Omkörd - på insidan..

Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september 2019 · 127 Inlägg

Janneutanb skrev:
Inte för att det försvarar volvon direkt men man kan ändå förstå lite grann om TS kört om någon och sen stannat kvar ett tag i vänsterfilen som så många gör.

Jag själv har kört om många på högersidan för dom lever i sin egna värld.

Tyvärr var minneskortet skadat, men som jag skrivit innan, jag var själv på väg att köra om bussen när Volvon kom som skjuten ur en kanon från baksidan. Trodde att den skulle nöja sig att ta bussen efter mig, men icke så..

Att köra om på högersidan är en no-no, så gör man bara inte. sad

Utmarks-Loke
7 september 2019 · 5 814 Inlägg

Johansson72 skrev:
Att köra om på högersidan är en no-no, så gör man bara inte. sad

Det kan man tycka, men jag ser det oftare och oftare faktiskt. Jag har själv gjort det någon gång på motorvägen när jag kommit ifatt en bil som körde i vänsterfilen trots att det var helt tomt på vägen för övrigt. Efter att ha legat bakom en stund utan att få någon respons körde jag om på högersidan istället. Klart man kunde ha börjat blinka och tuta men ibland orkar man inte... Något som händer dagligdags på E6 är att en bil med farthållaren inställd på 110,0km/h kör om en annan bil med sin farthållare inställd på 109,9km/h. Eftersom det tar en god stund att köra om på det viset blir det snabbt långa köer bakom, i vänsterfilen. Högerfilen är däremot tom, och då börjar folk köra om på den sidan istället, men kommer bara fram till bilen som sakta håller på att bli omkörd. I det läget försöker de blinka vänster för att komma ut så långt fram som möjligt i kön, och ibland blir de utsläppta.

Johansson72 IT Geek och Audiot
7 september 2019 · 127 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Johansson72 skrev:
Att köra om på högersidan är en no-no, så gör man bara inte. sad

Det kan man tycka, men jag ser det oftare och oftare faktiskt. Jag har själv gjort det någon gång på motorvägen när jag kommit ifatt en bil som körde i vänsterfilen trots att det var helt tomt på vägen för övrigt. ..

Håller delvis med, på motorväg odl. när det är flerfiligt i flera kilometer är det en sak. Just detta var på en kort sträcka på en 1+2 väg där det korta sträckor är 2-filer.

NTF skriver:
Det anses inte som omkörning när fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält,
om körbanan har två eller flera körfält för trafik i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten,

Djo
8 september 2019 · 10 157 Inlägg

Vad var hastighets begränsningen på vägen och hur fort åkte du när du skulle köra om bussen ?

volvon kanske hade farten med sig för att hinna göra en säker omkörning kom ikapp dig och hade inte mycket till val.

säger inte att den gjorde rätt men vi vet ju inte hur du agerar dessutom klagar du på en felparkerad lastbil som faktiskt står havererad med varningstriangel så din trovärdighet känns brsitfälig tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
8 september 2019 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Vad var hastighets begränsningen på vägen och hur fort åkte du när du skulle köra om bussen ?

volvon kanske hade farten med sig för att hinna göra en säker omkörning kom ikapp dig och hade inte mycket till val.

säger inte att den gjorde rätt men vi vet ju inte hur du agerar dessutom klagar du på en felparkerad lastbil som faktiskt står havererad med varningstriangel så din trovärdighet känns brsitfälig tyvärr.

Du skrämmer mig. Har du körkort?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
8 september 2019 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Vad var hastighets begränsningen på vägen och hur fort åkte du när du skulle köra om bussen ?

volvon kanske hade farten med sig för att hinna göra en säker omkörning kom ikapp dig och hade inte mycket till val.

säger inte att den gjorde rätt men vi vet ju inte hur du agerar dessutom klagar du på en felparkerad lastbil som faktiskt står havererad med varningstriangel så din trovärdighet känns brsitfälig tyvärr.

Du skrämmer mig. Har du körkort?

haha a lite skrämmande faktiskt^^ det där var inget annat än dårskap, så jävla bråttom liksom. kunde gått riktigt illa ut det där, volvon hade farten med sig? volvon körde som en total idiot och det var tur att han inte tappade kontrollen och blev en hemsk olycka.

panda666
8 september 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Du skrämmer mig. Har du körkort?

haha a lite skrämmande faktiskt^^ det där var inget annat än dårskap, så jävla bråttom liksom. kunde gått riktigt illa ut det där, volvon hade farten med sig? volvon körde som en total idiot och det var tur att han inte tappade kontrollen och blev en hemsk olycka.

Var det någon som skrev något om "Typiskt Volvoförare mao"?
Den tesen är härmed bekräftad.

ska ja vara helt ärlig så brukar ja inte se så många dåliga volvoförare, men ser rekordmånga audi/bmw förare som kör som svin. Inget illa menat mot nån eller så men för min del så är det rekordmånga dåliga audiförare där ute som kör som totala svin, för fort och mycket omkörningar. Alltid en audiförare som ligger bakom en så nära så han kommer köra in i nån.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 september 2019 · 4 917 Inlägg

Vafalls !?
Man skulle kanske skaffa sig en Audi då..
smile
Med tanke på alla sniglar som finns därute,  hehe..
Jag kommer ihåg från förr, ja det var nog en sisådär en 45 år sedan jag läste jag följande..
"Hellre omkommen och bortkörd än omkörd och bortkommen". .smile
Ovanstående inlägg ska väl få fart på brasan. .

Senast redigerat av malus (8 september 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
8 september 2019 · 4 228 Inlägg

malus skrev:
Vafalls !?
Man skulle kanske skaffa sig en Audi då..
smile
Med tanke på alla sniglar som finns därute,  hehe..
Jag kommer ihåg från förr, ja det var nog en sisådär en 45 år sedan jag läste jag följande..
"Hellre omkommen och bortkörd än omkörd och bortkommen". .smile
Ovanstående inlägg ska väl få fart på brasan. .

glöm inte o köra riktigt nära bakom folk så att du tom kan höra vilken musik dom spelar och kan se klockan på deras intstrumentbräda^^

Xebers76
8 september 2019 · 2 250 Inlägg

Ja dedär med AUDI-förare var ju en meme för några få år sedan xP

(Fick lägga till svart på bilderna för att göra dem större, garaget ville inte ladda upp dem annars)

(obs dessa bilder är skämt, ta dem inte för seriöst)


https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-518e98c43666270d2b91650c37c686e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-80a9dca042cee4211848a9498f5a9823.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c5513f247b2d2c17cc3c5c071cafce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4fd9a66576b3acdb56fddbdd748983df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c8a55f5ac2d01a45e6a669c89e99d9c5.jpg

Senast redigerat av Xebers76 (8 september 2019)

Hamilton
8 september 2019 · 8 864 Inlägg

Greenhorn skrev:
tja, bilen kommer ifrån Örebro och är en Volvo S40 1,8 Classic -03 och såldes för tid sedan på autouncle.
Undrar om de kollade om han/hon hade körkort när de sålde bilen.
Kunde ha gått mycket illa med den där, så... kallade omkörningen.

Finns inget krav på körkort när man köper bil så ser inte poängen med det.

Fotograf på tierpidag.se
Greenhorn
9 september 2019 · 399 Inlägg

Hamilton skrev:

Greenhorn skrev:
tja, bilen kommer ifrån Örebro och är en Volvo S40 1,8 Classic -03 och såldes för tid sedan på autouncle.
Undrar om de kollade om han/hon hade körkort när de sålde bilen.
Kunde ha gått mycket illa med den där, så... kallade omkörningen.

Finns inget krav på körkort när man köper bil så ser inte poängen med det.

Tack för att du poängtera ut det.

Senast redigerat av Greenhorn (9 september 2019)

Bennybira
10 september 2019 · 480 Inlägg

I tyskland får man böter när man ligger och tar fikapaus i omkörningsfiler. Också därför deras motorväg sväljer betydligt mycket mer trafik än våran!

Att köra om är en aktiv handling.
Gör det du ska sen GTFO. Tack smile <3

Fiat 127 (1977)
granadadr
10 september 2019 · 7 269 Inlägg

Low skrev:

panda666 skrev:
shit detta är väldigt normalt faktiskt, flera som kör som dårar men det som faktiskt schockar mig varje gång är hur många kvinnor som kör som åsnor..trodde kvinnor var the voice of reason men ack så hade ja fel, både män o kvinnor kör som dårar. på motorvägen kan gränsen vara på 100 och jag sitter o kör i vänster fil då jävlar kommer de allti nån susandes i 130 och sen ställer sig på höger endå^^

varför sitta o köra på vänsterfil utan anledning?

för han skulle köra om wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
granadadr
10 september 2019 · 7 269 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:

haha a lite skrämmande faktiskt^^ det där var inget annat än dårskap, så jävla bråttom liksom. kunde gått riktigt illa ut det där, volvon hade farten med sig? volvon körde som en total idiot och det var tur att han inte tappade kontrollen och blev en hemsk olycka.

Var det någon som skrev något om "Typiskt Volvoförare mao"?
Den tesen är härmed bekräftad.

ska ja vara helt ärlig så brukar ja inte se så många dåliga volvoförare, men ser rekordmånga audi/bmw förare som kör som svin. Inget illa menat mot nån eller så men för min del så är det rekordmånga dåliga audiförare där ute som kör som totala svin, för fort och mycket omkörningar. Alltid en audiförare som ligger bakom en så nära så han kommer köra in i nån.

plus premiumbilar verkar sakna viss utrustning på bilen,, BLINKERS wink

Low
10 september 2019 · 3 296 Inlägg

granadadr skrev:

Low skrev:

panda666 skrev:
shit detta är väldigt normalt faktiskt, flera som kör som dårar men det som faktiskt schockar mig varje gång är hur många kvinnor som kör som åsnor..trodde kvinnor var the voice of reason men ack så hade ja fel, både män o kvinnor kör som dårar. på motorvägen kan gränsen vara på 100 och jag sitter o kör i vänster fil då jävlar kommer de allti nån susandes i 130 och sen ställer sig på höger endå^^

varför sitta o köra på vänsterfil utan anledning?

för han skulle köra om wink

Står tydligt" jag sitter och kör i vänsterfil"....

panda666
10 september 2019 · 4 228 Inlägg

Low skrev:

granadadr skrev:

Low skrev:

varför sitta o köra på vänsterfil utan anledning?

för han skulle köra om wink

Står tydligt" jag sitter och kör i vänsterfil"....

jaja behåll byxorna på, jag flyttar på mig så fort nån kommer, men just den vägen hem är ofta ganska lugn när ja ska hemåt kl 17 varje dag, så kör ja vänsterfil pga dom som kör på högra filen kör för sakta, hastighetsgränsen är 90 och senare 100 men folk på höger sida kör saktare,, och det brukar bli bilar för nära varandra så ja håller till vänster men ofta kommer det typ audi förbi blåsandes i 150 typ, då aktar ja mig såklart. Men gillar vänsterfilen när den inte är upptagen då höger kör folk för sakta.

Bennybira
11 september 2019 · 480 Inlägg

panda666 skrev:

Low skrev:

granadadr skrev:

för han skulle köra om wink

Står tydligt" jag sitter och kör i vänsterfil"....

jaja behåll byxorna på, jag flyttar på mig så fort nån kommer, men just den vägen hem är ofta ganska lugn när ja ska hemåt kl 17 varje dag, så kör ja vänsterfil pga dom som kör på högra filen kör för sakta, hastighetsgränsen är 90 och senare 100 men folk på höger sida kör saktare,, och det brukar bli bilar för nära varandra så ja håller till vänster men ofta kommer det typ audi förbi blåsandes i 150 typ, då aktar ja mig såklart. Men gillar vänsterfilen när den inte är upptagen då höger kör folk för sakta.

Du har iaf "fullt" i högerfilen.
Varenda jävla bil på e6 ligger i vänsterfilen. Sen ekar det tomt mellan lastbilarna på högersidan.
Inte konstigt det blir olyckor och "överbelastade vägar"

Fiat 127 (1977)
caromania Forummoderator
11 september 2019 · 9 296 Inlägg

Fast även om det går att hävda att det är tokigt att ligga i vänsterfil på motorväg så gäller inte den jämförelsen här. Det är en 2-1 väg efter skyltningen att vägarna går ihop. Att inte köra om där är 100% korrekt även om det hade gått. Det Volvon gör är helt oförsvarligt. Dessutom, som jag påpekat så kör hen om en bil till precis före sammanslagningen av filer. Och då är det ändå en långtradare framför, så en helt idiotisk och onödig omkörning. Jag tippar på att föraren är drogpåverkad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
11 september 2019 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:
Fast även om det går att hävda att det är tokigt att ligga i vänsterfil på motorväg så gäller inte den jämförelsen här. Det är en 2-1 väg efter skyltningen att vägarna går ihop. Att inte köra om där är 100% korrekt även om det hade gått. Det Volvon gör är helt oförsvarligt. Dessutom, som jag påpekat så kör hen om en bil till precis före sammanslagningen av filer. Och då är det ändå en långtradare framför, så en helt idiotisk och onödig omkörning. Jag tippar på att föraren är drogpåverkad.

Hade inte filmaren legat å sölat i vänsterfilen hade denna sekvens aldrig hänt.

att volvon gör fel säger jag inget om, men jag vet inte hur vägen ser ut. Men om den kom ikapp filmaren hastigt och inte han sakta in gjorde den det bästa av den farliga situationen som uppkom.

vet ej heller vägen hastighetsbegränsning, jag kan bara bedöma utefter filmen och dom olika scenarion som kan lett upp till vad som hände på filmen.

Hurvida jag har körkort japp haft i 7år och ska ta CE nu har legat på en 1500-7000 mil pär år under dessa 7år.

Så jag klarar iallafall av att analysera filmen och kan konstatera att utan vetskap om vägens hastighetsbegränsning och utformning och tidigare händelser, som ej finns på filmen kan vi inte döma någon. Om än volvo förarens beteende är felaktigt, men kanske dennas enda sätt pga tidigare felaktigt beslut bla, filmen i sig säger inte tillräckligt.


Har du körkort kan man ju få lov å undra ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang