Vilket försäkringsalternativ rekommenderar ni?

white-k
9 september 2019 · 91 Inlägg

Seat Cordoba -03
Ca 18000 mil

Vilket av följande försäkringsalternativ (hos "Moderna försäkringar") rekommenderar ni för ovanstående bil?

A: Endast trafikförsäkring 1488:-/år
B: Halvförsäkring 1920:-/år
C: Halvörsäkring + assistans 2316:-/år
eller...
D: Endast trafikförsäkring 1488 + Assistanskåren 585 = 2073:-/år

amazinjoey
9 september 2019 · 1 138 Inlägg

Endast trafikförsäkring, försäkringen kostar 1/3 av bilens värde... Tycker du ska kolla runt på andra bolag, de ska max kosta dig typ 1000kr per år

Senast redigerat av amazinjoey (9 september 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 september 2019 · 4 917 Inlägg

Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
9 september 2019 · 9 296 Inlägg

malus skrev:
Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

Håller med. Även om det såklart beror på många faktorer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
9 september 2019 · 5 516 Inlägg

Alltid halvförsäkring på bilar under 50k anser jag.

Täcker glas, brand och stöld som standard, vissa bolag så ingår även assistans.

T.ex stenskott eller spricka i vindrutan så räcker det att betala själrisken för att få en helt ny ruta monterad.
Brinner bilen upp eller blir stulen så får man ersättning som täcker bilens värde samt värdesakerna du har i bilen t.ex kläder och verktyg. Äldre/billiga bilar verkar lägsta ersättning vara 10k oavsett ålder eller mil.

Edit:
Och om det inte skiljer jättemycket mellan halv och hel så väljer jag alltid hel.
T.ex min 245a skulle kosta 1200kr/år för trafik, 1100kr/år för halv och 1300kr/år för hel. Valde då helförsäkring så får jag ersättning för bilen även vid viltolycka, singelolycka eller om jag vore vållande vid krock.

Senast redigerat av simlar (9 september 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
white-k
10 september 2019 · 91 Inlägg

amazinjoey skrev:
Endast trafikförsäkring, försäkringen kostar 1/3 av bilens värde... Tycker du ska kolla runt på andra bolag, de ska max kosta dig typ 1000kr per år

Enligt Compricer och en annan prisjämförarsajt är Moderna billigast för min bil, även om jag bara tar trafikförsäkring.

white-k
10 september 2019 · 91 Inlägg

Vad tror ni om alternativ "A" och istället använda pengar från ett "nödkonto" utifall det skulle behövas?

Eller varför inte alternativ "D"? Assistanskåren verkar ju hjälpa till med det mesta.

spillolja
10 september 2019 · 4 014 Inlägg

Länföräkringar är det i vissa fall billigare med halv än trafikförsäkring

annars är trafikförsäkring (eller halvf.) och medlemskap i älgskadefonsföreningen ett alternativ
https://www.algen.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
11 september 2019 · 1 138 Inlägg

malus skrev:
Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

Jag fick 968kr när jag kollade per år på likadan bil av samma årsmodel, 
Storstads gbg, 26år
Folksam

white-k
24 september 2019 · 91 Inlägg

amazinjoey skrev:

malus skrev:
Det ska bli VÄLDIGT intressant och se om han kan få ner en trafikförsäkring till 1000 per år, för då blir t o m jag intresserad !

Jag fick 968kr när jag kollade per år på likadan bil av samma årsmodel, 
Storstads gbg, 26år
Folksam

41 år, Linköping, inga krockar, parkering på gården - Fick nåt på 1700:-/år på Folksams webbplats.

white-k
24 september 2019 · 91 Inlägg

Bärgnings/assistans-tjänst (tom 23km) tycks kosta ca 1 800:- om man inte har försäkring.

Valde till sist Alternativ A: Endast trafikförsäkring hos Moderna. Gick på 1505:-/år (inkl nån avgift).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang