Byta en BMW e92 325i mot en Nissan 350Z?

gujukal
29 augusti 2019 · 20 Inlägg

Hej! Har alltid varit ett väldigt stort fan av Nissan 350Z och fick nyligen erjbudande om att byta min E92 325i 08:a mot en USA importerad 350Z GT 03:a som gått runt 18k mil. Är detta ett vettigt byte? Tror båda bilarna är i liknande skick, min antagligen något bättre. Enligt säljaren funkar den bra i motor och låda och vad jag fattat ska 350Z ha väldigt robusta motorer som sällan krånglar. Har inte hunnit testa 350Z:an men undrar bara rent ekonomiskt om det är vettigt att byta rakt av?

BasGalen
29 augusti 2019 · 111 Inlägg

Hur långt har din e90 gått? samt är båda nybessade?

gujukal
29 augusti 2019 · 20 Inlägg

BasGalen skrev:
Hur långt har din e90 gått? samt är båda nybessade?

Min e92 har gått något på 20xxx mil så är en del, funkar dock fint och varit servad som den ska. Ja båda är bessade, tror båda ska besiktas nästa år.

gujukal
29 augusti 2019 · 20 Inlägg

Ivel skrev:
Det är alltid rätt att byta en BMW mot en Nissan. (Om det inte är en i3 mot en Leif.)

Skämt åsido.
350 är en sportbil och din BMW är en liten familjebil, vad behöver du för transportlösning? Klarar du sig med ett obefintligt bagage tillika baksäte samt tänker du använda bilen året runt?
Växla igenom lådan när den är varm då det inte skrapar, alltför många F&F inspirerade herrar har ryckt sönder tvåans synkringar på dom där när det kamikazeväxlas. Annars är det en ganska problemfri liten sportbil.

Har inte så mycket behov av en rymlig bil i nuläget, behöver jag en större kan jag låna någon av päronens. Är mest sugen på något lite sportigare i dagsläget och när jag har behov och ekonomin tänkte jag skaffa en lite mer praktisk bil och ha kvar 350z som lekbil. Är som du säger lite orolig att den har gått igenom några Tokyo drift inspirerade ägare sen tidigare som kört slut på den tongue

Janneutanb
30 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Kika upp historiken så den inte varit krockad eller vattenskadad I USA.

Väääldigt vanligt att man köper en bil med salvage title i USA och säljer den som oskadad i Europa.

Senast redigerat av Janneutanb (30 augusti 2019)

trubbelturbo
30 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

Vill bara flika in en sak.

Mina fördomar gentemot importerade, framför allt icke amerikanska, bilar ifrån USA säger mig att man alltid bör googla chassinummret innan man ens tänker tanken på ett inköp.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
gujukal
30 augusti 2019 · 20 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in en sak.

Mina fördomar gentemot importerade, framför allt icke amerikanska, bilar ifrån USA säger mig att man alltid bör googla chassinummret innan man ens tänker tanken på ett inköp.

Tack för tipset, frågade säljaren om det. Bör all info om sånt finnas med chassinumret?

trubbelturbo
30 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

gujukal skrev:

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in en sak.

Mina fördomar gentemot importerade, framför allt icke amerikanska, bilar ifrån USA säger mig att man alltid bör googla chassinummret innan man ens tänker tanken på ett inköp.

Tack för tipset, frågade säljaren om det. Bör all info om sånt finnas med chassinumret?

Ofta om man söker på chassinummret på en bil som blivit skrotad i USA så brukar man hitta den gamla annonsen ifrån när bilen auktionerades ut.

Exempelvis:

https://mobil.blocket.se/annons/uppsala … 3/82673465

Kolla vilket chassinummer bilen har via regnummer, exempelvis på biluppgifter. se

Googla chassinummret...

Hoppsan: smile

https://poctra.com/2010-CHEVROLET-CORVE … ALORTON-IL

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
30 augusti 2019 · 5 809 Inlägg
Marcus_89 Biltokig elektriker
30 augusti 2019 · 3 352 Inlägg

Bmw´n är mer bil, mer komfort och skön att köra. Nissan är nog sportigare, men mer plastig och bullrig både ut och invändigt. Så det är mer en leksak. Men provkör och känn efter. Beror på om bilen ska funka som brukis eller bara nöjesbil med smile

Läste 335i först. Redigerade mitt inlägg smile

Senast redigerat av Marcus_89 (31 augusti 2019)

gujukal
30 augusti 2019 · 20 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Bmw´n är mer bil, mer komfort och bra prestanda. Lätt att trimma om man vill. Nissan är nog sportigare, men mer plastig och bullrig både ut och invändigt. Så det är mer en leksak. Men provkör och känn efter. Jag hade inte bytt rakt av, bmw 335 brukar stå högt i pris smile Beror på om bilen ska funka som brukis eller bara nöjesbil med smile

Är 325i e92 jag har, rätt stor skillnad i pris på den och 335! Tycker helt ärligt att 325:an är lite tam att köra, går förvisso att trimma till typ 256 hk, men har en känsla av att 350z är betydligt roligare att köra.

gujukal
30 augusti 2019 · 20 Inlägg

trubbelturbo skrev:

gujukal skrev:

trubbelturbo skrev:
Vill bara flika in en sak.

Mina fördomar gentemot importerade, framför allt icke amerikanska, bilar ifrån USA säger mig att man alltid bör googla chassinummret innan man ens tänker tanken på ett inköp.

Tack för tipset, frågade säljaren om det. Bör all info om sånt finnas med chassinumret?

Ofta om man söker på chassinummret på en bil som blivit skrotad i USA så brukar man hitta den gamla annonsen ifrån när bilen auktionerades ut.

Exempelvis:

https://mobil.blocket.se/annons/uppsala … 3/82673465

Kolla vilket chassinummer bilen har via regnummer, exempelvis på biluppgifter. se

Googla chassinummret...

Hoppsan: smile

https://poctra.com/2010-CHEVROLET-CORVE … ALORTON-IL

Tack som fasen för hemsidan, hittade VIN och kollade lite olika databaser och det finns inga uppgifter om skador, stöld eller liknande så känns lovande.
Hoppas säljaren nämner det där med krockskada på den corvetten..

Marcus_89 Biltokig elektriker
31 augusti 2019 · 3 352 Inlägg

gujukal skrev:

Marcus_89 skrev:
Bmw´n är mer bil, mer komfort och bra prestanda. Lätt att trimma om man vill. Nissan är nog sportigare, men mer plastig och bullrig både ut och invändigt. Så det är mer en leksak. Men provkör och känn efter. Jag hade inte bytt rakt av, bmw 335 brukar stå högt i pris smile Beror på om bilen ska funka som brukis eller bara nöjesbil med smile

Är 325i e92 jag har, rätt stor skillnad i pris på den och 335! Tycker helt ärligt att 325:an är lite tam att köra, går förvisso att trimma till typ 256 hk, men har en känsla av att 350z är betydligt roligare att köra.

Oj läste 335i. Ja en 325i är inte lika pigg, många som säger att den är lite slö pga dåligt vrid. Jämför man med en 350z så är  nog 350z roligare att köra. Men inte samma kvalitetskänsla smile

Janneutanb
31 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Ivel skrev:

Marcus_89 skrev:

gujukal skrev:
Är 325i e92 jag har, rätt stor skillnad i pris på den och 335! Tycker helt ärligt att 325:an är lite tam att köra, går förvisso att trimma till typ 256 hk, men har en känsla av att 350z är betydligt roligare att köra.

Oj läste 335i. Ja en 325i är inte lika pigg, många som säger att den är lite slö pga dåligt vrid. Jämför man med en 350z så är  nog 350z roligare att köra. Men inte samma kvalitetskänsla smile

Däremot är med stor säkerhet den faktiska kvalitén högre i den japanska sportbilen. Mindre strul och reparationer kort och gott.

Sanning med modifikation skulle jag vilja påstå.
Den är 5 år äldre samt att det är en sportbil.
Även om det är en enklare sportbil så är det fortfarande just därför man köper en sådan, för att köra bil.
Så den är förmodligen hårdare körd, så trots bättre kvalité har den förmodligen körts hårdare än en vanlig bmw 325.

Senast redigerat av Janneutanb (31 augusti 2019)

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Nu gissas det friskt som vanligt? Nissan & BMW är ungefär lika kassa båda två. Tycker det är konstig årsmodells indelning på BMW:n, 2005 och framåt innebär 2 olika generationer vilket gör indexet högst tveksamt? Iaf https://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26 och samma för Nissan (2003-2009) https://www.reliabilityindex.com/reliab … earch/188, Nissan har bättre index. Den genomsnittliga repkostnaden är högre för Nissan, BMW bilarna är äldre (vid reparationen?) i genomsnitt och har gått ca 50% mer i snitt. Enligt användarna själva är bilarna lika driftsäkra båda två (längst ner på respektive sida). Statistik kan ofta fås att visa det man vill, man väljer bara att titta på "rätt" sak ur "rätt synvinkel". Jag tycker att bytet är lite tveksamt, kolla upp USA-bilen noga, riktigt noga. Däremot tror jag att värdeutvecklingen, eller värdeminskningen, är mindre på 350 än på din alldagliga BMW. Är Nissan automat så avstå! Man skall oxå komma ihåg att den där reliability sidan är "dold reklam" för att kunna sälja mer försäkringar, gäller att få så många bilar som möjligt att framstå i sämsta möjliga dager så man kan sälja så många försäkringar som möjligt, med förmodligen en massa undantag i villkoren.

gujukal
1 september 2019 · 20 Inlägg

Tack för alla svar! Har drygt 10 mil att köra för att kolla på den så ska förhoppningsvis göra det nästa vecka! Här bilen i fråga https://www.blocket.se/vi/86483490.htm
Ser ut att vara i ok skick av bilderna att döma förutom vindrutan.

mb_pucken
1 september 2019 · 5 083 Inlägg

350z är en ganska trevlig bil, men kanske bara är jag som får lite rysningar av bilen på annonsen, tänkte på att stereo ser ut att sitta ditslängd, saknande navkåpor i fälgar, dubbel japsdämpare osv. Ger lite dåliga vibbar i mina ögon.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lockwood
1 september 2019 · 394 Inlägg

Är den nyimporterad eller har den funnits i Sverige i några år redan? Ju längre den varit i Sverige, desto bättre.

xXSammy
1 september 2019 · 6 566 Inlägg

mb_pucken skrev:
350z är en ganska trevlig bil, men kanske bara är jag som får lite rysningar av bilen på annonsen, tänkte på att stereo ser ut att sitta ditslängd, saknande navkåpor i fälgar, dubbel japsdämpare osv. Ger lite dåliga vibbar i mina ögon.

Ser även ut på bilden med oljetrycksmätaren att framrutan är sprucken i nedkant

De/Dem
Marcus_89 Biltokig elektriker
1 september 2019 · 3 352 Inlägg

Jag tycker också det ringer varningsklockor. Jag hade kikat efter en som är lite mer välskött. Såg att den var bland de billigaste på blocket, bättre att lägga till 20 tusen och få en i bättre skick, fanns några som ser välskötta och fina ut. Har du fått regnumret av honom? Kolla upp den noggrannt innan isåfall.

När jag skulle köpa mustang för några år sen så var 6 av 10 mustanger krockade och lagade. Gick att hitta auktionsbilder via chassinumret, många var riktigt smällda.

Senast redigerat av Marcus_89 (1 september 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang