Köra dubbla tolvor med olika parametrar

d24turbo
7 september 2019 · 139 Inlägg

detta går väl brahttps://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-1ccb86355a13fbd9c2a7d88471a48946.jpg
vet inte om det behövs två 20mm mdf skivor elr va tror ni?

skivan i mitten ä för att basarna inte ska ha samma luft.

Senast redigerat av d24turbo (7 september 2019)

Bassiehof
7 september 2019 · 1 777 Inlägg

De ska inte spela i samma frekvensområde till följd av ojämn frekvensgång.

d24turbo
7 september 2019 · 139 Inlägg

Bassiehof skrev:
De ska inte spela i samma frekvensområde till följd av ojämn frekvensgång.

??

d24turbo
7 september 2019 · 139 Inlägg

Bassiehof skrev:
De ska inte spela i samma frekvensområde till följd av ojämn frekvensgång.

men ja ska ja dom utomhus kanske

d24turbo
7 september 2019 · 139 Inlägg

Bassiehof skrev:
De ska inte spela i samma frekvensområde till följd av ojämn frekvensgång.

om man kör slutna lådor då

Lillalilja
7 september 2019 · 529 Inlägg

Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
d24turbo
7 september 2019 · 139 Inlägg

Lillalilja skrev:
Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Lillalilja
8 september 2019 · 529 Inlägg

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:
Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Varför inte bygga för en bas då istället? Jag antar att du kommer använda prylarna själv sedan, varför inte göra det så bra som möjligt istället?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
d24turbo
8 september 2019 · 139 Inlägg

Lillalilja skrev:

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:
Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Varför inte bygga för en bas då istället? Jag antar att du kommer använda prylarna själv sedan, varför inte göra det så bra som möjligt istället?

för att jag ha en enkel tolva i epan så jag vet ju hur de spela me enkel.
jag vill ju spela så högt som möjligt ur basarna

d24turbo
8 september 2019 · 139 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-229a76aa49f58e7bb3874312db7b3803.jpg eller https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-ea66e65b8ffe667e7584c2418044e632.jpg
så då
??

d24turbo
8 september 2019 · 139 Inlägg

Lillalilja skrev:

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:
Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Varför inte bygga för en bas då istället? Jag antar att du kommer använda prylarna själv sedan, varför inte göra det så bra som möjligt istället?

i epan så körde ja me rund basreflex men de kanske bli bättre med en sån där på sidan??

Bassiehof
8 september 2019 · 1 777 Inlägg

Vilken typ av låda är det? Basreflex? Transmission line? Är basen inuti lådan eller är den synlig?

d24turbo
8 september 2019 · 139 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vilken typ av låda är det? Basreflex? Transmission line? Är basen inuti lådan eller är den synlig?

vet inte än men basen ska va i lådan och transmission line va ä de då

Lillalilja
8 september 2019 · 529 Inlägg

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:
Av vilken anledning ska du ha olika element? Det är långt ifrån rekommenderat, de kommer bete sig annorlunda och mest troligtvis kommer du få problem med utsläckning och andra otrevligheter.

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Varför inte bygga för en bas då istället? Jag antar att du kommer använda prylarna själv sedan, varför inte göra det så bra som möjligt istället?

för att jag ha en enkel tolva i epan så jag vet ju hur de spela me enkel.
jag vill ju spela så högt som möjligt ur basarna

Nu tycker ju inte jag att man kan säga att man vet hur alla 12" installationer låter för att du hade en sån låda i din epa...

d24turbo skrev:

Lillalilja skrev:

d24turbo skrev:

för att ja bygger de här gratis. fick bygga låda från slöjden å elementet hade ja hemma. hade inte tänkt lägga en krona på detta bygge.

Varför inte bygga för en bas då istället? Jag antar att du kommer använda prylarna själv sedan, varför inte göra det så bra som möjligt istället?

i epan så körde ja me rund basreflex men de kanske bli bättre med en sån där på sidan??

Ljudmässigt är det ingen större skillnad mellan basport eller slotport. Däremot vill du ju bygga lådan med bra avstämning, lufthastighet i port osv vilket är varför du inte vill blanda basar med olika parametrar.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Janneutanb
8 september 2019 · 7 271 Inlägg

Äh, bygg separata kammare till dom bara anpassade efter basen som spelar i den.

Är väl bara att testa och se om man blir nöjd med det eller inte. Går ju att koppla ur den ena om det blir skit.

Han har ju ändå grejerna liggande så det kostar inte mer än materialet.

d24turbo
8 september 2019 · 139 Inlägg

Janneutanb skrev:
Äh, bygg separata kammare till dom bara anpassade efter basen som spelar i den.

Är väl bara att testa och se om man blir nöjd med det eller inte. Går ju att koppla ur den ena om det blir skit.

Han har ju ändå grejerna liggande så det kostar inte mer än materialet.

materialet kosta ju inge ja få bygga gratis på skolan.

d24turbo
21 september 2019 · 139 Inlägg

går de inte bygga en portad å en sluten låda då?  som sitter ihop

Senast redigerat av d24turbo (21 september 2019)

Bassiehof
21 september 2019 · 1 777 Inlägg

Högt q-värde = sluten låda, lågt q-värde basreflex. Då snackar vi om qts eller total q värdet. Under 0,5 basreflex, över 0,5 sluten om jag minns rätt. När du bestämt dig för vilken lådtyp du vill ha matar du in allt i ett beräkningsprogram. Om lådan har en kammare för varje bas kan de sitta ihop. Det är väl det mest praktiska om lådan inte blir för stor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang