Köpråd snål kombi

Nivalis
30 augusti 2019 · 2 Inlägg

Nu är det dags att skrota min gamla Citroën och titta efter en mer "hundanpassad" bil.
Min budget är tyvärr väldigt begränsad, så har tänkt mig en äldre modell från 2010-2013.
Mina krav är att bagageutrymmet ska rymma en bur till medelstor-stor hund. Vill även gärna ha en snål bil, så då undrar jag vilka märken och modeller som är de snålaste kombibilarna?
Har tittat en del på Renault Megane, har uppfattat det som att det är en snål bil och billig i skatt. Men har ni några andra tips på kombibilar som är lite billigare i drift men ändå inga skitbilar?

Presidento Of World
30 augusti 2019 · 3 306 Inlägg

Prisklass?
Toyota valfri med hybrid
Opel Astra
Mazda.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rensvinf
30 augusti 2019 · 528 Inlägg

Det kanske inte platsar i din budget även om åldern stämmer mot vad du tänker dig; men jag köpte häromveckan en Volvo V70 D2 2012.    Volvo påstår att den går på 0.49, det vet jag inte om det stämmer.. men runt halvlitern är möjligt om man kör försiktigt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2019 · 14 007 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det kanske inte platsar i din budget även om åldern stämmer mot vad du tänker dig; men jag köpte häromveckan en Volvo V70 D2 2012.    Volvo påstår att den går på 0.49, det vet jag inte om det stämmer.. men runt halvlitern är möjligt om man kör försiktigt.

0,49 är inte det runt halvlitern?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Niknar
30 augusti 2019 · 197 Inlägg

Jag skulle titta på en Ford Focus diesel eller bensin Ecoboost en liten men rymlig kombi.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
granadadr
30 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

Niknar skrev:
Jag skulle titta på en Ford Focus diesel eller bensin Ecoboost en liten men rymlig kombi.

focus mk 3-4 är ej så små längre,, såg dem är bredare än scorpio,, klart trevliga bilar har en själv en miljödiesel, 95 vilda smile men drar lite soppa smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
stoltosmart
31 augusti 2019 · 884 Inlägg

Saab 9-3 ttid års 11
Äger en årsmodell 11 drar 0,46 liter milen.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Peugeot 508.

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

"Mina krav är att bagageutrymmet ska rymma en bur till medelstor-stor hund". Då behöver man en bil i V70 storlek (Peugeot 508, Passat, Superb osv)

Niklas1987 NO
1 september 2019 · 2 182 Inlägg

Vad pratar vi om för hund? En grand danois? Eller schäfer?

Opel Astra rekomenderar jag iallafall, helst med diesel.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rensvinf
1 september 2019 · 528 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Rensvinf skrev:
Det kanske inte platsar i din budget även om åldern stämmer mot vad du tänker dig; men jag köpte häromveckan en Volvo V70 D2 2012.    Volvo påstår att den går på 0.49, det vet jag inte om det stämmer.. men runt halvlitern är möjligt om man kör försiktigt.

0,49 är inte det runt halvlitern?

/Benny

Det rundas säkert av på volvospråket på samma vis som jänkepråmspråket slitna  uttryck "drar litern vettu" som i själva verket är 1.8 vid enstaka långkörningar och halvlitern är mera 0.58 vid likvärdiga tillfällen.

Tips till TS, kika på en Auris Hsd dom är snåla, pålitliga och totalekonomiska.

Jag är ingen volvomänniska på det sättet, jag har kört flertalet märken men stod inför exakt samma problem som trådskaparen.  Och efter en koll på utbudet i länet+närliggande områden så blev det en volvo.

Det jag menade med förbrukningen kanske var lite vagt utryckt, men 0.49 är fullt möjligt om man fiskör på fin landsväg och håller hastighetsbegränsningen. Det är också fullt möjligt att ligga på 0.65.
Men runtomkring 0.5 kan man vänta sig.  Skillnaden i förbrukningen blir ju faktiskt rätt stor när den kryper neråt. Dvs, 0.49 jämfört med 0.65 är en skillnad på 25% medans en faktiskt ökning med samma mängd utifrån utgångsläget 1liter; dvs, 1 liter vs 1.16 är en ökning med 16%.   Eftersom det påverkar mil per liter bränsle så gör det skillnad.

D2an har btw självrengörande partikelfilter till skillnad mot 1.6drive som är en tidigare variant på motorn.

torsen
3 september 2019 · 7 198 Inlägg

Niknar skrev:
Jag skulle titta på en Ford Focus diesel eller bensin Ecoboost en liten men rymlig kombi.

Ford Focus kombi är ingen liten bil.
En hundbur som är anpassad till en Focus Kombi går inte in i en Volvo V70.
Gav bort min "Focusbur" till en granne.
Men den gick inte in i hans V70.

Vitu
3 september 2019 · 76 Inlägg

Känns vettigt med en focus då, upplevs som ganska liten och är bränslesnål, men stort bagage för hunden.

Brådhis * Voff voff *
3 september 2019 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

Niknar skrev:
Jag skulle titta på en Ford Focus diesel eller bensin Ecoboost en liten men rymlig kombi.

Ford Focus kombi är ingen liten bil.
En hundbur som är anpassad till en Focus Kombi går inte in i en Volvo V70.
Gav bort min "Focusbur" till en granne.
Men den gick inte in i hans V70.

Enligt samma logik är då min Octavia RS en stor bil eftersom buren från min V70 gick in i den...? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang