Olika däckmärke på samma axel.

Smurfen40
5 september 2019 · 689 Inlägg

Var inne på en däckverkstad och byte ut till 2 begagnade framdäck.
Då satte dom på 2 olika märken.är detta lagligt att köra med??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
simlar
5 september 2019 · 5 516 Inlägg

Ja det är lagligt men ej att rekommendera.
Trots att dimensionsangivelsen är samma så kan däckets diameter skilja mellan märkena, gäller främst budget-däck.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Smurfen40
5 september 2019 · 689 Inlägg

simlar skrev:
Ja det är lagligt men ej att rekommendera.
Trots att dimensionsangivelsen är samma så kan däckets diameter skilja mellan märkena, gäller främst budget-däck.

Har 3 michelin och 1 Continental på nu.
Kör så 2 mån för sen är det dags för vinterdäcken ändå

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
5 september 2019 · 7 198 Inlägg

Om du måste välja placering av olika däck, se till att i första hand ha lika däck fram.
80% av bromsverkan upptas av framhjulen.
Härigenom minskar du risken för sneddragning vid bromsning, framförallt på våt vägbana = vattenplaning.

granadadr
5 september 2019 · 7 268 Inlägg

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

simlar skrev:
Ja det är lagligt men ej att rekommendera.
Trots att dimensionsangivelsen är samma så kan däckets diameter skilja mellan märkena, gäller främst budget-däck.

Har 3 michelin och 1 Continental på nu.
Kör så 2 mån för sen är det dags för vinterdäcken ändå

Jag inväntar nu din nästa tråd "det tjuter från slutväxeln på min Mondeo" .

kan ju ha dem olika bak wink och de flesta mongos är fwd,, så då är det ingen fara smile dessutom har jag varit med om MÅNGA gånger att däcken slits olika fram pga framvagnsinställningar är kass osv,, och då får man ju samma fenomen,, så tror du målar faan på väggen

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Smurfen40
5 september 2019 · 689 Inlägg

granadadr skrev:

Ivel skrev:

Smurfen40 skrev:

Har 3 michelin och 1 Continental på nu.
Kör så 2 mån för sen är det dags för vinterdäcken ändå

Jag inväntar nu din nästa tråd "det tjuter från slutväxeln på min Mondeo" .

kan ju ha dem olika bak wink och de flesta mongos är fwd,, så då är det ingen fara smile dessutom har jag varit med om MÅNGA gånger att däcken slits olika fram pga framvagnsinställningar är kass osv,, och då får man ju samma fenomen,, så tror du målar faan på väggen

Ja tror inte det är någon fara och däcken ser nästan likadana ut i spåren.
Ville mest veta så det var lagligt att köra med olika däckmärke på samma axel

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Brådhis * Voff voff *
5 september 2019 · 10 244 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Ville mest veta så det var lagligt att köra med olika däckmärke på samma axel

Ja, helt lagligt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
5 september 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Skulle aldrig acceptera två olika däcksfabrikat på bilen och definitit aldrig på samma axel! -Varför? Har de inte de däck hemma som jag vill ha går jag väl till en annan firma?!

Nybergrobin
5 september 2019 · 2 377 Inlägg

Helt lagligt.    Inte att rekomendera men helt lagligt

Vad är det för typ av firma som monterat detta?

Smurfen40
6 september 2019 · 689 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Helt lagligt.    Inte att rekomendera men helt lagligt

Vad är det för typ av firma som monterat detta?

En svensk däckfirma i Malmö.
Ska kolla om jag hittar ett däck så jag får samma på axeln.
Är ju dock 1 Continental och 1 michelin så borde inte vara så svårt att hitta något av dom.
Så kan jag ha det andra som reserv ju

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
6 september 2019 · 689 Inlägg

Kollade nu har 3 st michelin energi saver och 1 st Continental premium contact

Senast redigerat av Smurfen40 (6 september 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
6 september 2019 · 7 198 Inlägg

Varför hålla på och söka efter ännu ett begagnat däck?????
Det MÅSTE även vara lika slitet, i lalla fall om det ska placeras fram.
Om ett däck med mönster kvar på är ersatt så beror det på någon defekt.
Vem tror du ersätter ett just däck??????
Tror ingen SERIÖS däckverkstad handlar med begagnade däck.
Kostnaden för byta ett begagnat däck till ett annat begagnat står ju inte i proportion till nyttan.
Mycket kan man pruta på, men inte på däck!!!!!!
Mitt tips är att kolla in dackonline.se och handla nya.
Vänder du dig dessutom till en gummigubbe som är ansluten till dackonline.se så är arbetskostnaden för däckbytet endast 150:- - eller var i alla fall för ett par år sedan.

Smurfen40
6 september 2019 · 689 Inlägg

torsen skrev:
Varför hålla på och söka efter ännu ett begagnat däck?????
Det MÅSTE även vara lika slitet, i lalla fall om det ska placeras fram.
Om ett däck med mönster kvar på är ersatt så beror det på någon defekt.
Vem tror du ersätter ett just däck??????
Tror ingen SERIÖS däckverkstad handlar med begagnade däck.
Kostnaden för byta ett begagnat däck till ett annat begagnat står ju inte i proportion till nyttan.
Mycket kan man pruta på, men inte på däck!!!!!!
Mitt tips är att kolla in dackonline.se och handla nya.
Vänder du dig dessutom till en gummigubbe som är ansluten till dackonline.se så är arbetskostnaden för däckbytet endast 150:- - eller var i alla fall för ett par år sedan.

Det kanske kan bero på att jag inte vill kosta på 2000kr för 2 däck när det ändå är dags att byta till vinterdäck om 2 månader.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mew
6 september 2019 · 2 152 Inlägg

Jag har kört så på min BMW (3 nästan helt nya däck av ett fabrikat och 1 nytt av annat fabrikat) pga en skada på sidan av det fjärde däcket som inte gick att laga. Jag såg bara till att däcken hade samma rullomkrets (gick inte att se skillnad med blotta ögat när man satte däcken mot varandra iallafall) och det har rullat så i 2 år utan problem. De "olika" däcken satt fram, nu är den ju bakhjulsdriven, men den drar inte snett alls vid inbromsning och har aldrig gjort. Så länge rullomkretsen är i princip samma så är det inga problem alls att köra så. Det får dock absolut inte skilja, då kan du råka ut för diverse fenomen som beskrivs här ovan.

Senast redigerat av Mew (6 september 2019)

Smurfen40
6 september 2019 · 689 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-aabf2ec3dc4399a3bcabdb8075d376e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-d88aa757ba46d6c5584cb6eba65bfcc8.jpg

Mew skrev:
Jag har kört så på min BMW (3 nästan helt nya däck av ett fabrikat och 1 nytt av annat fabrikat) pga en skada på sidan av det fjärde däcket som inte gick att laga. Jag såg bara till att däcken hade samma rullomkrets (gick inte att se skillnad med blotta ögat när man satte däcken mot varandra iallafall) och det har rullat så i 2 år utan problem. De "olika" däcken satt fram, nu är den ju bakhjulsdriven, men den drar inte snett alls vid inbromsning och har aldrig gjort. Så länge rullomkretsen är i princip samma så är det inga problem alls att köra så. Det får dock absolut inte skilja, då kan du råka ut för diverse fenomen som beskrivs här ovan.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
6 september 2019 · 689 Inlägg

Smurfen40 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-aabf2ec3dc4399a3bcabdb8075d376e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-d88aa757ba46d6c5584cb6eba65bfcc8.jpg

Mew skrev:
Jag har kört så på min BMW (3 nästan helt nya däck av ett fabrikat och 1 nytt av annat fabrikat) pga en skada på sidan av det fjärde däcket som inte gick att laga. Jag såg bara till att däcken hade samma rullomkrets (gick inte att se skillnad med blotta ögat när man satte däcken mot varandra iallafall) och det har rullat så i 2 år utan problem. De "olika" däcken satt fram, nu är den ju bakhjulsdriven, men den drar inte snett alls vid inbromsning och har aldrig gjort. Så länge rullomkretsen är i princip samma så är det inga problem alls att köra så. Det får dock absolut inte skilja, då kan du råka ut för diverse fenomen som beskrivs här ovan.

Samma mått 205/55-16

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Smurfen40 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-aabf2ec3dc4399a3bcabdb8075d376e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-d88aa757ba46d6c5584cb6eba65bfcc8.jpg

Mew skrev:
Jag har kört så på min BMW (3 nästan helt nya däck av ett fabrikat och 1 nytt av annat fabrikat) pga en skada på sidan av det fjärde däcket som inte gick att laga. Jag såg bara till att däcken hade samma rullomkrets (gick inte att se skillnad med blotta ögat när man satte däcken mot varandra iallafall) och det har rullat så i 2 år utan problem. De "olika" däcken satt fram, nu är den ju bakhjulsdriven, men den drar inte snett alls vid inbromsning och har aldrig gjort. Så länge rullomkretsen är i princip samma så är det inga problem alls att köra så. Det får dock absolut inte skilja, då kan du råka ut för diverse fenomen som beskrivs här ovan.

Samma mått 205/55-16

Dimensionen är en sanning med modifikation. Två däck från olika tillverkare kan skilja en hel del i rullomkrets.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
6 september 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Sen vill man väl av utseendeskäl ha samma fabrikat på däcken?!!!!

caromania Forummoderator
6 september 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Smurfen40 skrev:

Samma mått 205/55-16

Dimensionen är en sanning med modifikation. Två däck från olika tillverkare kan skilja en hel del i rullomkrets.

Det skiljer i regel även om det är samma tillverkare men olika modell.

Till och med det? Ja du, de däringa siffrera är inget vettigt att ödsle tid på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
6 september 2019 · 962 Inlägg

Man har ju inte olika skomärken eller två högerskor, ja eller två helt olika strumpor på sig bekvämt.

Jag kan tycka att man prutar på fel sak här med att ha den där uppsättningen på en axel.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang