Kapade stabiliseringsstag ger stötig gång?

FabianTsi
31 augusti 2019 · 208 Inlägg

Installerade ett set med coilovers på min Fabia Combi -13, började med lägsta inställningen men fick kapa stabiliseringsstagen ganska rejält då bilen var väldigt hög i orginalutfärandet. Bilen var lika stötig som en gammal Volvo med kapade fjädrar, det fungerade helt enkelt inte, även om det var sjukt snyggt, nu till problemet. Då jag höjt bilen ganska kraftigt, 2 cm bak som är max och 4 cm fram, tycker jag ändå bilen är ganska stötig...

Kan det helt enkelt vara så att de kapade stabiliseringsstagen gör att det blir extra störigt?

Vet att man kan köpa justerbara, men jag gjorde en quickfix då jag inte hade sådana vid installationen.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
granadadr
31 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

man ska ej kapa sönder stabbstag eller kränghämmare,, finns där av en anledning wink  har du köpt några billiga coils? enligt en som provat några,, sa han GLÖM det wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
FabianTsi
31 augusti 2019 · 208 Inlägg

granadadr skrev:
man ska ej kapa sönder stabbstag eller kränghämmare,, finns där av en anledning wink  har du köpt några billiga coils? enligt en som provat några,, sa han GLÖM det wink

quickfix som sagt smile

ja, de var rätt billiga, men det är ändå rätt stor skillnad efter jag höjt upp till nuvarande höjd, min förra bil hade coils men de var mycket behagligare, även lågt ner, kanske kostade lite mer men de var ändå billiga jämfört med de dyraste

tänkte bara om de hade någon inverkan, kapade dem så att de skulle passa på lägsta höjden, så de är ju inte direkt passande längd just nu

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Xebers76
31 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Låter mer som att du tar i genomslagen eller att coilsen är för hårda.

Stabstag ska man inte kapa. Krängningshämmaren kan inte göra en bil stötig, men om den tar i någonstans på grund av extrem sänkning så kan det så klart bli stötigt då det bottnar, men det borde höras i få fall.

Kapar man av stabstagen så är krängningshämmaren ur funktion, vilket inte påverkar stötigheten utan hur mycket bilen lutar i kurvor.

Är stötdämparna justerbara? Det gör enormt mycket på hur stötig en bil känns.

Senast redigerat av Xebers76 (31 augusti 2019)

Lockwood
31 augusti 2019 · 394 Inlägg

Stabilisatorstagen kan behöva ha annan längd om man sänker bilen, fullt normalt. Att du upplever din bil som "stenhård" beror sannolikt på att du har köpt billiga coilovers. Dessa brukar kunna ha mer eller mindre "likadana" fjädrar o dämpare till en mängd olika bilar, det kan förklaras med att dämparna är standard dämpare av billigaste sort vilka monterats i en "gängad hylsa". Då blir priset lågt, och funktionen därefter. Köp riktiga märkes prylar, eller lev med problemet.

Janneutanb
31 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Lockwood skrev:
Stabilisatorstagen kan behöva ha annan längd om man sänker bilen, fullt normalt. Att du upplever din bil som "stenhård" beror sannolikt på att du har köpt billiga coilovers. Dessa brukar kunna ha mer eller mindre "likadana" fjädrar o dämpare till en mängd olika bilar, det kan förklaras med att dämparna är standard dämpare av billigaste sort vilka monterats i en "gängad hylsa". Då blir priset lågt, och funktionen därefter. Köp riktiga märkes prylar, eller lev med problemet.

Exakt som han säger.
Billiga coils är enbart för utseende, dom är oftast bedrövliga att åka med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2019 · 13 673 Inlägg

krängaren gör väldigt liten skillnad och kommer snarare göra den hårdare med än mjukare..     köp riktiga grejer istället så blir den körbar..  ju billigare skit ju sämre blir det.    körde med några som hette Raceland på min Golf mk2..  totalt odugliga.. hård som fan. TOTALT livsfarlig blev bilen när man pressade den..  den började studsa med framvagnen istället för att börja understyra så minsta lilla man pressade bilen så började framvagnen hoppa upp och ner och blev totalt livsfarlig. innan hade jag haft ett par billiga  dämpare och fjädrar från ebay eller var det var dom kom från. och då kunde man pressa bilen hur hårt som helst utan att den hoppade och det gick knappt att gå över gränsen så den började understyra utan att man själv pressa sin egna gräns långt över det normala.       billiga coilovers ställer man i regeler bara hur hårt fjädern pressar mot dämparen och det gör ju att en höjning ger motsatta effekten.     skulle hellre satsa på ett billigt väghållningskid med dämpare och fjädrar typ 60/40 sats sen montera övre  fjäderskål som sänker 20mm eller liknande.  då blir den inte jättehård men skaplig komfort.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FabianTsi
4 september 2019 · 208 Inlägg

Förstår vad ni menar, men av nyfikenhet, vad är det som gör dyrare coilovers bättre? Spontant känns det ju som stötdämparna inte klarar av sitt jobb, fjädrarna håller ju emot bra i kurvor osv, men jag vet ju inte rikigt.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
4 september 2019 · 208 Inlägg

Growe skrev:
krängaren gör väldigt liten skillnad och kommer snarare göra den hårdare med än mjukare..     köp riktiga grejer istället så blir den körbar..  ju billigare skit ju sämre blir det.    körde med några som hette Raceland på min Golf mk2..  totalt odugliga.. hård som fan. TOTALT livsfarlig blev bilen när man pressade den..  den började studsa med framvagnen istället för att börja understyra så minsta lilla man pressade bilen så började framvagnen hoppa upp och ner och blev totalt livsfarlig. innan hade jag haft ett par billiga  dämpare och fjädrar från ebay eller var det var dom kom från. och då kunde man pressa bilen hur hårt som helst utan att den hoppade och det gick knappt att gå över gränsen så den började understyra utan att man själv pressa sin egna gräns långt över det normala.       billiga coilovers ställer man i regeler bara hur hårt fjädern pressar mot dämparen och det gör ju att en höjning ger motsatta effekten.     skulle hellre satsa på ett billigt väghållningskid med dämpare och fjädrar typ 60/40 sats sen montera övre  fjäderskål som sänker 20mm eller liknande.  då blir den inte jättehård men skaplig komfort.

När jag hade dem på lägsta, så kändes det faktiskt lite livsfarligt, körde på motorvägen i ca 130 och vid upp gupp eller en skarv vid en bro, hoppade bilen nästan. Kändes ju inte helt tryggt direkt. En jäkla massa pengar bara att köpa ett par till, skulle skrivit här innan...

Mina förra coilovers från AP på min tidigare Mondeo HGV -06 hoppade aldrig. Jag kunde köra riktigt snabbt i kurvor och över gupp, det obehagliga var mest ljudet av dämparna som slog i botten anta jag, men bilen satt platt på vägen ändå, mycket bättre komfort. Beställde från samma sida, www.billiga-coilovers.se, och tänkte så klart att de höll hög kvalité. Dessa var dock TUV godkända, vad nu det betyder?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
granadadr
4 september 2019 · 7 268 Inlägg

BiLZz skrev:

Growe skrev:
krängaren gör väldigt liten skillnad och kommer snarare göra den hårdare med än mjukare..     köp riktiga grejer istället så blir den körbar..  ju billigare skit ju sämre blir det.    körde med några som hette Raceland på min Golf mk2..  totalt odugliga.. hård som fan. TOTALT livsfarlig blev bilen när man pressade den..  den började studsa med framvagnen istället för att börja understyra så minsta lilla man pressade bilen så började framvagnen hoppa upp och ner och blev totalt livsfarlig. innan hade jag haft ett par billiga  dämpare och fjädrar från ebay eller var det var dom kom från. och då kunde man pressa bilen hur hårt som helst utan att den hoppade och det gick knappt att gå över gränsen så den började understyra utan att man själv pressa sin egna gräns långt över det normala.       billiga coilovers ställer man i regeler bara hur hårt fjädern pressar mot dämparen och det gör ju att en höjning ger motsatta effekten.     skulle hellre satsa på ett billigt väghållningskid med dämpare och fjädrar typ 60/40 sats sen montera övre  fjäderskål som sänker 20mm eller liknande.  då blir den inte jättehård men skaplig komfort.

När jag hade dem på lägsta, så kändes det faktiskt lite livsfarligt, körde på motorvägen i ca 130 och vid upp gupp eller en skarv vid en bro, hoppade bilen nästan. Kändes ju inte helt tryggt direkt. En jäkla massa pengar bara att köpa ett par till, skulle skrivit här innan...

Mina förra coilovers från AP på min tidigare Mondeo HGV -06 hoppade aldrig. Jag kunde köra riktigt snabbt i kurvor och över gupp, det obehagliga var mest ljudet av dämparna som slog i botten anta jag, men bilen satt platt på vägen ändå, mycket bättre komfort. Beställde från samma sida, www.billiga-coilovers.se, och tänkte så klart att de höll hög kvalité. Dessa var dock TUV godkända, vad nu det betyder?

tuv betyder att dem är godkända för vägen helt enkelt,, inget med kvallitet att göra

Lockwood
4 september 2019 · 394 Inlägg

Mondeo är en tyngre bil än Fabia. Jag säger inte att jag har rätt men många gånger så är det likadana fjädrar till många många bilar när det gäller dessa billiga coils. En fjäder som är lagom till en större tyngre bil kan kännas stenhård till en mindre. Jag gissar att dina fjädrar är alldeles för hårda, du har i praktiken minimal fjädring. Kan kännas sportigt tills man kör i gupp o bilen börjar "studsa".

torsen
5 september 2019 · 7 198 Inlägg

Har undrat länge, och måste nu krypa till korset.
Vad är stabiliseringsstag?
I vissa inlägg tyder jag det som att det menas länkarna mellan krängningshämmare och chassie?
Rätt eller fel?

Xebers76
5 september 2019 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:
Har undrat länge, och måste nu krypa till korset.
Vad är stabiliseringsstag?
I vissa inlägg tyder jag det som att det menas länkarna mellan krängningshämmare och chassie?
Rätt eller fel?

Fel. Det är länkarna mellan krängningshämmare och länkarm/fjäderben

granadadr
5 september 2019 · 7 268 Inlägg

Xebers76 skrev:

torsen skrev:
Har undrat länge, och måste nu krypa till korset.
Vad är stabiliseringsstag?
I vissa inlägg tyder jag det som att det menas länkarna mellan krängningshämmare och chassie?
Rätt eller fel?

Fel. Det är länkarna mellan krängningshämmare och länkarm/fjäderben

kallas även för skrappelstag,, brukar ofta bli glappa å börja slamra å skrappla

Xebers76
5 september 2019 · 2 250 Inlägg

granadadr skrev:

Xebers76 skrev:

torsen skrev:
Har undrat länge, och måste nu krypa till korset.
Vad är stabiliseringsstag?
I vissa inlägg tyder jag det som att det menas länkarna mellan krängningshämmare och chassie?
Rätt eller fel?

Fel. Det är länkarna mellan krängningshämmare och länkarm/fjäderben

kallas även för skrappelstag,, brukar ofta bli glappa å börja slamra å skrappla

Ordet skrappla har jag aldrig hört innan! lol

som sagt, långt land vi bor i tongue

Här i halland säger vi oftast, stab-stag, stabiliserings-stag, krängningshämmar-stag

Finns säkert en massa namn på dessa stag

FabianTsi
11 september 2019 · 208 Inlägg

Lockwood skrev:
Mondeo är en tyngre bil än Fabia. Jag säger inte att jag har rätt men många gånger så är det likadana fjädrar till många många bilar när det gäller dessa billiga coils. En fjäder som är lagom till en större tyngre bil kan kännas stenhård till en mindre. Jag gissar att dina fjädrar är alldeles för hårda, du har i praktiken minimal fjädring. Kan kännas sportigt tills man kör i gupp o bilen börjar "studsa".

Att köpa helt nya och slänga alla 3000 i sjön plus betala för ny montering, känns orimligt just nu. Med vetskapen från ditt inlägg, tror du det finns ett billigare sätt att fixa mitt problem? Tex en sänkfjädersats, eventuellt passar ihop med cpiloverdämparna? Låter ju orimligt det också men.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Xebers76
11 september 2019 · 2 250 Inlägg

År 2013 köpte jag luftfjädring för 25000kr som visade sig vara skräp. Så är det ibland.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2019 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:
Har undrat länge, och måste nu krypa till korset.
Vad är stabiliseringsstag?
I vissa inlägg tyder jag det som att det menas länkarna mellan krängningshämmare och chassie?
Rätt eller fel?

mer staget mellan fjäderbenet och krängningshämmaren.    brukar kalla dom klapperstag för dom är alltid glappa och klapprar av bara fan när man åker i ojämnheter..    stabbstag använder jag oxå som ord. sen vad det heter kvittar smile  men tror rätt namn är just stabiliseringsstag.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FabianTsi
19 september 2019 · 208 Inlägg

Lockwood skrev:
Stabilisatorstagen kan behöva ha annan längd om man sänker bilen, fullt normalt. Att du upplever din bil som "stenhård" beror sannolikt på att du har köpt billiga coilovers. Dessa brukar kunna ha mer eller mindre "likadana" fjädrar o dämpare till en mängd olika bilar, det kan förklaras med att dämparna är standard dämpare av billigaste sort vilka monterats i en "gängad hylsa". Då blir priset lågt, och funktionen därefter. Köp riktiga märkes prylar, eller lev med problemet.

Vad skulle du säga är bra grejer, lutar mot BC V1, de verkar robusta och går att ställa i hårdhet också, känns ju bra för  in bil.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang