Trög växellåda - Smörja växellåda

evoline
7 september 2019 · 257 Inlägg

Hej,

Tänkte smörja in växellåda på Golf 6 som är lite trög, eller rättare sagt är det backväxeln som är det.
Googlade och folk verkar smörja in växellåda, innan de byter ut nåt som heter linkage om det inte skulle hjälpa.

Vad för smörjmedel ska jag använda?
Finns massa olika i Autoexperten och Mekonomen osv, men ni kanske har bättre tips.

Tack på förhand

torsen
8 september 2019 · 7 198 Inlägg

Smörja vajrarna?

evoline
8 september 2019 · 257 Inlägg

Såg på nätet att folk tar bort skyddet från växelspaket för att se delarna som rör sig.

Xebers76
8 september 2019 · 2 250 Inlägg

Han menar smörja spakstället.

Förlåt men jag fick också mig ett gott skratt av första inlägget xP

Hjullagerfett är nog det bästa i detta fallet smile

Christian S
8 september 2019 · 4 815 Inlägg

evoline skrev:
Såg på nätet att folk tar bort skyddet från växelspaket för att se delarna som rör sig.

då smörjer dom antagligen dom delarna av länklaget man kommer åt där, dvs dom smörjer inte in själva växellådan vilket man kan få uppfattningen av att dom gör genom att läsa ditt första inlägg.
linkage som du skrev i ditt första inlägg är länkage på engelska wink så om det inte hjälper att smörja länkaget så byter dom det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr9409209
8 september 2019 · 716 Inlägg

Kan ju vara så att lamellen kärvar på splinsen på ingående axeln i växellådan! =kopplar inte ur riktigt!

evoline
8 september 2019 · 257 Inlägg

Vad för smörjmedel kan man använda.

Tack på förhand

Greenhorn
8 september 2019 · 399 Inlägg

Förlåt, men borde det inte då påverka dem andra växlarna om det är skit eller dåligt med fett i vajern...
eller har backen egen vajer...

Jag tro du har samma typ av växellåda som mig, och kan bara kanske.... behöver göra en justering.
https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo

Senast redigerat av Greenhorn (8 september 2019)

torsen
8 september 2019 · 7 198 Inlägg

Hade för många år sedan problem med att VÄXELSPAKEN kärvade i nylonblocket på en bil.
Växelspaken(pinnen) var 10 mm.
Passligt nog hade jag en brotsch på 10,1 mm.
Smorde sedan med Silicon.
Avråder från att smörja med olja eller annat vegetabiliskt eller mineraloljebaserat.
Kan få nylonblocket, eller annat, material att svälla och "nypa" runt stången(har jag dyr erfarenhet av).

spillolja
8 september 2019 · 4 014 Inlägg

Min erfarenhet är att uppsmörjning av vajrarna och mekaniken på själva växellådan bruka göra underverk, utombordsfett är ett utmärkt smörjmedel för detta ändamål (men även till dörrgångjärn)

användning av Api-gl5 istället för Api-gl4 olja kan göra växellådan trögväxlad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang