Köpråd - första bilen

TS1997
4 september 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag skaffade äntligen mitt körkort igår och skulle nu vilja köpa en bil. Jag har under ett par år varit intresserad av BMW E39 men dessa har ofta gått långt och/eller är fulla av rost etc alternativt för dyra för min nuvarande budget. På grund av detta så funderar jag på att köpa en billigare bil att köra runt i väntan på att rätt E39 dyker upp.

Jag behöver nu eran hjälp med rekommendationer på billigare bilar som är värda att köpa då jag inte komma vilja lägga massa tid och pengar på reparationer eftersom jag sparar till E39an. Vad har ni för tips med en budget på 10-15k?

Kan även passa på att kolla om någon här har en E39a till salu? Min nuvarande budget är ca 30k men den ökar varje månad.

Tack på förhand!

Senast redigerat av TS1997 (4 september 2019)

Lockwood
4 september 2019 · 394 Inlägg

Passat Kombi 01-05 hittar du i rostfritt gott skick för 7-11k. Rätt bil kan bli en bra affär om du säljer till våren.

spillolja
4 september 2019 · 4 014 Inlägg

För 10-15 tkk är det svårt att komma undan reparationer, men kika på renault Clio 1,2 från åren 99-01 det bör man kunna få en hyffsad för den pengen, ganska billig i drift

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lockwood
4 september 2019 · 394 Inlägg

Clio runt -00 är en 5000-kronors bil

torsen
5 september 2019 · 7 198 Inlägg

Vill du ha en driftsäker bil så bör du i första han välja en Suzuki.
Kanske världens bästa bil tillsammans med Toyota, Mazda och Nissan.
Subaru är också bra bilar, men finns troligen inte till din budget.
Undvik europeiska bilar - möjligen med undantag för Renault, Peugeot och Citroen.

panda666
5 september 2019 · 4 228 Inlägg

TS1997 skrev:
Hej!

Jag skaffade äntligen mitt körkort igår och skulle nu vilja köpa en bil. Jag har under ett par år varit intresserad av BMW E39 men dessa har ofta gått långt och/eller är fulla av rost etc alternativt för dyra för min nuvarande budget. På grund av detta så funderar jag på att köpa en billigare bil att köra runt i väntan på att rätt E39 dyker upp.

Jag behöver nu eran hjälp med rekommendationer på billigare bilar som är värda att köpa då jag inte komma vilja lägga massa tid och pengar på reparationer eftersom jag sparar till E39an. Vad har ni för tips med en budget på 10-15k?

Kan även passa på att kolla om någon här har en E39a till salu? Min nuvarande budget är ca 30k men den ökar varje månad.

Tack på förhand!

Hej!

behöver inte bli så dyrt me inköp av e39, finns massor med exemplar där ute för en billig peng. Provkör riktigt ordentligt innan köp och testa allt och över ojämn väg och guppar. e39 är bra bilar och har sett flera där dom rullat över 40-50 tusen mil. Dom behöver ofta nya givare osv här o där och kylaren är en svag punkt på alla e39. Termostat kan också behövas bytas. Har haft sj ett par stycken och aldrig haft nån större bekymmer än kylare och givare. undvik v8an 535-540 då dom har lite problem me kedjan men resten av 6orna är det bra med. köp nått mellan 523-530 då 520 är bara trött och törstig.

https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_52 … 11&w=3

https://www.blocket.se/pitea/Bmw_528IA_ … 11&w=3

den här senaste verkar vara fin och välbevarad så kolla på dom som känns bra för dig. skicket är prio och provkörning ska kännas bra, bilen ska kännas tight och fin, inga vibrationer osv och inget jävla skak i ratten osv.

säg till om du behöver mer tips så hjälper ja gärna.

Richtenb
5 september 2019 · 1 359 Inlägg

SKoja inte med honom nu, EN gammal fransk bil? Han skrev inte att han ville meka hela dagarna och sen köra till skroten utan en enda krona. Japanska bilar inklusive honda är väl däremot bra

torsen skrev:
Vill du ha en driftsäker bil så bör du i första han välja en Suzuki.
Kanske världens bästa bil tillsammans med Toyota, Mazda och Nissan.
Subaru är också bra bilar, men finns troligen inte till din budget.
Undvik europeiska bilar - möjligen med undantag för Renault, Peugeot och Citroen.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Lockwood
5 september 2019 · 394 Inlägg

Satsa på en lättsåld bil. Kombi, gärna stor o snål, dessa är ofta lättsålda. För 30k hittar du säkerligen en fin-fin E39. De länkade kan, och bör, prutas ca 10k var, om inte mer än så. Mitt råd är att leta upp en E39 du gillar tycker är fin. Ignorera priset. Kika på bilen. Provkör om den motsvarar förväntningarna. Tala sedan om vad du kan tänka dig att ge absolut max. Du får nog "Nej" men detta "nej" kan bli ett "Ja" efter några veckors "betänketid" hos säljaren. Säg bara att "Budet kvarstår tills du köpt bil".

caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Richtenb skrev:
SKoja inte med honom nu, EN gammal fransk bil? Han skrev inte att han ville meka hela dagarna och sen köra till skroten utan en enda krona. Japanska bilar inklusive honda är väl däremot bra

torsen skrev:
Vill du ha en driftsäker bil så bör du i första han välja en Suzuki.
Kanske världens bästa bil tillsammans med Toyota, Mazda och Nissan.
Subaru är också bra bilar, men finns troligen inte till din budget.
Undvik europeiska bilar - möjligen med undantag för Renault, Peugeot och Citroen.

Ja om han köper franskt så bör han köpa minst tre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS1997
5 september 2019 · 81 Inlägg

Tack för alla tips! Franskt blir det inte då min pappa knappt gjort annat än skruva på sin Renault

spillolja
5 september 2019 · 4 014 Inlägg

Det kan vara så med franska bilar eftersom andrahandsvärdet är lågt, att  man väjer att behålla den istället för att sälja den vilket medför att dom som är till salu har brister av olika slag då ägaren gör valet att avyttra den

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2019 · 17 378 Inlägg

caromania skrev:

Richtenb skrev:
SKoja inte med honom nu, EN gammal fransk bil? Han skrev inte att han ville meka hela dagarna och sen köra till skroten utan en enda krona. Japanska bilar inklusive honda är väl däremot bra

torsen skrev:
Vill du ha en driftsäker bil så bör du i första han välja en Suzuki.
Kanske världens bästa bil tillsammans med Toyota, Mazda och Nissan.
Subaru är också bra bilar, men finns troligen inte till din budget.
Undvik europeiska bilar - möjligen med undantag för Renault, Peugeot och Citroen.

Ja om han köper franskt så bör han köpa minst tre.

Att en moderator klankar ner på franska bilar finner jag en smula irriterande. De fungerar precis lika bra som valfritt tyskt bilmärke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lockwood
5 september 2019 · 394 Inlägg

Oavsett om ovanstående är skrivet i "egenskap av moderator" eller som vanlig "användare" så tycker jag att inlägget är helt onödigt, och även oklart vad syftet med inlägget är. Det är kanske nån form av svårbegriplig humor "moderatorer emellan", men sånt bör ni kunna ta i PM?

Jag vill nog påstå att en till åren kommen fransos rullar i regel bra, även om man inte gillar sniglar eller champagne. Så snälla moderatorer gör inte så att tråden tappar tråden?

caromania Forummoderator
5 september 2019 · 9 296 Inlägg

Lockwood skrev:
Oavsett om ovanstående är skrivet i "egenskap av moderator" eller som vanlig "användare" så tycker jag att inlägget är helt onödigt, och även oklart vad syftet med inlägget är. Det är kanske nån form av svårbegriplig humor "moderatorer emellan", men sånt bör ni kunna ta i PM?

Jag vill nog påstå att en till åren kommen fransos rullar i regel bra, även om man inte gillar sniglar eller champagne. Så snälla moderatorer gör inte så att tråden tappar tråden?

Nä det var nog seriöst. Jag ber om ursäkt, men eftersom jag kör engelska bilar så vågar jag mig på att skoja om andra bilmärken som kokas ihop i generaliseringar kring land. Engelska bilar, Lucas, mörkret jida jada, finns det ingen olja under så finns ingen i dem, italienska bilar vet vi ju rostar innan de lämnar fabriken. Fiat t ex är ju bara sopor. Det vet alla. Franska bilar ska vi inte ens prata om. Jisses vilken dynga. Intervjua någon självutnämnd bilkunnig på stan så får du se. Sedan finns det de som menar att andra bilmärken går sönder i växellådorna på löpande band och drar litervis med olja och är sopor då man läser om det på internet och i pressen. Även det såklart amsagor.

Japsen ska ju förövrigt rosta sönder. Fyfan vad de rostar. Men toppar listor på tillförlitlighet och billigt ägande gör de ändå.

Så ts har lite att bita i. Jag skulle köpa en Rover 75. De är inte så vanliga på blocket men mer bil för pengarna är knepigt. Fast det är klart. Engelsk bil. Lucas. Mörkret. Osv. Det kan omöjligt vara bra grejer. Dessutom så gick de ju i konkurs och det VET alla betyder att ingen verkstad tar emot dem och delar finns det inga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
6 september 2019 · 394 Inlägg

Mycket av det du nämner är "gårdagens sanningar", läs 80-talet början på 90-talet. Japaner rostar väl inte mer än annat idag, möjligen vissa Mazda undantagna från typ 2000-talets mitt, jag har inte koll faktiskt. Sen är det skillnad på dagens "rostiga bilar" kontra "gårdagens". Är sällan en 10-15 år gammal bil har allvarlig strukturell rost, "kosmetisk" rost förekommer så klart.
Grejen är att precis alla bilar (fabrikat modeller) går sönder. Vissa mer andra mindre. De som påstås gå sönder oftast i forum stämmer nog rätt bra med realiteten. Problemet är att vi inte vet om ofta är en 10 av 20 bilar eller 1 av 200, allt är bara gissningar i regel, dåliga gissningar. Ibland kan man på forumet få intrycket av att precis varenda bil av ett givet fabrikat modell med en viss "teknisk utrustning" kommer gå sönder, för alla ägare. Så är det ju såklart inte för då skulle vi ju inte se annat än bärgningsbilar på vägarna, speciellt om det rör sig om ett av Sveriges mest sålda fabrikat. Man måste vara lite nykter, även på ett forum som detta.

torsen
6 september 2019 · 7 198 Inlägg

Vill du snabbt bli självlärd bilmekaniker rekommenderar jag en LADA NIVA.
Prisbilliga delar - men det går åt desto fler!

panda666
6 september 2019 · 4 228 Inlägg

Lockwood skrev:
Mycket av det du nämner är "gårdagens sanningar", läs 80-talet början på 90-talet. Japaner rostar väl inte mer än annat idag, möjligen vissa Mazda undantagna från typ 2000-talets mitt, jag har inte koll faktiskt. Sen är det skillnad på dagens "rostiga bilar" kontra "gårdagens". Är sällan en 10-15 år gammal bil har allvarlig strukturell rost, "kosmetisk" rost förekommer så klart.
Grejen är att precis alla bilar (fabrikat modeller) går sönder. Vissa mer andra mindre. De som påstås gå sönder oftast i forum stämmer nog rätt bra med realiteten. Problemet är att vi inte vet om ofta är en 10 av 20 bilar eller 1 av 200, allt är bara gissningar i regel, dåliga gissningar. Ibland kan man på forumet få intrycket av att precis varenda bil av ett givet fabrikat modell med en viss "teknisk utrustning" kommer gå sönder, för alla ägare. Så är det ju såklart inte för då skulle vi ju inte se annat än bärgningsbilar på vägarna, speciellt om det rör sig om ett av Sveriges mest sålda fabrikat. Man måste vara lite nykter, även på ett forum som detta.

fast det har länkats massvis med expert källor/bilhandlare/nyhetsartiklar och massa andra källor från människor som varnar om vissa märken och modeller att man ska passa sig för. Sen har det tjatats på nätet om specifika problem som dieselgate, n47, audis oljetörstiga motorer, dsg, osv osv osv. Detta specifika tabell eller statistik som du letar efter eller kommit på finns inte och troligtvis kommer vara din och andras sköld för all tid i världen för att ni vet att ingen kan komma upp me nått i den stilen. Detta är ett forum och folk beskriver sina upplevelser och sen är inget hugget i sten vi är alla vuxna människor och får ta allt som vi vill och sen bestämma oss för är det värt eller inte risken. som du skrev själv vissa märken går sönder mer än andra, mycket mer. Tex nu en passat har absolut noll chans mot en lexus i hållbarhet hur man vrider o vänder på det punkt slut^^

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Nu återgår vi till ursprungsfrågan. Köpråd första bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TyskKvalite
6 september 2019 · 17 Inlägg

Satsa på en Mitsubishi. En sådan kan inte gå sönder.

candyweiss
6 september 2019 · 863 Inlägg

TyskKvalite skrev:
Satsa på en Mitsubishi. En sådan kan inte gå sönder.

Jag hade en Sigma för ca 15 år sedan. Köpte den för 43 lakan, ägde den ganska exakt ett år och hade kvitton på verkstadsbesök för ca 60000:-. Lyckades sälja den till en bilmekare för 13000:-
Felen fortsatte även för den nya ägaren, bland annat omfattande elfel.

Men annars är min erfarenhet att Mitsubishi är bra bilar, skulle inte vara rädd att köpa en igen.
Sigman var en en helt underbar bil att köra när den fungerade.

Senast redigerat av candyweiss (6 september 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang