Köpråd - första bilen

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

De jag har sett som min granne sålt har alla varit utan synlig rost. Nej jag har inte luppsynat. Vet att han köper endast bilar utan synlig rost, piffar till byte ev defekt mekanik o säljer dyrare. Det är hans egna ord att det är ”bra bilar som är lätta att omsätta”

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

Vi byter riktning nu tycker jag o enas om att nämnda modell är inte felfri, men man får inte heller nya felfria bilar för 8k. Modellen är populär, och lätt att sälja vidare trots bristerna.

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

Ivel är uppenbarligen bilhandlare. Förmodligen haft avtal med nån större handlare o klump köpt deras ”andra sortering” av beg bilar oavsett fabrikat till låååågt pris. Hans erfarenhet får stå för honom, det ytterst lilla jag hört sett från min granne så låter det annorlunda, hans primära mål är att tjäna pengar, där modellen är mer än lämplig. Såg att priserna spretar rejält på blocket, upp till över 20k hos galna (?) handlare. Jag säger absolut max 10k av vad jag hört, skulle inte bli förvånad om 20k bilarna köpts in för 7-8 och fått en rekond sen klart. Men jag vet inte.

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

candyweiss
7 september 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

Lockwood skrev:
Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Senast redigerat av candyweiss (7 september 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
7 september 2019 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

Ivel skrev:

Lockwood skrev:
Vi går vidare. Vill du fortsätta, varsågod. Reagerade bara på 40 bilar av nämnda generation, det är mycket. Såg inlägget efter mitt svar.

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:

Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

Hörni pojkar. Nu räcker det. Släpp det där nu. TS är ny på forumet och frågar om råd för att köpa bil för 10k eller lite mer då hans budget växer. Återgå till det. Att bilar för 10k kan ha en massa fel är det ingen tvekan om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:
Hej!

Jag skaffade äntligen mitt körkort igår och skulle nu vilja köpa en bil. Jag har under ett par år varit intresserad av BMW E39 men dessa har ofta gått långt och/eller är fulla av rost etc alternativt för dyra för min nuvarande budget. På grund av detta så funderar jag på att köpa en billigare bil att köra runt i väntan på att rätt E39 dyker upp.

Jag behöver nu eran hjälp med rekommendationer på billigare bilar som är värda att köpa då jag inte komma vilja lägga massa tid och pengar på reparationer eftersom jag sparar till E39an. Vad har ni för tips med en budget på 10-15k?

Kan även passa på att kolla om någon här har en E39a till salu? Min nuvarande budget är ca 30k men den ökar varje månad.

Tack på förhand!

Lyfter den initiala frågan då jag själv varit lite slarvig när jag läste den. Fy skäms på mig som rekommenderade en Rover 75. Som jag ser det så är det låga utgifter du vill ha. Då skulle jag titta på så liten och ny bil som möjligt. Slå in summan i sökfältet på blocket och bara scrolla. Små ”skitbilar” är ofta körda som andrabil i familjerna. Om prestige inte betyder nåt i detta läge medan du samlar pengar till en E39 så är det klokt att köpa något som i mångas ögon skulle anses vara en ”tjejbil”. För att återgå till mitt råd om Rover så är det seriöst. Rover 25 är en liten udda bil som däremot inte är helt problemfri. Men lägg in den i ekvationen när du söker så kan jag hjälpa dig med eventuella märkesbundna problem om du skulle fastna för ett objekt.

Edit: och vad gäller när du framöver tittar på en E39 så gäller rådet att för det första köpa en så fin och dyr bil du har råd med. Och gärna en som redan har de detaljer du vill ha i form av fälgar, utrustning. Sådant är dyrt att köpa till i efterhand. Hellre vänta några månader extra på rätt bil.

Senast redigerat av caromania (7 september 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september 2019 · 127 Inlägg

Citerar mig själv från en annan tråd:
Men vad du än gör, köp INTE något sönderskruvat av en polare som bara behöver fixas lite.. Undvik gamla Saab/BMW/Volvo med kapade fjädrar, snedslitna däck, solfilm på halva framrutan å  femton röda parfymflaskor på rad, sådant är inte värt en nickel att betala extra för.

Sikta på en "gubb-bil" som haft 2-3 ägare och perfekt servicehistorik. Då behöver du inte börja med att riva ut kilometervis med kablar. wink


Å sedan en gammal sanning, ingen minns en fegis wink
https://www.blocket.se/goteborg/Lincoln … 175981.htm

candyweiss
7 september 2019 · 863 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Det är en stor mängd och därav att jag anser mig ha ett gott underlag till vad jag skriver.
Det var både nya bilar och äldre som jag har ägt eller haft nära kontakt med genom tidigare arbete. Nej, jag har inte arbetat på VW-verkstad utan jobbat med att bruka bilarna.
De jag ägt privat har varit trevliga bilar att köra med bra utrymmen, men även i tidig ålder och låga mil har det varit strul mest hela tiden, tyvärr för annars är det funktionella om än tråkiga bruksbilar.

Märkligt. Vi har exakt motsatta erfarenheter. Mina referenser är vänner, kollegor, grannar, arbetskamrater mm. Passater är "eftertraktade" som begagnade pga att de fungerar och oftast är felfria.

Och jag har precis tvärtom dig, fullt me vänner kollegor och bekanta som bara spyr när dom hör ordet vag/audi. Bara haft problem me dom och vill aldrig mer sätta sin fot i en. Men det är deras ord^^ Ingen ide att fortsätta grubla över att ts ska köpa passat då ts vill ha e39 och inte visat nått intresse för att ha passat tills han har pengar till e39. Men ja tror att han kommer att skaffa en e39 ganska snart.

På "min" arbetsplats (stor arbetsgivare) står det övervägande bilar från  VAG och har gjort så i +20 år.
Man kan ju undra varför? Det är inte ny bilar utan väldigt blandat i ålder. Står flera gamla Golfar och Passater här.
Edit: Står även en hel del BMW i olika åldrar.
Till Hybrid: Tror jag sett totalt 3 stycken KIA här. Några Hyndai oxå som det varit en hel del fel på.

Senast redigerat av candyweiss (7 september 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

En sådan här kanske är lämplig?
En 620ti.

https://mobil.blocket.se/annons/soderma … _/86119413

Drar för mycket soppa för att ha i inväntan på drömbilen. Men annars vore det kanske snarare en bättre och roligare bil än en E39.

Edit. Eller bättre. Hmm. Kanske behöver utveckla det lite då nog BMWn är en nyare och på många sätt bättre bil egentligen. Men sååå tråååkig. smile

Senast redigerat av caromania (7 september 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september 2019 · 127 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:
Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

En sådan här kanske är lämplig?
En 620ti.

https://mobil.blocket.se/annons/soderma … _/86119413

Alltså.. de där gamla Roverbilarna är inget annat än Engelskbyggd Honda Accord i finkostym. Haft en så jag vet.. Å jag kan inte rekommendera dem alls, milt sagt medioker detaljkvalitet och väldigt låg krocksäkerhet.

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

Johansson72 skrev:

Ivel skrev:

caromania skrev:
Låt det inte bli en diskussion kring huruvida en gammal Passat är bra eller dålig. Som redan nämnts så är segmentet kring 10k otroligt instabilt oavsett märke. Bilen måste synas, och jag skulle påstå så även med förre ägaren.

En sådan här kanske är lämplig?
En 620ti.

https://mobil.blocket.se/annons/soderma … _/86119413

Alltså.. de där gamla Roverbilarna är inget annat än Engelskbyggd Honda Accord i finkostym. Haft en så jag vet.. Å jag kan inte rekommendera dem alls, milt sagt medioker detaljkvalitet och väldigt låg krocksäkerhet.

Låter som om du haft otur. Men som påpekats så går alla bilar sönder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
7 september 2019 · 5 813 Inlägg

Annars fanns det väl någon gammal Rover med BMW-motor? Om man nu verkligen vill ha något udda till man hittar en acceptabel E39

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Annars fanns det väl någon gammal Rover med BMW-motor? Om man nu verkligen vill ha något udda till man hittar en acceptabel E39

Rover 75 diesel. Men jag skulle i ts fall fortfarande satsa på en liten tantbil för att hålla kostnader nere.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS1997
7 september 2019 · 81 Inlägg

Det slutade med att jag idag fick tag i en E39 i riktigt fint skick för sin ålder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-cce3203ae7645d898da986841d157796.jpg

caromania Forummoderator
7 september 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:
Det slutade med att jag idag fick tag i en E39 i riktigt fint skick för sin ålder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-cce3203ae7645d898da986841d157796.jpg

Kanoners! Inga omvägar där inte. Grattis till nya bilen. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
7 september 2019 · 4 228 Inlägg

uffff skitfin! blir nästan sugen på en till sj;) ojojoj måste hålla mig:) grattis grattis!

panda666
7 september 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

TS1997 skrev:
Det slutade med att jag idag fick tag i en E39 i riktigt fint skick för sin ålder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-cce3203ae7645d898da986841d157796.jpg

Kanoners! Inga omvägar där inte. Grattis till nya bilen. smile

Den ser fräsch ut på bilden och jag tycker mig ana ett M-sportpaket. wink
Grattis TS till bilen, ta det lugnt nu på lördagskvällen i regniga kurvor så du inte viftar för mycket på svansen.

@Panda: avvakta, det där har vi diskuterat. BTW, det ska flyttas här också, vi råkade köpa en liten kåk igen, men denna gång att bo i.

oj grattis du me! javvist det verkar vara m sport^^går nästan inte att ha bmw utan m paket...samma me benz utan amg..ni ska inte bo i stockholm va? hur ska vi annars ta en kaffe?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang