VolvoS80 2.5D Laddar inte ?

Lommen
31 augusti 2019 · 273 Inlägg

Jag vet att jag kört omkring med halvdåligt batteri, platsligt under körning började laddningslampan lysa, sen började bromslampan lysa, sen antisladd lampan och några till... och det dök upp massa felmeddelanden i displayen också... Felet dyker upp slumpmässigt ibland (Med samma batteri).

Kan detta bero på halvdåligt batteri ?

Tacksam för svar...

Xebers76
31 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Svårt att ge ett svar som är 100% då det är svårt att säga.

Åkte med i pappas Volvo V70n -00 ca år 2009 när generatorn la av. Efterhand som volten sjönk så kom det fler och fler varningsmeddelanden och tillslut försvann det funktioner. Tillslut reagerade den inte alls på gaspedalen utan gick bara på tomgång så då gav vi upp tongue I det fallet så var det ju en trasig generator. Några år senare började batteriet närma sig döden och bilen blev helt omöjlig att använda, varnade för allt och larmet gick hela tiden. Nytt batteri löste det problemet.

Inte ett svar på din fråga, men erfarenheter om ämnet iaf.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2019 · 17 380 Inlägg

Xebers76 skrev:
Svårt att ge ett svar som är 100% då det är svårt att säga.

Åkte med i pappas Volvo V70n -00 ca år 2009 när generatorn la av. Efterhand som volten sjönk så kom det fler och fler varningsmeddelanden och tillslut försvann det funktioner. Tillslut reagerade den inte alls på gaspedalen utan gick bara på tomgång så då gav vi upp tongue I det fallet så var det ju en trasig generator. Några år senare började batteriet närma sig döden och bilen blev helt omöjlig att använda, varnade för allt och larmet gick hela tiden. Nytt batteri löste det problemet.

Inte ett svar på din fråga, men erfarenheter om ämnet iaf.

Jodå, dagens bilar kräver mycket ström och om den inte laddar eller batteriet är kass så stänger den ner olika system i tur och ordning. Vanligtvis ESP, ABS först. Men tills lut går den bara på tomgång, så helt riktigt.

Kolla så den laddar ordentligt innan ni byter batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kunghippe
31 augusti 2019 · 197 Inlägg

Yes troligen kass laddningsregulator (generatorkol) eller kasst batteri . Ladda upp bilen med batteriladdare starta den och mät på batteriet . Är generatorn/ laddningsregulator hel så skall den ladda typ 14.4 volt om ja inte minns fel .

Volvo 740 (1986)
Nybergrobin
31 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Det kan bli många skumma fel om batteriet är kasst ;P

Jesper328
1 september 2019 · 2 333 Inlägg

Mät spänning mellan batteripoler med bilen igång.
+13.8v är ok.

Om laddningen är o.k. så får du mäta vilospänningen på batteriet, och sedan mäta medans någon startar bilen.

Up the RA
Lommen
13 september 2019 · 273 Inlägg

Jag har satt i nytt batteri idag, konstiga saker händer, jag startade den och det fungerade bra, sen fick den stå en bra stund på tomgången, sen stängde jag av den och startade den direkt efter så tyckte jag motorn gick rätt så tungt ungefär som batteriet skulle vara dåligt, jag stängde av och skulle starta igen och då klickade det bara.. precis som om batteriet skulle vara tomt...  och batteriet är nytt, Således är min bedömning att det handlade inte om att batteriet var dåligt som satt där, det är nåt annat som är fel, men fråga är vad ?

caromania Forummoderator
13 september 2019 · 9 296 Inlägg

Lyser laddlampan med nyladdat batteri? Och som sagt: mät.

Edit: tjocka fingrar

Senast redigerat av caromania (13 september 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
13 september 2019 · 5 813 Inlägg

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Precis, lyser laddningslampan när man sätter på tändningen och slocknar den när man startar motorn?

Lommen
13 september 2019 · 273 Inlägg

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Nej laddningslampan lyser inte med nyladdat batteri...

Lommen
13 september 2019 · 273 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:
Lyser laddlampan med nylagdast batteri? Och som sagt: mät.

Precis, lyser laddningslampan när man sätter på tändningen och slocknar den när man startar motorn?

Ja om bilen inte laddar så ska laddningslampan lysa, starkt eller svagt beroende på hur dåligt den laddar, laddar bilen som den ska så slocknar laddningslampan i princip omedelbart motorn har startat...

Lommen
13 september 2019 · 273 Inlägg

Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Utmarks-Loke
13 september 2019 · 5 813 Inlägg

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

Lommen
13 september 2019 · 273 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

Det kom direkt från hyllan i affären...

Utmarks-Loke
13 september 2019 · 5 813 Inlägg

Lommen skrev:

Svarte_Orm skrev:

Lommen skrev:
Möjligen att laddningsregulatorn är slut.. men fattar inte varför batteriet skulle bli tömt på bara några minuter... ??

Är du säker på att det var laddat när du satte i det? Hade du laddat det eller kom det direkt från hyllan i affären?

Det kom direkt från hyllan i affären...

Då var det förmodligen nästan tomt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2019 · 17 380 Inlägg

Om batteriet har kraft nog att starta bilen så ska det inte bli några konstigheter. Den laddar på kraftigt de första minuterna efter start. Upp mot 15v är normalt. Mer vid kall väderlek.

Således fungerar inte laddningen.

Ladda upp batteriet igen och det fort. Synd att förstöra ett helt nytt batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lommen
8 oktober 2019 · 273 Inlägg

Nu har jag bytt generatorn och jag upplever inte några större problem, har startat den många gånger nu och kört den några svängar också, den verkar ladda 14,2 Volt enligt min extremt billiga multimeter. Så jag antar att problemet är löst nu då, skulle nåt hända så återkommer jag i denna tråden..  Tack för alla tips och råd. big_smile

caromania Forummoderator
8 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Lommen skrev:
Nu har jag bytt generatorn och jag upplever inte några större problem, har startat den många gånger nu och kört den några svängar också, den verkar ladda 14,2 Volt enligt min extremt billiga multimeter. Så jag antar att problemet är löst nu då, skulle nåt hända så återkommer jag i denna tråden..  Tack för alla tips och råd. big_smile

Kanon. Och tack för återkopplingen i tråden!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang