt med en gammal CRX! Det du skulle behöva göra är att ställa in bilen och plocka ur all inredning. Därefter får bilen stå någon vecka så den torkar.

Nu kanske du vill köra parallellt men då är det nog knepigt att få bukt med det hela. Laga med lite pl400 här och där lär mest förstöra framöver. Ska du täta så är det bättre med butyltätning som inte blir så hårt.

Okey! Do skall jag nog skippa min pl400 idé. Det var bara det jag visste om att man kan typ laga med utan att svetsa o hålla på. Men är det smartare då att tex. I skuffen försöka spackla eller täta med något annat. Det ända jag har o gå efter är en verkstadshandbok.

Men om taklucka, något tipps på hur jag skall göra för att i alla fall få så att det inte kommer in vatten där just nu. Planen är väll att sen till hösten ställa in den och ta bort innertaket och kolla igenom det. Men jag måste ju få en provisorisk lösning innan dess.

Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-2e48ef50db3977dc0ec57e7316c4d5e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233022/233022-75abb20fa36eead32a67a5535983684c.jpg

Som ni ser här använder han ju någon resin eller något. Därför tänkte jag pl400. Men det finns kanske något smartare alternativ för t.ex. golvet i skuffen.

caromania Forummoderator
29 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Det är väl spackel på bilderna. Att spackla igen hål funkar men det är ingen långsiktig lösning och det är svårt att få bort den dagen man ska laga ordentligt. Samtidigt om det är något litet hål någonstans i en halvrisig bil så är det såklart ett sätt att göra det på. Jag skulle fortfarande köpa en patron butyltätning snarare än spackel. Om du kan komma åt inifrån så är det att föredra, annars får du ju kladd överallt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
29 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Hejsan! Min första bil var en Civic 1987, som är samma bil som en 86 CRX. Jag fick denna 2009 och försökte från 2010 fram till... tror det var 2012 nån gång... laga all rost men hoppade av tåget tillslut, hela bilen höll på att ramla isär, överdriver inte.

Problemet denna generationen hade var att karosserikittet inte kunde hålla bort fukt, så absolut överallt där det är karosserikitt så är all plåt bakom antingen jätterosting eller obefintlig. Min vindruta lossnade för att stoplarna rostade så mycket. Golvet hade nästan släppt från trösklarna och bältesinfästningarna var bara symboliska. Brandväggen hade släppt i sidorna. Bakplåten såg fin ut men visade sig vara nästan lös den också...

Som ovan nämnt, ta ur golvmattan och låt han torka. Kolla över hur rostigt det är. Känn på svetsar med plattmejsel och hammare.

När nästa generation kom 1988 var detta problemet borta, därav anledningen till varför det skiljer så i antalet som finns kvar.

Jag hade en projekttråd här på garaget, jag tog ut den gamla förgasarmotorn, och satte i en b15b2, byggde egna motorfästen osv osv bara för att tillslut inse att bilen var för rostig! Den skrotades med en tår i ögat.

Så kolla över skicket på bilen innan du fortsätter! Lycka till! smile

Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

Ja, jag skall försöka gå igenom så mycket jag kan, mitt mål är ju att få den här i fint skick igen. Men jag förstår ju också att projektet inte kan vara ett stort vakuum av problem som bara kostar mer än vad är rimligt. Så jag skall absolut försöka mitt bästa.

Men vad kan jag ta o göra åt detta nu så länge. Testa med en annan tejp? Och isåfall vilken kan man köra med?

Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

caromania skrev:
Det är väl spackel på bilderna. Att spackla igen hål funkar men det är ingen långsiktig lösning och det är svårt att få bort den dagen man ska laga ordentligt. Samtidigt om det är något litet hål någonstans i en halvrisig bil så är det såklart ett sätt att göra det på. Jag skulle fortfarande köpa en patron butyltätning snarare än spackel. Om du kan komma åt inifrån så är det att föredra, annars får du ju kladd överallt.

Okey, Ja mitt mål med denna är ju att få den i ett fint skick igen, i måna ögon så är ju denna generationen av CRX den perfekt designade bilen för mig. Och jag älskar den verkligen. Så även om min nuvarande budget inte är den högsta (ca 8000). Så vill jag göra allt jag kan för att få problemen att stoppa upp tillräckligt tills jag har fått sålt min gamla folkbuss nästa år. Och har en lite bättre budget där.

Men visst är den ända riktigt långsiktiga lösningen sedan svetsning? Men tack så mycket för hjälpen, då skall jag leta upp butyltätning och fixa med det i skuffen så länge. Men visst måste jag ändå sandpapprar och försöka ta bort så mycket rost jag kan runt hålet för att försöka stoppa den innan jag kör i någon tätning.

Xebers76
29 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Myrup skrev:
Ja, jag skall försöka gå igenom så mycket jag kan, mitt mål är ju att få den här i fint skick igen. Men jag förstår ju också att projektet inte kan vara ett stort vakuum av problem som bara kostar mer än vad är rimligt. Så jag skall absolut försöka mitt bästa.

Men vad kan jag ta o göra åt detta nu så länge. Testa med en annan tejp? Och isåfall vilken kan man köra med?

Den bilen måste stå under tak, och absolut inte i något fuktigt garage. Dem här bilarna tål inte alls vårat klimat, är helt förundrad att du ens kommit över en CRX -86 lol

caromania Forummoderator
29 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Eftersom det är en tillfällig lagning så kan du fuska lite med att ta bort så mycket rost du kan och sedan måla med någon roststabil färg, corrostabil eller liknande. Men som du säger så behöver det svetsas framöver och få måste det vara helt rent från rost.

Ang takluckan så tror jag bara tejp ställer till det mer. Leta reda på läckan och åtgärda den. Be en kompis spola med slang när du sitter i bilen etc, sedan försöker du lösa det med gummilist eller möjligtvis med butyltätning underifrån. Men det blir ett jäkla kladd som inte är kul att reda ut senare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
29 augusti 2019 · 5 814 Inlägg

Jag skulle börja med att ta in den i något garage, plocka ur golvmattan och se om det finns tillräckligt mycket kvar för att vara värt att försöka rädda.

jaka54
29 augusti 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tyvärr är gamla "japanare" väldigt rostbenägna då de inte har helgalvad kaross som t.ex Audi .'
Ska man åtgärda alla fel (rost i ditt fall) så fordras det att man skär bort plåt och MIG/MAG svetsar dit ny plåt och lackar med 2-komponents billack (som till sin natur är sådan att man måste spruta på den).
Har du inte tillgång till garage, Mig-svets, kompressor, vinkelslip, borrmaskin och andra handverktyg så beklagar jag ...det är sånt man måste ha när man meckar med bilar. Att försöka "fixa" felen med tejp och tätningsmedel av olika slag är dömt att misslyckas i det långa loppet. -Rosten och läckaget kommer garanterat tillbaka snabbt som s...
Att "fusklaga" rosthål som på bilderna du visar är inget jag skulle göra på mina bilar ,då sådan lagning inte håller mer än något år förrän rostblåsor uppkommer igen.

Senast redigerat av jaka54 (29 augusti 2019)

SvarreE
29 augusti 2019 · 239 Inlägg

Visst är det roligt med projekt, du har knappt börjat och vi tycker redan du ska riva ner den totalt smile
Och det borde du såklart om du vill rädda den.
Ang tejpen som är ditt kanske mest akuta problem (som du känner till) så tycker jag nog att det borde räcka ganska långt om du rengjorde och var noga när du tejpade. Iaf för att puttra omkring i stan, kör du snabbt trycker vinden såklart lättare in vattnet också.
Därför tror jag att det är pissvått i innertaket och att vattnet som kommer där redan står i ditt tak. rinner ner längs stolpen och har hittat en väg ut vid gasdämparen.
Du kan med vattenslangen testa såklart, börjar det rinna när du spolar med den så har du ett hål, men kommer det inget eller inte mer så tror jag det står i taket. då kommer det även rinna en torr dag om du varit ute och kört.
Då behöver du riva ner taket snabbast möjligt, inte snyggt men det går ju att ha det så.
Blir inte riktigt klok på vad den 3:e bilden visar, antar det är hålet i skuffen men var är det någonstans? infästningen stolen?
rosten ser ju förhållandevis torr ut och det är väl ett bra tecken.
Har du ingen kompis med svets som kan hjälpa dig med det? det syns ju aldrig sedan om du lägger matta på, men elda inte upp ev rostskydd under brinner fort och bra råkar jag veta.

Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

SvarreE skrev:
Visst är det roligt med projekt, du har knappt börjat och vi tycker redan du ska riva ner den totalt smile
Och det borde du såklart om du vill rädda den.
Ang tejpen som är ditt kanske mest akuta problem (som du känner till) så tycker jag nog att det borde räcka ganska långt om du rengjorde och var noga när du tejpade. Iaf för att puttra omkring i stan, kör du snabbt trycker vinden såklart lättare in vattnet också.
Därför tror jag att det är pissvått i innertaket och att vattnet som kommer där redan står i ditt tak. rinner ner längs stolpen och har hittat en väg ut vid gasdämparen.
Du kan med vattenslangen testa såklart, börjar det rinna när du spolar med den så har du ett hål, men kommer det inget eller inte mer så tror jag det står i taket. då kommer det även rinna en torr dag om du varit ute och kört.
Då behöver du riva ner taket snabbast möjligt, inte snyggt men det går ju att ha det så.
Blir inte riktigt klok på vad den 3:e bilden visar, antar det är hålet i skuffen men var är det någonstans? infästningen stolen?
rosten ser ju förhållandevis torr ut och det är väl ett bra tecken.
Har du ingen kompis med svets som kan hjälpa dig med det? det syns ju aldrig sedan om du lägger matta på, men elda inte upp ev rostskydd under brinner fort och bra råkar jag veta.

Tack för ett gediget svar. Visst jag är vara en vilsen grabb som inte riktigt kan. Men den man får svar som "den måste under ett tag, för den är redan dödsdömd annars" hjälper inte så mycket. Då jag redan förstår det. Nu har jag inte tillgång till ett tak då jag bor i lägenhet. Och jag förstår ju att det var korkat av mig att köpa denna bilen. Men jag fick en chans att köpa en av mina drömbilar och jag tog den. Mer än så kan jag inte säga. Och jag försöker verkligen fixa iordning så att min älskade lilla crx kan rulla så långt som möjligt nu.

caromania Forummoderator
29 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Myrup skrev:

SvarreE skrev:
Visst är det roligt med projekt, du har knappt börjat och vi tycker redan du ska riva ner den totalt smile
Och det borde du såklart om du vill rädda den.
Ang tejpen som är ditt kanske mest akuta problem (som du känner till) så tycker jag nog att det borde räcka ganska långt om du rengjorde och var noga när du tejpade. Iaf för att puttra omkring i stan, kör du snabbt trycker vinden såklart lättare in vattnet också.
Därför tror jag att det är pissvått i innertaket och att vattnet som kommer där redan står i ditt tak. rinner ner längs stolpen och har hittat en väg ut vid gasdämparen.
Du kan med vattenslangen testa såklart, börjar det rinna när du spolar med den så har du ett hål, men kommer det inget eller inte mer så tror jag det står i taket. då kommer det även rinna en torr dag om du varit ute och kört.
Då behöver du riva ner taket snabbast möjligt, inte snyggt men det går ju att ha det så.
Blir inte riktigt klok på vad den 3:e bilden visar, antar det är hålet i skuffen men var är det någonstans? infästningen stolen?
rosten ser ju förhållandevis torr ut och det är väl ett bra tecken.
Har du ingen kompis med svets som kan hjälpa dig med det? det syns ju aldrig sedan om du lägger matta på, men elda inte upp ev rostskydd under brinner fort och bra råkar jag veta.

Tack för ett gediget svar. Visst jag är vara en vilsen grabb som inte riktigt kan. Men den man får svar som "den måste under ett tag, för den är redan dödsdömd annars" hjälper inte så mycket. Då jag redan förstår det. Nu har jag inte tillgång till ett tak då jag bor i lägenhet. Och jag förstår ju att det var korkat av mig att köpa denna bilen. Men jag fick en chans att köpa en av mina drömbilar och jag tog den. Mer än så kan jag inte säga. Och jag försöker verkligen fixa iordning så att min älskade lilla crx kan rulla så långt som möjligt nu.

Som sagt; Du kan hålla liv i den någon säsong genom att fullaga men till slut kommer du behöva ett garage där du plockar ner den. En rullande renovering är fullt möjlig men inte i ditt fall skulle jag säga utan börja leta garage där du kan hyra in dig ett par månader och fixa den lite mer ordentligt. Sedan har du ändå hittat hit och här finns många som kan komma med goda råd och tips inför din renovering. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Myrup
29 augusti 2019 · 16 Inlägg

caromania skrev:

Myrup skrev:

SvarreE skrev:
Visst är det roligt med projekt, du har knappt börjat och vi tycker redan du ska riva ner den totalt smile
Och det borde du såklart om du vill rädda den.
Ang tejpen som är ditt kanske mest akuta problem (som du känner till) så tycker jag nog att det borde räcka ganska långt om du rengjorde och var noga när du tejpade. Iaf för att puttra omkring i stan, kör du snabbt trycker vinden såklart lättare in vattnet också.
Därför tror jag att det är pissvått i innertaket och att vattnet som kommer där redan står i ditt tak. rinner ner längs stolpen och har hittat en väg ut vid gasdämparen.
Du kan med vattenslangen testa såklart, börjar det rinna när du spolar med den så har du ett hål, men kommer det inget eller inte mer så tror jag det står i taket. då kommer det även rinna en torr dag om du varit ute och kört.
Då behöver du riva ner taket snabbast möjligt, inte snyggt men det går ju att ha det så.
Blir inte riktigt klok på vad den 3:e bilden visar, antar det är hålet i skuffen men var är det någonstans? infästningen stolen?
rosten ser ju förhållandevis torr ut och det är väl ett bra tecken.
Har du ingen kompis med svets som kan hjälpa dig med det? det syns ju aldrig sedan om du lägger matta på, men elda inte upp ev rostskydd under brinner fort och bra råkar jag veta.

Tack för ett gediget svar. Visst jag är vara en vilsen grabb som inte riktigt kan. Men den man får svar som "den måste under ett tag, för den är redan dödsdömd annars" hjälper inte så mycket. Då jag redan förstår det. Nu har jag inte tillgång till ett tak då jag bor i lägenhet. Och jag förstår ju att det var korkat av mig att köpa denna bilen. Men jag fick en chans att köpa en av mina drömbilar och jag tog den. Mer än så kan jag inte säga. Och jag försöker verkligen fixa iordning så att min älskade lilla crx kan rulla så långt som möjligt nu.

Som sagt; Du kan hålla liv i den någon säsong genom att fullaga men till slut kommer du behöva ett garage där du plockar ner den. En rullande renovering är fullt möjlig men inte i ditt fall skulle jag säga utan börja leta garage där du kan hyra in dig ett par månader och fixa den lite mer ordentligt. Sedan har du ändå hittat hit och här finns många som kan komma med goda råd och tips inför din renovering. smile

Det jag har för i vinter i alla fall är en vän som har ett lager, dit vill han rulla min bil och han verkar ha stor planer att sätta igång mig med att vattenslipa och lackera om hela bilen. Så det är väll en början gissar jag. 👍

jaka54
29 augusti 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Att vattenslipa ???? och lackera om bilen tycker jag du ska glömma då du först måste laga (svetsa) all rost, och sånt tar tid. Tyvärr har  moderna bilar (räknar din dit) tunn plåt vilket gör att de är lite mer krävande att svetsa och att rosten lättare trånger igenom plåten. Vattenslipa gör man sällan och lackera innebär att sprutmåla bilen och sånt bör man överlämna till proffs om man vill ha det bra gjort (spegelglans).
Håller med om att tejp är bästa sättet att täta takluckan men räkna med att tejpen kan lossa på grund av vind och regn . Skulle pröva med gul (ganska tjock) packtejp men tänk på att göra rent med exmempelvis aceton först.

Slash Saabifierad
30 augusti 2019 · 2 023 Inlägg

Har också haft en likadan bil 1986 och samma röda färg, riktiga kanonbilar.

Vattnet som kommer in genom takluckan behöver inte vara från rosthålet, det kan ha att göra med att dräneringsslangarna är igentäppta runt takluckan så när det regnar eller kommer vatten på luckan så svämmar det över runt omkring den, en bra början är att se om det är stopp i dem, dock måste du då öppna takluckan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Myrup
2 september 2019 · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att vattenslipa ???? och lackera om bilen tycker jag du ska glömma då du först måste laga (svetsa) all rost, och sånt tar tid. Tyvärr har  moderna bilar (räknar din dit) tunn plåt vilket gör att de är lite mer krävande att svetsa och att rosten lättare trånger igenom plåten. Vattenslipa gör man sällan och lackera innebär att sprutmåla bilen och sånt bör man överlämna till proffs om man vill ha det bra gjort (spegelglans).
Håller med om att tejp är bästa sättet att täta takluckan men räkna med att tejpen kan lossa på grund av vind och regn . Skulle pröva med gul (ganska tjock) packtejp men tänk på att göra rent med exmempelvis aceton först.

Vadå om det får ta lång tid. Jag har mycket tid på mig då jag är sjukskriven. Och jag är ju inte ute efter att skapa ett utställnings objekt, jag vill bara ha en trevlig och rolig bil att köra och äga. Visst jag har ingen erfarenhet och kan inte svettas, men jag kan plocka isär och göra förarbete. Och få hjälp med svetsningen, och sedan fixa o pilla mer resten själv.

Jag tycker det är så synd att folk bara skjuter ner och trycker ned än på dessa forumen. Det är inte hjälpsamt att bara förklara alla fel man gör och hur dödsdömd man är redan innan man ens har försökt.

Jag skrev ju här i hopp om att få lite tips och råd för en nybörjare och hur jag skall gå tillväga med det jag har. Inte för att bara få höra hur fel jag tänker. Det är väll inte så konstigt att man kanske inte tänker på rätt idéer när man inte har någon som helst erfarenhet eller kunnighet i det hela.

candyweiss
2 september 2019 · 863 Inlägg

Myrup skrev:
Det är väll inte så konstigt att man kanske inte tänker på rätt idéer när man inte har någon som helst erfarenhet eller kunnighet i det hela.

Det är ju därför du får alla dessa svaren.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang