Tändningsproblem B230F

LeoAagren
8 september 2019 · 6 Inlägg

Hej, jag har en B230F-90 som helt plötsligt bara tänder på cylinder 3 samt 4 men inte på 1 och 2. Får inga felkoder från felkodsläsaren. Har bytt fördelarlock och kablar men inget resultat.
Någon som har något tips?

Mvh Leo

Skitungen
8 september 2019 · 199 Inlägg

Tändstiften?

LeoAagren
9 september 2019 · 6 Inlägg

Skitungen skrev:
Tändstiften?

Har bytt de också

Nickeboii
9 september 2019 · 762 Inlägg

Börja med att kolla så att rotor och fördelare är ok.
Är dom okej så kolla så att tändspolen är okej. Börjar den bli dålig kan man få ovanstånde problem. Hade själv samma syptom på en 240.

Funkar inte det så testa att byta tändkablar. De kan ha blivit dåliga och jordar i blocket istället.

Hoppas att detta hjälper. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
LeoAagren
9 september 2019 · 6 Inlägg

Nickeboii skrev:
Börja med att kolla så att rotor och fördelare är ok.
Är dom okej så kolla så att tändspolen är okej. Börjar den bli dålig kan man få ovanstånde problem. Hade själv samma syptom på en 240.

Funkar inte det så testa att byta tändkablar. De kan ha blivit dåliga och jordar i blocket istället.

Hoppas att detta hjälper. smile

Tack för svaret!

Ska testa om det funkar men har bytt tändkablar men ska kolla det sedan.

Mvh Leo

LeoAagren
12 september 2019 · 6 Inlägg

Har testat det och har inga felkoder men motorn går fortfarande inte igång.

Nickeboii
12 september 2019 · 762 Inlägg

LeoAagren skrev:
Har testat det och har inga felkoder men motorn går fortfarande inte igång.

Har du fortfarande gnista på cylinder 3 och 4? Eller saknar du helt gnista nu?

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Leoaa
16 september 2019 · 2 Inlägg

Nickeboii skrev:

LeoAagren skrev:
Har testat det och har inga felkoder men motorn går fortfarande inte igång.

Har du fortfarande gnista på cylinder 3 och 4? Eller saknar du helt gnista nu?

Ja det får jag

jaka54
16 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bytte du rotor?

Nickeboii
16 september 2019 · 762 Inlägg

Leoaa skrev:

Nickeboii skrev:

LeoAagren skrev:
Har testat det och har inga felkoder men motorn går fortfarande inte igång.

Har du fortfarande gnista på cylinder 3 och 4? Eller saknar du helt gnista nu?

Ja det får jag

Går den som den ska om du kör med startgas? Då kan du kolla om du har ett tändningsrelaterat problem eller om det är sopparelaterat.

Går den bra på startgas är det ju sopparelaterat. Då skulle jag börja med att leta upp bränslerelät. Det är ett vitt relä på LH 2.4. Sitter ovanför fötterna på passagerarsidan på 240, och vid säkringshållaren på 740. Ta loss relät och ta av den vita plastkåpan. Sätt tillbaka relät utan kåpa Inne i relät mellan spolarna finns det en brytare som slår till med tändningen. Slå på tändningen och tryck på denna brytaren. Då tvångskör du bensinpumparna och kan se om de fungerar som de ska. Be en kompis kolla om han kan höra pumpen under bilen och den i tanken.

Testa även att starta bilen medan du trycker denna, startar bilen då har du ett dåligt relä. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
LeoAagren
16 september 2019 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bytte du rotor?

Tja!

JA har bytt rotor och idag på första starten så lät det som att den i alla fall tände på 3 istället för 2 men vet inte för sedan när jag kollade gnasitan så tände den bara på 3:an och 4:an!!!

LeoAagren
16 september 2019 · 6 Inlägg

Nickeboii skrev:

Leoaa skrev:

Nickeboii skrev:

Har du fortfarande gnista på cylinder 3 och 4? Eller saknar du helt gnista nu?

Ja det får jag

Går den som den ska om du kör med startgas? Då kan du kolla om du har ett tändningsrelaterat problem eller om det är sopparelaterat.

Går den bra på startgas är det ju sopparelaterat. Då skulle jag börja med att leta upp bränslerelät. Det är ett vitt relä på LH 2.4. Sitter ovanför fötterna på passagerarsidan på 240, och vid säkringshållaren på 740. Ta loss relät och ta av den vita plastkåpan. Sätt tillbaka relät utan kåpa Inne i relät mellan spolarna finns det en brytare som slår till med tändningen. Slå på tändningen och tryck på denna brytaren. Då tvångskör du bensinpumparna och kan se om de fungerar som de ska. Be en kompis kolla om han kan höra pumpen under bilen och den i tanken.

Testa även att starta bilen medan du trycker denna, startar bilen då har du ett dåligt relä. smile

Det är tändingsrelaterat vad jag vet och det kommer inte fler gnistor med startgas!!

d24turbo
16 september 2019 · 139 Inlägg

styrboxen?

Nickeboii
17 september 2019 · 762 Inlägg

LeoAagren skrev:

Nickeboii skrev:

Leoaa skrev:

Ja det får jag

Går den som den ska om du kör med startgas? Då kan du kolla om du har ett tändningsrelaterat problem eller om det är sopparelaterat.

Går den bra på startgas är det ju sopparelaterat. Då skulle jag börja med att leta upp bränslerelät. Det är ett vitt relä på LH 2.4. Sitter ovanför fötterna på passagerarsidan på 240, och vid säkringshållaren på 740. Ta loss relät och ta av den vita plastkåpan. Sätt tillbaka relät utan kåpa Inne i relät mellan spolarna finns det en brytare som slår till med tändningen. Slå på tändningen och tryck på denna brytaren. Då tvångskör du bensinpumparna och kan se om de fungerar som de ska. Be en kompis kolla om han kan höra pumpen under bilen och den i tanken.

Testa även att starta bilen medan du trycker denna, startar bilen då har du ett dåligt relä. smile

Det är tändingsrelaterat vad jag vet och det kommer inte fler gnistor med startgas!!

I så fall om du uteslutit att det är tändningen det är fel på så skulle jag testa att göra ett kompressionstest och sen kolla så att alla spridare fungerar. Förslagsvis så monterar du av spridarbryggan och stoppar varje spridare i en flaska/behållare för att se så att alla spridare fungerar som de ska.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang