Bil turbo

valle_enbom
8 september 2019 · 2 Inlägg

Hejsan. Jag undrar om det finns något krav på hur stor turbon får vara på volvo 240 och volvo 940 om dom ska va laglig på väg och gå igenom besiktningen. ge gärna tips på turbos som inte laddar så mycket alltså inte är för stor och går igenom besiktningen. mvh Valle

Marlboroman
8 september 2019 · 8 228 Inlägg

Ska den vara laglig så får man bara en använda en sån som sitter på motorn från fabrik.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 september 2019 · 17 376 Inlägg

Årsmodell på bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
8 september 2019 · 2 250 Inlägg

I verkligheten finns det ingen gräns, men det är när det i besikningsmannens eller polisens ögon SER trimmat ut som det börjar bli problem. En original ser ju, ja original ut. Det kommer en eftermarknads inte göra utan ansträngning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2019 · 13 669 Inlägg

lagen säger ORGINAL inget annat..     sen vad dom kan se eller ej är en annan sak.   körde med 16T på min 245a och aldrig någon som sa något.   men den var rätt orginal utesende alltså inte en massa fula tryckrör utan allt såg orignal  hade även intercooler som dom ofta slog ner på den tiden. men fungerade oxå.  sen att det satt annan topp och kam och gnistat mekansikt sprut gjorde att den gick relativt bra   motsvarande en 740turbo med chip 182hk(orginal) men det var inte okej bara för att den rullade igenom bes varje år.       sätter du dit en stor hedenhös turbo så räkna med problem medans ett modernt agg som räcker till över 300hk så rullar den säkert igenom utan problem   förutsatt att du monterar allt bra och det inte ser ut som ett helvete under huven som det nästan alltid gör när folk ger sig på moddningar tyvärr.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
valle_enbom
9 september 2019 · 2 Inlägg

okej  då vet jag, ni får gärna länka om ni vet nån turbo som inte är för stor eller för liten, tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang