Besikta utan att vara med?

D12
30 augusti 2019 · 56 Inlägg

Har inte frågat om man får vara med när dom går genom bilen
brukar sitter i rummet o vänta ibland

brukar man få chansen att plocka bort typ toning o sånt på plats eller kommer dom in med pappret och säger att man har fått 2a på toningen
tänkte om man är med så kanske dom säger direkt och får riva iaf en bit så dom fattar att man ska plocka bort


någon som vet?

Utmarks-Loke
30 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Där jag besiktar får man gärna vara med, och det är jag alltid. Jag vill ju se med egna ögon hur bilen ser ut under och när de testar alla spindelleder och annat. Och de skulle nog säga på en gång att toningen inte kommer bli godkänd om jag haft någon, men jag tror inte de skulle nöja sig med att man river bort bara en liten bit så länge. Gör det själv redan innan besiktningen, reglerna för vad man får ha av toning är tydliga så det är inget att fundera på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 augusti 2019 · 17 379 Inlägg

Är alltid med. Besiktigade bilen senast i morse. Vill ju se vad som ev. felar. Fick banka till höger bakljus då det tydligen var glapp i detta, fungerade igår så den gick igenom. Igen.

Som svarte_orm säger så ta bort toningen innan. Annars går den inte igenom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
30 augusti 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag är också alltid med! Då ser man ju vad som eventuellt är felaktigt och vad som lossat (jorå...fästet till grenröret satt löst en gång).

simlar
30 augusti 2019 · 5 516 Inlägg

Jag har aldrig en frågat om man får vara med utan jag följer med och surrar med besiktningsteknikern under besiktningen.
Alltid lättare att veta vad dom anmärker på om dom visar det på plats istället för att bara läsa anmärkningen (positivt också att man oftast får bara muntlig anmärkning på enklare fel istället för 2x och 2 om man följer med och visar sig intresserad).

Senast redigerat av simlar (30 augusti 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Jag sätter mig LUNGT i fikarummet och tar en bjudekopp  medans dom går igenom min gamla rishäck på mindre än 5 minuter.
Dom säger  varje gång efteråt , att det räcker med en bild på kärran så godkänner dom den..
smile
Det enda problemet med besikta, som jag anlitar, är att dom tänkte ta kraftigt betalt i FÖRSKOTT, med inbetalningskortet på 549 hemska kronor.
Ifjor blev jag lurad, men så icke denna gång eftersom jag tyckte det var hiskeligt dyrt.
Avvaktade och till min häpnad så kom det in 349 kr som billigast från carspect, men det var ju nästan 2 mil att köra..
Tro det eller ej, men så 14 dagar senare så kom besikta  med 379 kr med en" bjudekod" för september och då slog jag såklart till..
Men jag fattar inte ändå varför man ska betala dyrt i förskott..Det borde ju bli billigare om man är ute i god tid och beställer. .

Senast redigerat av malus (30 augusti 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
30 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

malus skrev:
Jag sätter mig LUNGT i fikarummet och tar en bjudekopp  medans dom går igenom min gamla rishäck på mindre än 5 minuter.
Dom säger  varje gång efteråt , att det räcker meda en bild på kärran så godkänner dom den..
smile

Vad betyder det där sista? Förstår inte riktigt tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Ja dom skojar med mig såklart..
Jag tror inte dom menar allvar med en bild på kärran i en kamera inte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
30 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

malus skrev:
Ja dom skojar med mig såklart..
Jag tror inte dom menar allvar med en bild på kärran i en kamera inte..

Jaha, det skämtet gick inte alls in i mitt hjärnkontor lol

D12
30 augusti 2019 · 56 Inlägg

malus skrev:
Men jag fattar inte ändå varför man ska betala dyrt i förskott..Det borde ju bli billigare om man är ute i god tid och beställer. .

finns vissa tider som är billigare fast man är ute i god tid

jag brukar vänta länga innan jag bokar
men nu har jag köpt ny bil och firman gav mig trafiksäkerhets försäkring i 3mån som ska tydligen täcka alla 2er som man får
om jag ska vänta tills på slutet hinner försäkringen att gå ut

torsen
31 augusti 2019 · 7 198 Inlägg

Jag har lärt mig att det alltid är bra att närvara under besiktningen.
Alltid, nästan, lär man sig något nytt, eller får tipps.
Man, eller i alla fall jag, blir lätt "hemmablind" och ser inte saker som kan vara avvikande.
En gång hade jag glömt vika låsblecken över skruvskallarna som fäster hjulupphängningen.
Men under lyften skiner misstagen/glömskan som spotlights.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang