Föra statistik på driftsäkerhet taxibil Skoda Superb DSG?

Mangisen
4 november 2019 · 1 034 Inlägg

Cuefa skrev:
Har kört 10400 mil med min Octavia sedan 1a Mars 2018 (pendlar 26 mil/dag) och hittills verkar lådan fungera utmärkt. Iofs har jag "bara" 150hk snurran i den bilen.
1a December blir det en Superb för min del också, med identisk drivlina som i blåbäret.
Ska bli intressant att se hur den känns att köra!

Hur har förbrukningen av Adblue varit på dessa mil förresten?
Kommer, för första gången, ha det i min bil också (octavian är en av de sista som inte hade det) så det kan vara intressant o veta för min del smile
Spännande tråd i vilket fall som helst! Följer smile

Roligt att du följer tråden  smile
Grattis till nya Superben i december och hoppas du blir nöjd med bilen.
Förbrukningen av Adblue var en väldigt bra fråga du tog upp, innan jag lämnade över skodan till kollegan i början av september så tankade jag en 10 liters dunk och datorn sa då att det räcker ca 800 mil om jag inte minns fel. smile

-Akerfeldt-
4 november 2019 · 2 638 Inlägg

Mangisen skrev:

Cuefa skrev:
Har kört 10400 mil med min Octavia sedan 1a Mars 2018 (pendlar 26 mil/dag) och hittills verkar lådan fungera utmärkt. Iofs har jag "bara" 150hk snurran i den bilen.
1a December blir det en Superb för min del också, med identisk drivlina som i blåbäret.
Ska bli intressant att se hur den känns att köra!

Hur har förbrukningen av Adblue varit på dessa mil förresten?
Kommer, för första gången, ha det i min bil också (octavian är en av de sista som inte hade det) så det kan vara intressant o veta för min del smile
Spännande tråd i vilket fall som helst! Följer smile

Roligt att du följer tråden  smile
Grattis till nya Superben i december och hoppas du blir nöjd med bilen.
Förbrukningen av Adblue var en väldigt bra fråga du tog upp, innan jag lämnade över skodan till kollegan i början av september så tankade jag en 10 liters dunk och datorn sa då att det räcker ca 800 mil om jag inte minns fel. smile

Det ska bero lite på körstil men runt 1,5 L adblue/100mil ska den dra. Har också en superb och brukar köpa 10L dunk på biltema för 89kr så man blir ju inte ruinerad av att bilen har adblue iallafall smile

Cuefa Ain't no place like home...
4 november 2019 · 4 628 Inlägg

Mangisen skrev:

Cuefa skrev:
Har kört 10400 mil med min Octavia sedan 1a Mars 2018 (pendlar 26 mil/dag) och hittills verkar lådan fungera utmärkt. Iofs har jag "bara" 150hk snurran i den bilen.
1a December blir det en Superb för min del också, med identisk drivlina som i blåbäret.
Ska bli intressant att se hur den känns att köra!

Hur har förbrukningen av Adblue varit på dessa mil förresten?
Kommer, för första gången, ha det i min bil också (octavian är en av de sista som inte hade det) så det kan vara intressant o veta för min del smile
Spännande tråd i vilket fall som helst! Följer smile

Roligt att du följer tråden  smile
Grattis till nya Superben i december och hoppas du blir nöjd med bilen.
Förbrukningen av Adblue var en väldigt bra fråga du tog upp, innan jag lämnade över skodan till kollegan i början av september så tankade jag en 10 liters dunk och datorn sa då att det räcker ca 800 mil om jag inte minns fel. smile

Good to know! smile
Ja, jag ser fram emot komforten som en Superb ger!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mangisen
2 december 2019 · 1 034 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-0e96bde83379b197fa2df451da0e26f6.jpg


2 december idag och jag ska behålla bilen tillsvidare då andra chauffören ville köra buss:)
Bilen har rullat problemfritt och mätarställningen är i dagsläget 29211 km. På fredag ska den in på första servicen.
16 tums goodyear friktionsdäck sitter på bilen sedan 2 veckor tillbaka, bilen rullar nu mycket tystare och snålare än 18tummarna.
Bränsleförbrukningen under perioden är 5.9l/100km.
Jag stör mig på en sak med dsg lådan och det är krypkörning i backe.
Kör till en skola flera gånger dagligen som ligger i en backe, för att komma ut på vägen måste man svänga uppför en rejäl brant, bilen envisas då med att ligga i 2ans växel, trots man kör i 7-10km/h vilket betyder att man får gasa rejält för att få fart, känns som att lådan slirar, grymt irriterande! Nu kör jag med lådan i manuella läget och 1an och det funkar hur bra som helst.. nån som upplever samma problem? smile

Inredningen är jag verkligen nöjd med, helläder som gör det lätt att torka av, stolarna är bekväma smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-cd1b45cd27609dc02d3ee22ab1b623f4.jpg

Senast redigerat av Mangisen (2 december 2019)

granadadr
2 december 2019 · 7 268 Inlägg

inte en dsg men upplevede på en Audi a6 jag körde som taxi,  den ville alltid ligga en vxl för högt ELLER för lågt,, ex vid landsvägsfart på 6an så kickade den ner 2 vxl vid omkörning,, vilket resulterade i att den bara skrek,, å hände inget,,  jag gjorde som du å vxl manuellt istället,, men ganska irriterande, likaså känner jag det på golfar jag kör nu med dsg,, vill gärna vxl ner för mkt,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2019 · 4 628 Inlägg

Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
3 december 2019 · 7 268 Inlägg

Cuefa skrev:
Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

jo det var många årsen som sagt, så det var INTE en dsg, det var en fwd

Cuefa Ain't no place like home...
3 december 2019 · 4 628 Inlägg

Då var det med stor säkerhet en multitronic. Den har för övrigt ännu sämre rykte än DSG gällande hållbarhet... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mangisen
3 december 2019 · 1 034 Inlägg

Cuefa skrev:
Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

Grattis till nya bilen big_smile
Du får gärna kolla om du upplever det jag skrivit som ett problem även för dig, jag tycker det är riktigt irriterande..

Cuefa Ain't no place like home...
3 december 2019 · 4 628 Inlägg

Mangisen skrev:

Cuefa skrev:
Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

Grattis till nya bilen big_smile
Du får gärna kolla om du upplever det jag skrivit som ett problem även för dig, jag tycker det är riktigt irriterande..

Tack! smile

Faktum är att jag upplever EXAKT samma symptom då uppfarten från vårt villa-garage är rätt brant.
Jag gör samma sak som Dig, och låser den manuellt på 1an. Annars slirar den ju hur mycket som helst.
Det gjorde för övrigt min Octavia också, med likadan växellåda.
Verkar primärt vara de 7-stegade som gör detta, de 6-växlade äldre (och nyare, för den delen) lådorna håller 1an bra mycket längre.

Jag ska också vara ärlig och säga att bilen faktiskt är inlämnad till verkstaden idag, efter 33 mil.
Men för något så simpelt som att spegeln på förarsidan inte går att reglera som den ska.
Vi har tydligen haft liknande problem tidigare, verkar som om spegelglaset monteras fel i fabriken så två styrstift hamnar snett. En enkel fix med andra ord, men en reklamation i vilket fall.
Och så fan att jag tänker vara där o peta på ett spegelglas som kostar 4500kr...!

Annars är jag galet nöjd, VILKEN skillnad i komfort mot Octavian!
O då har jag ju ändå "bara" en Style, som bl.a saknar det ställbara chassit som L&K har...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mangisen
3 december 2019 · 1 034 Inlägg

Cuefa skrev:

Mangisen skrev:

Cuefa skrev:
Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

Grattis till nya bilen big_smile
Du får gärna kolla om du upplever det jag skrivit som ett problem även för dig, jag tycker det är riktigt irriterande..

Tack! smile

Faktum är att jag upplever EXAKT samma symptom då uppfarten från vårt villa-garage är rätt brant.
Jag gör samma sak som Dig, och låser den manuellt på 1an. Annars slirar den ju hur mycket som helst.
Det gjorde för övrigt min Octavia också, med likadan växellåda.
Verkar primärt vara de 7-stegade som gör detta, de 6-växlade äldre (och nyare, för den delen) lådorna håller 1an bra mycket längre.

Jag ska också vara ärlig och säga att bilen faktiskt är inlämnad till verkstaden idag, efter 33 mil.
Men för något så simpelt som att spegeln på förarsidan inte går att reglera som den ska.
Vi har tydligen haft liknande problem tidigare, verkar som om spegelglaset monteras fel i fabriken så två styrstift hamnar snett. En enkel fix med andra ord, men en reklamation i vilket fall.
Och så fan att jag tänker vara där o peta på ett spegelglas som kostar 4500kr...!

Annars är jag galet nöjd, VILKEN skillnad i komfort mot Octavian!
O då har jag ju ändå "bara" en Style, som bl.a saknar det ställbara chassit som L&K har...

Ahh då är jag inte ensam om det problemet iallafall smile
Skillnaden i komfort är helt galen jämfört med octavian, jag har ju lawrin & klement paketet i blåbäret men brukar köra på normal läget för att skona kunderna haha! Men i sportläget så styvar den upp sig rejält smile
Trist med spegelglaset! Lika trist att lämna in för reklamation på en NY bil hmm

Senast redigerat av Mangisen (3 december 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2019 · 4 628 Inlägg

Äh, jag har inga issues med det egentligen. Inte när det gäller så små detaljer. Jag jobbar ju iofs där jag lämnar in bilen så det drabbar mig inte så hårt, behöver jag alternativ transport får jag ju sånt ordnat osv. E så klart värre för de som köper bilen externt och sen får lämna in den direkt.
Det var för övrigt så att glaset satt fel, så mekanikern tog loss det och återmonterade det, sen fungerade det som tänkt.

Kanske går lite väl fort ibland på våra fabriker...

Jag saknar absolut inte sportläget på fjädringen, snarare komfort. Jag har inga problem att gunga fram lite (under kontrollerade former - inget jänkargung på en ny bil, tack! big_smile), det sista jag vill ha är stötig gång. Körde ju 16" ballongdäck på Octyn av den anledningen.
Ska bli intressant o se hur bilen känns med 18"arna i sommar! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
4 december 2019 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:
Äh, jag har inga issues med det egentligen. Inte när det gäller så små detaljer. Jag jobbar ju iofs där jag lämnar in bilen så det drabbar mig inte så hårt, behöver jag alternativ transport får jag ju sånt ordnat osv. E så klart värre för de som köper bilen externt och sen får lämna in den direkt.
Det var för övrigt så att glaset satt fel, så mekanikern tog loss det och återmonterade det, sen fungerade det som tänkt.

Kanske går lite väl fort ibland på våra fabriker...

Jag saknar absolut inte sportläget på fjädringen, snarare komfort. Jag har inga problem att gunga fram lite (under kontrollerade former - inget jänkargung på en ny bil, tack! big_smile), det sista jag vill ha är stötig gång. Körde ju 16" ballongdäck på Octyn av den anledningen.
Ska bli intressant o se hur bilen känns med 18"arna i sommar! ^^

Sitter och kör superb dagligen med 19" org, med ställbart chassi så känns den väldigt gungig i fram i comortläget. Vi har några utan ställbart chassi med 18" även den rätt mjuk och gungig. Men avsevärt bättre än te.x passat då den är stenhård i jämförelse.. Av alla vag produkter så är kodiaq/superb/octavia personliga favoriter..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2019 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:
Äh, jag har inga issues med det egentligen. Inte när det gäller så små detaljer. Jag jobbar ju iofs där jag lämnar in bilen så det drabbar mig inte så hårt, behöver jag alternativ transport får jag ju sånt ordnat osv. E så klart värre för de som köper bilen externt och sen får lämna in den direkt.
Det var för övrigt så att glaset satt fel, så mekanikern tog loss det och återmonterade det, sen fungerade det som tänkt.

Kanske går lite väl fort ibland på våra fabriker...

Jag saknar absolut inte sportläget på fjädringen, snarare komfort. Jag har inga problem att gunga fram lite (under kontrollerade former - inget jänkargung på en ny bil, tack! big_smile), det sista jag vill ha är stötig gång. Körde ju 16" ballongdäck på Octyn av den anledningen.
Ska bli intressant o se hur bilen känns med 18"arna i sommar! ^^

Sitter och kör superb dagligen med 19" org, med ställbart chassi så känns den väldigt gungig i fram i comortläget. Vi har några utan ställbart chassi med 18" även den rätt mjuk och gungig. Men avsevärt bättre än te.x passat då den är stenhård i jämförelse.. Av alla vag produkter så är kodiaq/superb/octavia personliga favoriter..

Får hålla med där, komforten är fan oslagbar i Superb och Kodiaq. Har ju åkt skönt som tusan i Octavian också men det är inte i samma klass, av förståeliga skäl.

Det är inte en sportbil jag köpt så att den är lite gungig har jag absolut inga problem med smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bowhow
28 december 2019 · 8 Inlägg

Blev tvungen att regga ett konto när ni skrev om dedär med att den slirar på 2ans växel. Har precis köpt en 2019 Superb och är grymt nöjd med den på alla sätt och vis!
Men blev lite fundersam/orolig igår när jag märkte att den slirade på andra växeln när jag körde iväg. Väldigt knepigt. Är ju tur man har garanti, men hoppas det inte ska vara något som ska behöva bli ett problem senare!

Kan även hålla med om att den är lite gungig i fjädringen. Har dock inte testat sportläget för att få den styvare. Så det får bli ett projekt för morgondagen 😊.

Väldigt bra tråd förövrigt!

viccoA
28 december 2019 · 3 109 Inlägg

Cuefa skrev:

Mangisen skrev:

Cuefa skrev:
Hämtade ut min Superb med DSG7 och Haldex idag, ska bli intressant o se vad den kan prestera.
Jag kan hålla med dig ang. nedväxlingarna, granadadr. De kan bli knepiga ibland.
Vad var det för årsmodell på Audin? 4wd eller fwd? De tidigare med multitronic var jäkligt yxiga...

Grattis till nya bilen big_smile
Du får gärna kolla om du upplever det jag skrivit som ett problem även för dig, jag tycker det är riktigt irriterande..

Tack! smile

Faktum är att jag upplever EXAKT samma symptom då uppfarten från vårt villa-garage är rätt brant.
Jag gör samma sak som Dig, och låser den manuellt på 1an. Annars slirar den ju hur mycket som helst.
Det gjorde för övrigt min Octavia också, med likadan växellåda.
Verkar primärt vara de 7-stegade som gör detta, de 6-växlade äldre (och nyare, för den delen) lådorna håller 1an bra mycket längre.

Jag ska också vara ärlig och säga att bilen faktiskt är inlämnad till verkstaden idag, efter 33 mil.
Men för något så simpelt som att spegeln på förarsidan inte går att reglera som den ska.
Vi har tydligen haft liknande problem tidigare, verkar som om spegelglaset monteras fel i fabriken så två styrstift hamnar snett. En enkel fix med andra ord, men en reklamation i vilket fall.
Och så fan att jag tänker vara där o peta på ett spegelglas som kostar 4500kr...!

Annars är jag galet nöjd, VILKEN skillnad i komfort mot Octavian!
O då har jag ju ändå "bara" en Style, som bl.a saknar det ställbara chassit som L&K har...

4500 för ett spegelglas? Kostade 350kr till min Mercedes GLC då var det både värme och avbländning i glaset.

Mangisen
28 december 2019 · 1 034 Inlägg

Bowhow skrev:
Blev tvungen att regga ett konto när ni skrev om dedär med att den slirar på 2ans växel. Har precis köpt en 2019 Superb och är grymt nöjd med den på alla sätt och vis!
Men blev lite fundersam/orolig igår när jag märkte att den slirade på andra växeln när jag körde iväg. Väldigt knepigt. Är ju tur man har garanti, men hoppas det inte ska vara något som ska behöva bli ett problem senare!

Kan även hålla med om att den är lite gungig i fjädringen. Har dock inte testat sportläget för att få den styvare. Så det får bli ett projekt för morgondagen 😊.

Väldigt bra tråd förövrigt!

Jag har pratat med vår verkstad och det ska tydligen vara så, det känns lite fel att den slirar så förbaskat, speciellt i uppförsbackar från stillastående. Men det är bara att välja sig smile kul att du är nöjd big_smile
Taxin närmast sig 3700 mil nu och den pinnar på så fint så big_smile

Mangisen
28 december 2019 · 1 034 Inlägg

Ivel skrev:

Bowhow skrev:
Blev tvungen att regga ett konto när ni skrev om dedär med att den slirar på 2ans växel. Har precis köpt en 2019 Superb och är grymt nöjd med den på alla sätt och vis!
Men blev lite fundersam/orolig igår när jag märkte att den slirade på andra växeln när jag körde iväg. Väldigt knepigt. Är ju tur man har garanti, men hoppas det inte ska vara något som ska behöva bli ett problem senare!

Kan även hålla med om att den är lite gungig i fjädringen. Har dock inte testat sportläget för att få den styvare. Så det får bli ett projekt för morgondagen 😊.

Väldigt bra tråd förövrigt!

På den Passat 2010 jag ägde med dsg använde jag alltid manuellt växelläge i kökörning, just för att slippa slir på lamellerna och det jvl ryckandet vad hastighetsförändring i gångfart.
Annars, underbart sköna lådor när dom växlar som dom ska.

Det är just vid kökörning som dsg lådan är riktigt jobbig, ryckig och ett jäkla växlande och motorbromsande i D-läget, som du säger i det manuella växelläget så funkar det skitbra.
På landsväg 50-100km/h är lådan en fröjd, flera kunder undrar om denär steglös, den är blixtsnabb och mjuk i fart big_smile

Bowhow
29 december 2019 · 8 Inlägg

Mangisen skrev:

Bowhow skrev:
Blev tvungen att regga ett konto när ni skrev om dedär med att den slirar på 2ans växel. Har precis köpt en 2019 Superb och är grymt nöjd med den på alla sätt och vis!
Men blev lite fundersam/orolig igår när jag märkte att den slirade på andra växeln när jag körde iväg. Väldigt knepigt. Är ju tur man har garanti, men hoppas det inte ska vara något som ska behöva bli ett problem senare!

Kan även hålla med om att den är lite gungig i fjädringen. Har dock inte testat sportläget för att få den styvare. Så det får bli ett projekt för morgondagen 😊.

Väldigt bra tråd förövrigt!

Jag har pratat med vår verkstad och det ska tydligen vara så, det känns lite fel att den slirar så förbaskat, speciellt i uppförsbackar från stillastående. Men det är bara att välja sig smile kul att du är nöjd big_smile
Taxin närmast sig 3700 mil nu och den pinnar på så fint så big_smile

Va bra, då kan man vara lugn!
Är som sagt väldigt nöjd annars! Tycker stereoljudet i L&K är sanslöst bra! Hade en octavia från 2014 innan. Och det är ju en skillnad på natt och dag på egentligen alla fronter!

Cuefa Ain't no place like home...
29 december 2019 · 4 628 Inlägg

Jag kör nästan uteslutande i Eco-läge med frirull, det tar bort väldigt mycket av ryckigheten tycker jag.
Det enda jag egentligen saknar från Octavian är manuell handbroms och paddlarna på ratten. Det sistnämnda kommer åtgärdas så småningom dock...
Min bil har hunnit med 493 mil sedan 2a december, hittills utan större problem mer än att Skoda connect är väldigt struligt.
Och när jag kollade pris på ett spegelglas med avbländning till min Merca W210 kostade det 3100kr och det var 5 år sedan, så 350kr till en GLC låter orimligt, men stämmer det är det ju kanon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang