Föra statistik på driftsäkerhet taxibil Skoda Superb DSG?

Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

Nu när man fått ett nytt tjänstefordon, så tänkte jag om det finns intresse av att jag skriver upp statistik på driftsäkerhet av våran nya Skoda Superb 2.0tdi 4x4 dsg7 2019? smile

Tänkte uppdatera en gång i månaden, om det är nåt fel med bilen, aktuell mätarställning etc.

Jag och en kollega kör bilen ca 3 veckor vardera enligt schema, den rullar 5-7 dagar i veckan, mest dagtid, mellan 15-50 mil per dag.
Bilen är uttagen i slutet på juli och aktuell mätarställning är 11146km. (10/9 2019)
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-309f4813448dfb0c842f2ecfa59087bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-39fac77df1097b9b6b739b794191580e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-c03806ac8d4e6ebd9ce7ddb5f850dd6b.jpg

Bennybira
10 september 2019 · 480 Inlägg

En av de skönaste bilarna jag provkört. Särskilt i sitt segment.
Hoppas du slipper problem.  (hoppas jag slipper det med, DQ250 6vxl "våtkopplings" dsg i min golf R)

Fiat 127 (1977)
zemet
10 september 2019 · 4 030 Inlägg

Hmm, detta tycker jag låter intressant:)

Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

zemet skrev:
Hmm, detta tycker jag låter intressant:)

Kul att höra big_smile

Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

Bennybira skrev:
En av de skönaste bilarna jag provkört. Särskilt i sitt segment.
Hoppas du slipper problem.  (hoppas jag slipper det med, DQ250 6vxl "våtkopplings" dsg i min golf R)

Ja absolut en av topp kandidaterna i mitt tycke också, dock lite bullrig i motorvägsfart smile
Vi får se om bilen och dsg-lådan blir problemfri

Mack Forum- och sitemoderator
10 september 2019 · 26 111 Inlägg

Ur rent studiesyfte tycker jag det låter ganska intressant.
Kör hårt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

Mack skrev:
Ur rent studiesyfte tycker jag det låter ganska intressant.
Kör hårt!

Ja det var tanken, hur bra håller Superben helt enkelt. smile

panda666
10 september 2019 · 4 228 Inlägg

fan va intressant! ser fram emot att höra hur det går. spännande!

Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

Ivel skrev:
Kul initiativ.
Hoppas den bilen fungerar bra, det är inte kul när en taxi blir stående på verkstad. (om inte åkaren har fler bilar och kan dubblera och samtidigt få stilleståndsersättning från försäkringsbolaget, då blir det ren vinst.)

Tack så mycket:)
Vi får se om bilen/bilarna får klippkort på verkstaden eller inte big_smile
Vårat bolag har köpt 2 st likadana Superber så jag kan ju göra statistik på bägge också smile
Sen har bolaget 5 st Skoda Octavia med mellan 30-42000 mil på mätaren, dock manuella med 1.6tdi motorn, dem rullar på bra än så länge.

Stora utropstecken är väl att ena åkaren i bolaget kör en Peugeot 508Sw med den beryktade automatiska robotlådan som har rullat 58000 mil,den har krånglat en del men INTE i motorn eller lådan vilket är ganska förvånande big_smile
Våra bilar kör till 95% samhällsbetalda resor.

Här har vi då testbilen (blåbäret) smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-8e97df713df9bf98f19d1cdd04670198.jpg

Senast redigerat av Mangisen (10 september 2019)

Mangisen
10 september 2019 · 1 034 Inlägg

panda666 skrev:
fan va intressant! ser fram emot att höra hur det går. spännande!

Uppdaterar hur det gårsmile

Mangisen
29 september 2019 · 1 034 Inlägg

Då var det slutet på september och det är dags för kollegan att ta hand om skodan i oktober medans jag ska köra buss.
Det var en ganska medelmåttig månad med inte så jättemånga mil.
Inga fel finns, rullat på helt perfekt.
Aktuell bränsleförbrukning är 5.8-6.2 l/100km.
På återseende om 1 månad big_smile

Aktuell mätarställning 14684km https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-4fb8d5667314c670f0936d1f50384a56.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2019 · 13 669 Inlägg

2litersen med dsg bör nog inte ge speciellt mycket problem..  väldigt trevlig låda måste jag säga..
kört kollegans 240hk passat diesel och den är riktigt trevlig den lådan.  motorn är rena drömmen i övrigt. inte ofta idag att man känner att det finns effekt över i en modern diesel.  oftast är det för små motorer och för lite effekt.     hur tycker du start/stop fungerar?   jag märkte på kollegans passat att det är inget för någon som är otålig.. jag släppte bromsen och trampa ner gasen direkt och blev en jävla smäll iväg. då gasade jag inte full gas utan tryckte ner normalt för en normal körning.   inte som jag åker iväg med min polo 1.6tdi då tror jag lådan gått i bitar för den kliver jag iväg rätt hårt och tar 3-4billängder innan bilarna  knappt hunnit börja rulla bakom och brevid

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
29 september 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:
2litersen med dsg bör nog inte ge speciellt mycket problem..  väldigt trevlig låda måste jag säga..
kört kollegans 240hk passat diesel och den är riktigt trevlig den lådan.  motorn är rena drömmen i övrigt. inte ofta idag att man känner att det finns effekt över i en modern diesel.  oftast är det för små motorer och för lite effekt.     hur tycker du start/stop fungerar?   jag märkte på kollegans passat att det är inget för någon som är otålig.. jag släppte bromsen och trampa ner gasen direkt och blev en jävla smäll iväg. då gasade jag inte full gas utan tryckte ner normalt för en normal körning.   inte som jag åker iväg med min polo 1.6tdi då tror jag lådan gått i bitar för den kliver jag iväg rätt hårt och tar 3-4billängder innan bilarna  knappt hunnit börja rulla bakom och brevid

Misstänker att S/S inaktiveras permanent ganska så snabbt efter leverans?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2019 · 13 669 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:
2litersen med dsg bör nog inte ge speciellt mycket problem..  väldigt trevlig låda måste jag säga..
kört kollegans 240hk passat diesel och den är riktigt trevlig den lådan.  motorn är rena drömmen i övrigt. inte ofta idag att man känner att det finns effekt över i en modern diesel.  oftast är det för små motorer och för lite effekt.     hur tycker du start/stop fungerar?   jag märkte på kollegans passat att det är inget för någon som är otålig.. jag släppte bromsen och trampa ner gasen direkt och blev en jävla smäll iväg. då gasade jag inte full gas utan tryckte ner normalt för en normal körning.   inte som jag åker iväg med min polo 1.6tdi då tror jag lådan gått i bitar för den kliver jag iväg rätt hårt och tar 3-4billängder innan bilarna  knappt hunnit börja rulla bakom och brevid

Misstänker att S/S inaktiveras permanent ganska så snabbt efter leverans?

dom som är vana trycker per automatik av det skulle jag gissa på.  men jag som bara kört hans bil 2gånger hålls ju inte med sånt.. men blev väldigt förvånad att systemet inte klarar att man inte är 85år och trög som satan själv..   för nog ska man kunna gå från bromspedal till gas normalt och köra iväg utan att bilen ska behöva en stund på sig innan den kan starta och släppa iväg bilen normalt.   men börjar förstå varför jag är 4billängder före bilarna..    man ser när jag kör buss vilka som har start och stopp för när jag åker ifrån en bil upp till 30km/h så är något galet..    det är en buss som 0-100 tar säkert 50sec smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mangisen
29 september 2019 · 1 034 Inlägg

Growe skrev:
2litersen med dsg bör nog inte ge speciellt mycket problem..  väldigt trevlig låda måste jag säga..
kört kollegans 240hk passat diesel och den är riktigt trevlig den lådan.  motorn är rena drömmen i övrigt. inte ofta idag att man känner att det finns effekt över i en modern diesel.  oftast är det för små motorer och för lite effekt.     hur tycker du start/stop fungerar?   jag märkte på kollegans passat att det är inget för någon som är otålig.. jag släppte bromsen och trampa ner gasen direkt och blev en jävla smäll iväg. då gasade jag inte full gas utan tryckte ner normalt för en normal körning.   inte som jag åker iväg med min polo 1.6tdi då tror jag lådan gått i bitar för den kliver jag iväg rätt hårt och tar 3-4billängder innan bilarna  knappt hunnit börja rulla bakom och brevid

Bilen i sig är väldigt trevlig att köra, lite bullrig med 18tummare på, min privata Saab 9-5 är tystare på motorväg.
Jag är svårt förtjust i lådan, silkeslena supersnabba växlingar gör att det är en fröjd att köra big_smile
Väldigt stark motor och med 4hjulsdriften kan man komma iväg riktigt snabbt om det behövs.
Start och stopp är en fruktansvärt irriterande sak som jag numera alltid stänger av när jag startar bilen, motorn ristar igång rätt rejält med rejäla vibrationer som förstör hela upplevelsen, tyvärr får vi inte programmera bort den men knappen sitter iallafall lättillgängligt smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2019 · 13 669 Inlägg

Mangisen skrev:

Growe skrev:
2litersen med dsg bör nog inte ge speciellt mycket problem..  väldigt trevlig låda måste jag säga..
kört kollegans 240hk passat diesel och den är riktigt trevlig den lådan.  motorn är rena drömmen i övrigt. inte ofta idag att man känner att det finns effekt över i en modern diesel.  oftast är det för små motorer och för lite effekt.     hur tycker du start/stop fungerar?   jag märkte på kollegans passat att det är inget för någon som är otålig.. jag släppte bromsen och trampa ner gasen direkt och blev en jävla smäll iväg. då gasade jag inte full gas utan tryckte ner normalt för en normal körning.   inte som jag åker iväg med min polo 1.6tdi då tror jag lådan gått i bitar för den kliver jag iväg rätt hårt och tar 3-4billängder innan bilarna  knappt hunnit börja rulla bakom och brevid

Bilen i sig är väldigt trevlig att köra, lite bullrig med 18tummare på, min privata Saab 9-5 är tystare på motorväg.
Jag är svårt förtjust i lådan, silkeslena supersnabba växlingar gör att det är en fröjd att köra big_smile
Väldigt stark motor och med 4hjulsdriften kan man komma iväg riktigt snabbt om det behövs.
Start och stopp är en fruktansvärt irriterande sak som jag numera alltid stänger av när jag startar bilen, motorn ristar igång rätt rejält med rejäla vibrationer som förstör hela upplevelsen, tyvärr får vi inte programmera bort den men knappen sitter iallafall lättillgängligt smile

jo start och stop verkar vara otrevlig upplevelse..   funderade lite på vad som skulle hända om jag körde bilen som jag kör mina egna.. för självklart är man försiktig med saker man själv inte äger.  om man då går från broms till full gas..   det måste vara fruktasvärt.. för det lät verkligen inte bra.  men det är inte motor eller lådans fel utan start/stop funktionen.         synd att du inte får programera bort det..  annars har ju obdeleven en smidig och relativ lösning på lite sånna saker smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-Akerfeldt-
29 september 2019 · 2 638 Inlägg

Growe skrev:
jo start och stop verkar vara otrevlig upplevelse..   funderade lite på vad som skulle hända om jag körde bilen som jag kör mina egna.. för självklart är man försiktig med saker man själv inte äger.  om man då går från broms till full gas..   det måste vara fruktasvärt.. för det lät verkligen inte bra.  men det är inte motor eller lådans fel utan start/stop funktionen.         synd att du inte får programera bort det..  annars har ju obdeleven en smidig och relativ lösning på lite sånna saker smile

Har också en superb och min rutin efter uppstart är att släppa handbroms, trycka bort s/s knappen och i med D. Varje gång. Tål inte s/s funktionen... Men blivit en rutin nu så stör mig inte så mycket nu som i början, men hade ju varit trevligare att den hade kommit ihåg att man vill ha den funktionen avstängd hela tiden. Kört 4100 mil med nuvarande superb utan problem med, mycket trevliga bilar.

Mangisen
3 november 2019 · 1 034 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-992674c066f28668ffa26229fe097cdf.jpg
Nu har ännu en månad gått och det går ju riktigt snabbt, dags att gå från Nissan NV400 tillbaka till Superben.
22279km har den numera rullat och inget fel rapporterat från kollegan.
Nästan 800 mil blev det för honom och förbrukningen under dessa mil har varit ca 6.2l/100km.
Snart är det vinterdäcks dags!
Jag känner inte att jag tillför så mycket i denna tråden, men om vi säger att 6månader framåt i tiden så tickar ju milen på och ökar chansen till problem, vi får helt enkelt avvakta och se om det händer något big_smile

Senast redigerat av Mangisen (3 november 2019)

Slim
3 november 2019 · 340 Inlägg

Kul tråd!

Cuefa Ain't no place like home...
4 november 2019 · 4 628 Inlägg

Har kört 10400 mil med min Octavia sedan 1a Mars 2018 (pendlar 26 mil/dag) och hittills verkar lådan fungera utmärkt. Iofs har jag "bara" 150hk snurran i den bilen.
1a December blir det en Superb för min del också, med identisk drivlina som i blåbäret.
Ska bli intressant att se hur den känns att köra!

Hur har förbrukningen av Adblue varit på dessa mil förresten?
Kommer, för första gången, ha det i min bil också (octavian är en av de sista som inte hade det) så det kan vara intressant o veta för min del smile
Spännande tråd i vilket fall som helst! Följer smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang