Köpråd - första bilen

Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

Jag hade en släkting som köpte en ny Galant -99 eller om det var -00? Diverse olika fel, minns inte vad med minns att han ”beklagade att han köpte bilen”. Eftersom vi är två som säger negativt om Mitsubishi så borde garaget.org logiken ge att precis alla Mitsubishi är skräp o går sönder konstant.

Nej, Mitsubishi är inte värre än andra fabrikat i verkligheten.

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Ang Mitsubishi så har de ju haft problem med sina ”lean burn”-motorer.

Sigman kan jag tänka mig är en riktigt trevlig bil att köra men lite risk för dyra reparationer även där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

TS: Snälla köp en bil precis vilken du vill, gärna igår. Snart är vi framme vid att du skall köpa en Kia, Toyota eller Honda. Det är svaret på ALLA köpråd. Behöver vi ens ha köpråds trådar? Sportbil? Kia! Stor kombi? Honda! Snål rolig bil? Toyota! Skitbil? Varsågoda o fyll i valfritt annat märke!

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
TS: Snälla köp en bil precis vilken du vill, gärna igår. Snart är vi framme vid att du skall köpa en Kia, Toyota eller Honda. Det är svaret på ALLA köpråd. Behöver vi ens ha köpråds trådar? Sportbil? Kia! Stor kombi? Honda! Snål rolig bil? Toyota! Skitbil? Varsågoda o fyll i valfritt annat märke!

Du har ju gett två seriösa råd vad jag kan se i tråden. Vad får dina råd att komma i skymundan? Först föreslog du en Passat kombi och sedan la du till lite kring Ts funderingar runt BMW. Det är det väl ingen som klagat på? Tvärtom, utmärkta inlägg.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

https://www.blocket.se/skaraborg/Volksw … 4.htm?aw=1
Köp för 8k. Kör i vinter o sälj för minst 8 i vår.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2019 · 17 376 Inlägg

Lockwood skrev:
https://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Passat_Variant_1_8T_150hk_87127314.htm?aw=1
Köp för 8k. Kör i vinter o sälj för minst 8 i vår.

Det där är nog ett rätt bra köp. Låter man turbomaskinen jobba lite ibland så fungerar den U.A.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

Ja. Vad Ivel menar får stå för hans tråkiga "humor". Att den är köpt "nyligen" betyder inte att det är nåt fel på den. Som sagt för 8k, eller mindre om möjligt, så är den ett bra köp. Den är i trafik, skattad (?) och besiktigad till 20200131. Vad mer kan man förvänta sig för 8k? Jag är helt övertygad om att man får tillbaka sina 8k i vår, kanske mer än så om man "polerar" den, gör den vår fin. Dessa bilar är populära!

panda666
6 september 2019 · 4 228 Inlägg

javvist det är ganska känt att mitsubishi har haft problem me sina gdi motorer me direktinsprut som gör så att skiten sotar igen. E39 är jävligt mke bil för pengarna, gäller bara att hitta en välbevarad exemplar men ts verkar vara intresserad av just e39 så lika bra hjälpa till att hitta en i bra skick. Sen hittar han nått annat billigt så länge tills han spar till e39 funkar också

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Ja. Vad Ivel menar får stå för hans tråkiga "humor". Att den är köpt "nyligen" betyder inte att det är nåt fel på den. Som sagt för 8k, eller mindre om möjligt, så är den ett bra köp. Den är i trafik, skattad (?) och besiktigad till 20200131. Vad mer kan man förvänta sig för 8k? Jag är helt övertygad om att man får tillbaka sina 8k i vår, kanske mer än så om man "polerar" den, gör den vår fin. Dessa bilar är populära!

Det är absolut ingen dum idé att syna huruvida objektet haft täta ägarbytet. Ofta med riktigt billiga bilar är det för att bilen varit betalning för ett svartjobb eller att någon flippar billigt skit med 1-2k vinst. Det behöver inte bero på att det är ett lik.

Polarn köpte en V70 som orsakat en hel del huvudbry men som nu går bra. Köptes för ca10k av en kille ”som sålde sin farbrors bil”.  Vid lite efterforskning visade det sig att ”farbrorn” inte var släkt med säljaren som i sin tur sålt bilen för 5k...

Som sagt. Rover 75. Inte helt ovanligt att de ägs och säljs av gentlemen i ”övre medelåldern”. Vrakpriser.

Och innan någon går bananer. En Passat duger även det som rövförflyttare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
6 september 2019 · 962 Inlägg

Lockwood skrev:
Passat Kombi 01-05 hittar du i rostfritt gott skick för 7-11k. Rätt bil kan bli en bra affär om du säljer till våren.

Rätt bil är då verkligen inte en diesel. 1.9:an 130hk har en skatt på 6247 kr/år

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Lockwood skrev:
Passat Kombi 01-05 hittar du i rostfritt gott skick för 7-11k. Rätt bil kan bli en bra affär om du säljer till våren.

Rätt bil är då verkligen inte en diesel. 1.9:an 130hk har en skatt på 6247 kr/år

Åh jävlar. 6k i skatt/år?? Jag ska erkänna att jag har noll koll på dieselskatter och sådant eftersom jag aldrig ägt (eller lär äga) en diesel, men det var mer än jag trodde. Jag tycker vår gamla järnlåda med stor bensinmotor är dyr som fakturerar drygt 3k per år. Bra info M123!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
6 september 2019 · 5 809 Inlägg

caromania skrev:
Som sagt. Rover 75. Inte helt ovanligt att de ägs och säljs av gentlemen i ”övre medelåldern”. Vrakpriser.

Gärna den med V8 i såna fall, men de har väl inte direkt några vrakpriser. Sedan fanns de väl bara med automat?

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:
Som sagt. Rover 75. Inte helt ovanligt att de ägs och säljs av gentlemen i ”övre medelåldern”. Vrakpriser.

Gärna den med V8 i såna fall, men de har väl inte direkt några vrakpriser. Sedan fanns de väl bara med automat?

Den med V8 lär du inte hitta. Dessutom vet jag att en av de (handfull) som finns stått på verkstad mer tid än den varit på gatan, pga Fordmotorn...
De andra är inga räserbilar och de drar en del soppa men finare bil med bättre komfort av årgången får man leta efter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

1.8T är mig veterligen inte diesel. Andra bilar av liknande storlek vikt effekt från samma tidsera är även de dyra i skatt. Diesel passar de som kör iaf 5000 mil per år. En ”granne” har som bisyssla att sälja bilar, jag vet inte hur många såna här Passater som kommit o gått det senaste året men fler än 5. Enligt honom populära o lätta att göra en slant på. Just kriteriet lätt att avyttra är ett viktigt kriterium om man bara ska ha bilen tills man kan köpa det man verkligen vill ha?

Utmarks-Loke
6 september 2019 · 5 809 Inlägg

Lockwood skrev:
1.8T är mig veterligen inte diesel. Andra bilar av liknande storlek vikt effekt från samma tidsera är även de dyra i skatt. Diesel passar de som kör iaf 5000 mil per år. En ”granne” har som bisyssla att sälja bilar, jag vet inte hur många såna här Passater som kommit o gått det senaste året men fler än 5. Enligt honom populära o lätta att göra en slant på. Just kriteriet lätt att avyttra är ett viktigt kriterium om man bara ska ha bilen tills man kan köpa det man verkligen vill ha?

Nyare dieselbilar med partikelfilter behöver man inte köra så mycket med, min kostar 1300kr ungefär i skatt. Ungefär samma som med bensinmotor. Men man bör ju köra långa turer när man är igång, och inte en massa korta småturer så bilen aldrig får bli varm.

1.8T är en bensinmotor ja, den som har problem med oil sludge. Det skulle jag kolla upp noga innan jag köpte en passat med den motorn, jag har gått på den minan en gång och vill inte göra det igen

panda666
6 september 2019 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Lockwood skrev:
1.8T är mig veterligen inte diesel. Andra bilar av liknande storlek vikt effekt från samma tidsera är även de dyra i skatt. Diesel passar de som kör iaf 5000 mil per år. En ”granne” har som bisyssla att sälja bilar, jag vet inte hur många såna här Passater som kommit o gått det senaste året men fler än 5. Enligt honom populära o lätta att göra en slant på. Just kriteriet lätt att avyttra är ett viktigt kriterium om man bara ska ha bilen tills man kan köpa det man verkligen vill ha?

Nyare dieselbilar med partikelfilter behöver man inte köra så mycket med, min kostar 1300kr ungefär i skatt. Ungefär samma som med bensinmotor. Men man bör ju köra långa turer när man är igång, och inte en massa korta småturer så bilen aldrig får bli varm.

1.8T är en bensinmotor ja, den som har problem med oil sludge. Det skulle jag kolla upp noga innan jag köpte en passat med den motorn, jag har gått på den minan en gång och vill inte göra det igen

fyfan, oil sludge lät lite tråkigt och ts kanske ska helst undvika, nått annat tycker ja han borde fixa så länge tills han får tag i drömbilen, eller kanske skita i helt o hållet och vänta o spara tills den perfekta e39 uppkommer.

Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

Vi pratar om en bil för 7-8k, som man kan hitta helt utan synlig rost för dessa summor. O utan märkbara krämpor. Ja de har oilsludge problemet, men det kan vara åtgärdat eller inte, är olika från bil till bil. Alla bilar drabbas inte utan kanske främst de som gått längre mellan service tillfällena? En bil för 7-8k utan rost, utan märkbara krämpor, med fungerande klimatanläggning, vad mer kan man förvänta sig att få för de pengarna? En säck med guldmynt i bagageluckan? Ni måste ju själva inse att man måste vara rimlig i sina förväntningar när det är en så billig bil?

Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

Nej,’varför skulle jag? Baserar det jag skrivit vad min ”nasar” granne köpt för sådana bilar. Senaste jag såg var en helt rosrfri -03, fin blå färg, iskall AC. Köpt för 7k, vad han sålde den för kan jag ta reda på om du vill? Jag är nöjd med mina bilar men min granne vill sälja på mig en nyare bil ”som jag kan ha till mitt stora fritidsintresse”, något jag sagt NEJ till så länge nuvarande bil bara går och går och går o har gjort så de senaste 8 åren.

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

Nej. Men enligt nasaren är det "rätt vanligt" att kunna hitta dessa utan synlig rost. Enligt mig är rost bland det värsta på en gammal begagnad bil. Nån sliten led, kass bromsskiva eller så är rätt enkelt åtgärdat i regel. Nåväl, om den länkade bilen är rostfri eller inte vet jag ej, men jag ser ingen rost på bilderna vilket betyder ingenting. Men som sagt, de är lättsålda och populära i kombi-landet Sverige. Nog så viktigt när man bara skall ha bilen "tillfälligt", vem vill sitta med en svårsåld "udda-bil"?

candyweiss
7 september 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:
Men visst den kan ju fungera utmärkt och rulla igenom besiktningen fast den erfarenhet jag har av äldre bilar enligt ovan historik säger annorlunda, särskilt när det kommer till gamla högmilade i regel klapprande Passatframvagnar.

Jasså, hur många Passater har du ägt eller har erfarenhet av?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang