Föra statistik på driftsäkerhet taxibil Skoda Superb DSG?

panda666
30 december 2019 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:

frågan är nog snarare vem fan som ens vill ha en varm ratt att hålla i..  riktigt riktigt obehagligt..  samma sak med skinkgrillen..  obegripliga uppfinningar..     redan till en volvo 740 kunde man få elvärme i ratten..  men nästan ingen har det  det är ju en ledtråd att ingen behöver det smile

det är ganska skönt att ha i minusgrader precis när man har skrapat rutorna och det är kallt^^ man kör rumpvärmaren och rattvärmaren och sen blir det skönt men varför ha värme bara i vissa ställen på ratten förstår inte jag. bmw, vw och volvo har bra men har inte sett så många på mercor, kanske kommer snart;)

jag klarar ingen sån typ av värme oavsätt hur kall jag är.  smile men vi är olika smile

får spelet när någon startat skinkgrillen i ett fordon jag ska köra.. smile

fettt olika^  gillar inte alltid skink grillen heller men rattvärme saknar jag, det var goda tider.  skönt iaf när bilen blir varm fort och det blir bastu;smile); imma i rutorna

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2019 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:

det är ganska skönt att ha i minusgrader precis när man har skrapat rutorna och det är kallt^^ man kör rumpvärmaren och rattvärmaren och sen blir det skönt men varför ha värme bara i vissa ställen på ratten förstår inte jag. bmw, vw och volvo har bra men har inte sett så många på mercor, kanske kommer snart;)

jag klarar ingen sån typ av värme oavsätt hur kall jag är.  smile men vi är olika smile

får spelet när någon startat skinkgrillen i ett fordon jag ska köra.. smile

fettt olika^  gillar inte alltid skink grillen heller men rattvärme saknar jag, det var goda tider.  skönt iaf när bilen blir varm fort och det blir bastu;smile); imma i rutorna

köpte en ny Defa 1700w kupe värmare..   riktigt varm och go på morgonen smile  så helt onödigt med annan värme..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
30 december 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

granadadr skrev:

rattvärme är helt underbart,, har kört enheldel,, mazdas eller om det var subarus sög, hade bara värme  kl 3 och 9 på ratten,, INTE ok, bmw audi och våran ena ford har i hela smile

vet inte om bara min is 300h lexus var trasig men hade rattvärme bara på vissa ställen på ratten som du beskrev typ precis där man brukar hålla in med båda händerna och vissa ställen var ratten hel kall vet inte om den var trasig eller om det ska vara så men enligt flera källor ska det tydligen vara så..varför har man bara inte hela jävla ratten varm vem fan kom på detta...?!?!

frågan är nog snarare vem fan som ens vill ha en varm ratt att hålla i..  riktigt riktigt obehagligt..  samma sak med skinkgrillen..  obegripliga uppfinningar..     redan till en volvo 740 kunde man få elvärme i ratten..  men nästan ingen har det  det är ju en ledtråd att ingen behöver det smile

Tur att vi är olika smile
Jag bara älskar rattvärmen, förmodligen första tillvalet jag bockar i på nästa bil om det inte är standard.
Rattvärmen är rena himmelriket för händerna, speciellt nu på senare dagar när jag fått lite värk.
Min första bil, en Opel Ascona A 1.9 SR körde jag med rattmuff på vintern, men minns att jag själv försökte fixa elvärme, men det sket sig big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
30 december 2019 · 863 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:

jag klarar ingen sån typ av värme oavsätt hur kall jag är.  smile men vi är olika smile

får spelet när någon startat skinkgrillen i ett fordon jag ska köra.. smile

fettt olika^  gillar inte alltid skink grillen heller men rattvärme saknar jag, det var goda tider.  skönt iaf när bilen blir varm fort och det blir bastu;smile); imma i rutorna

köpte en ny Defa 1700w kupe värmare..   riktigt varm och go på morgonen smile  så helt onödigt med annan värme..

Jo, det är skönt när det är varm i bilen en kall morgon. Men ingenting slår rattvärmen ändå smile
Den är nästan på konstant hela vinterhalvåret.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bowhow
30 december 2019 · 8 Inlägg

Sen kan man ju göra en personlig profil i körprofilväljaren så man kan ta sport på fjädring för att slippa allt gung och sen Eco på växellådan eller hur man nu vill ha.

granadadr
30 december 2019 · 7 268 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

granadadr skrev:

rattvärme är helt underbart,, har kört enheldel,, mazdas eller om det var subarus sög, hade bara värme  kl 3 och 9 på ratten,, INTE ok, bmw audi och våran ena ford har i hela smile

vet inte om bara min is 300h lexus var trasig men hade rattvärme bara på vissa ställen på ratten som du beskrev typ precis där man brukar hålla in med båda händerna och vissa ställen var ratten hel kall vet inte om den var trasig eller om det ska vara så men enligt flera källor ska det tydligen vara så..varför har man bara inte hela jävla ratten varm vem fan kom på detta...?!?!

frågan är nog snarare vem fan som ens vill ha en varm ratt att hålla i..  riktigt riktigt obehagligt..  samma sak med skinkgrillen..  obegripliga uppfinningar..     redan till en volvo 740 kunde man få elvärme i ratten..  men nästan ingen har det  det är ju en ledtråd att ingen behöver det smile

kan nog intyga att om det fanns som tillbehör förr så skulle det säljas här i sverige,,  kan ej uttala mig hur länge jag sett rattvärme men jag tror jag körde en bmw för första gången för ca 5 årsen, så personligen tvivlar jag starkt att det fanns på VOLVO 740 smile  en annan sak jag gillar skarpt är fords elframruta,, underbart på vintern för frost å imma smile  vet att VAG har apat efter, vilket är klokt smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mew
30 december 2019 · 2 152 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:
vet inte om bara min is 300h lexus var trasig men hade rattvärme bara på vissa ställen på ratten som du beskrev typ precis där man brukar hålla in med båda händerna och vissa ställen var ratten hel kall vet inte om den var trasig eller om det ska vara så men enligt flera källor ska det tydligen vara så..varför har man bara inte hela jävla ratten varm vem fan kom på detta...?!?!

frågan är nog snarare vem fan som ens vill ha en varm ratt att hålla i..  riktigt riktigt obehagligt..  samma sak med skinkgrillen..  obegripliga uppfinningar..     redan till en volvo 740 kunde man få elvärme i ratten..  men nästan ingen har det  det är ju en ledtråd att ingen behöver det smile

kan nog intyga att om det fanns som tillbehör förr så skulle det säljas här i sverige,,  kan ej uttala mig hur länge jag sett rattvärme men jag tror jag körde en bmw för första gången för ca 5 årsen, så personligen tvivlar jag starkt att det fanns på VOLVO 740 smile  en annan sak jag gillar skarpt är fords elframruta,, underbart på vintern för frost å imma smile  vet att VAG har apat efter, vilket är klokt smile

Jodå, det fanns ratt med rattvärme till Volvo 740. tongue Dock väldigt ovanligt, det var ett originaltillbehör man kunde köpa i efterhand. Det är en skinnratt som heter Genua och den fanns både med och utan eluppvärmning. smile

Bilder lånade från Mr_Humbles projekttråd här på Gorg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-7cba3b52816b473d10fb955c97c2c6d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-73a7132066642f27cfee12e7edbcd027.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-6123c7e44e8c1be96d68f9976b53a869.jpg

Senast redigerat av Mew (30 december 2019)

panda666
30 december 2019 · 4 228 Inlägg

det var som fan, nu har man sett allt. Varför är inte skiten standard med el upvärmd ratt på alla bilar? vem skulle inte vilja ha det=? förruttom en snubbe här på gorg_^^`? allt e hans fel

Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Haha, så måste det vara! tongue
Nä, men skämt å sido, det går ju att ställa hur stark rattvärmen ska vara på en Skoda så man måste inte bränna fingrarna av sig. Kör alltid på lägsta värmen på ratten när jag har den på.
Jag hade inte turen att kunna beställa en bil denna gång utan fick ta en hallbil, dessa hade samtliga skinnklädsel, så min stjärtvärme e på ofta nu. Hade hellre haft alcantara men man kan inte få allt ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2019 · 4 628 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
det var som fan, nu har man sett allt. Varför är inte skiten standard med el upvärmd ratt på alla bilar? vem skulle inte vilja ha det=? förruttom en snubbe här på gorg_^^`? allt e hans fel

För att ett par stickade fingervantar kostar 49kr paret på ÖoB.

Ett par stickade fingervantar är HALA som IS på en modern ratt (om den inte är klädd med mocca då) så det är ett USELT tips. Det är viktigt att ha bra grepp om ratten, vantar ger inte det för 5 öre.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
30 december 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

panda666 skrev:
det var som fan, nu har man sett allt. Varför är inte skiten standard med el upvärmd ratt på alla bilar? vem skulle inte vilja ha det=? förruttom en snubbe här på gorg_^^`? allt e hans fel

För att ett par stickade fingervantar kostar 49kr paret på ÖoB.

fast dom hjälper inte så mke på vinter tycker ja. Det går skitfort och man fryser om händerna även om man har vantar på, sen så blir dom blöta direkt när man tinar upp bilen och ska iväg, obekvämt att köra bil och tex peta på radion me vantarna^^ hehe first world problems.

Myhran
30 december 2019 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

Ivel skrev:

panda666 skrev:
det var som fan, nu har man sett allt. Varför är inte skiten standard med el upvärmd ratt på alla bilar? vem skulle inte vilja ha det=? förruttom en snubbe här på gorg_^^`? allt e hans fel

För att ett par stickade fingervantar kostar 49kr paret på ÖoB.

Ett par stickade fingervantar är HALA som IS på en modern ratt (om den inte är klädd med mocca då) så det är ett USELT tips. Det är viktigt att ha bra grepp om ratten, vantar ger inte det för 5 öre.

Är det bara jag som väntar på att någon ska föreslå en rattmuff och kulsätesöverdrag för det är det bästa som gud har skapat! big_smile

caromania Forummoderator
30 december 2019 · 9 296 Inlägg

För att späda på offtopic så håller jag med om att rattvärme är jävligt trivsamt. Betydligt trevligare att köra bil utan handskar faktiskt. För ratten håller sig kall långt efter det att kupén i övrigt fått upp ångan.
Så jag röstar för!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
30 december 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

Ett par stickade fingervantar är HALA som IS på en modern ratt (om den inte är klädd med mocca då) så det är ett USELT tips. Det är viktigt att ha bra grepp om ratten, vantar ger inte det för 5 öre.

Är det bara jag som väntar på att någon ska föreslå en rattmuff och kulsätesöverdrag för det är det bästa som gud har skapat! big_smile

Det vore att slå in en öppen dörr på ett forum kryllandes av Volvo (rattmuff) och BMW (kulsits) raggare.

Glöm inte att krama varandra i trafiken.

För att hålla värmen? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
30 december 2019 · 7 268 Inlägg

Mew skrev:

granadadr skrev:

Growe skrev:

frågan är nog snarare vem fan som ens vill ha en varm ratt att hålla i..  riktigt riktigt obehagligt..  samma sak med skinkgrillen..  obegripliga uppfinningar..     redan till en volvo 740 kunde man få elvärme i ratten..  men nästan ingen har det  det är ju en ledtråd att ingen behöver det smile

kan nog intyga att om det fanns som tillbehör förr så skulle det säljas här i sverige,,  kan ej uttala mig hur länge jag sett rattvärme men jag tror jag körde en bmw för första gången för ca 5 årsen, så personligen tvivlar jag starkt att det fanns på VOLVO 740 smile  en annan sak jag gillar skarpt är fords elframruta,, underbart på vintern för frost å imma smile  vet att VAG har apat efter, vilket är klokt smile

Jodå, det fanns ratt med rattvärme till Volvo 740. tongue Dock väldigt ovanligt, det var ett originaltillbehör man kunde köpa i efterhand. Det är en skinnratt som heter Genua och den fanns både med och utan eluppvärmning. smile

Bilder lånade från Mr_Humbles projekttråd här på Gorg:
https://www1.garaget.org/gallery/images … c2c6d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … bcd027.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 53a869.jpg

coolt,, man lär sig alltid något,, måste ha varit mkt dyr eftersom ingen valde det wink

Brådhis * Voff voff *
31 december 2019 · 10 244 Inlägg

Ivel skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:

det är ganska skönt att ha i minusgrader precis när man har skrapat rutorna och det är kallt^^ man kör rumpvärmaren och rattvärmaren och sen blir det skönt men varför ha värme bara i vissa ställen på ratten förstår inte jag. bmw, vw och volvo har bra men har inte sett så många på mercor, kanske kommer snart;)

jag klarar ingen sån typ av värme oavsätt hur kall jag är.  smile men vi är olika smile

får spelet när någon startat skinkgrillen i ett fordon jag ska köra.. smile

Det finns forskning som påvisar samband mellan nordbors brukande av rumpvärme och prostatacancer.

Samband? Menar du då att det ger eller minskar risken för...? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
31 december 2019 · 4 228 Inlägg

prostata problem inga roliga grejer, skulle inte önska det på min värsta fiende ens^^ alla bilar borde ha det som standard rumpvärmare och rattvärmare.

candyweiss
31 december 2019 · 863 Inlägg

panda666 skrev:
prostata problem inga roliga grejer, skulle inte önska det på min värsta fiende ens^^ alla bilar borde ha det som standard rumpvärmare och rattvärmare.

Kommer ihåg första bilen jag hade med stolvärme, vilken fantastisk lyx det var smile

Ja, rattvärme och stolsvärme är nästan på konstant när yttertempen är under  +10° C, och då börjar jag ändå med parkeringsvärmaren 20 - 30 minuter innan avfärd.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
31 december 2019 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
prostata problem inga roliga grejer, skulle inte önska det på min värsta fiende ens^^ alla bilar borde ha det som standard rumpvärmare och rattvärmare.

Kommer ihåg första bilen jag hade med stolvärme, vilken fantastisk lyx det var smile

Ja, rattvärme och stolsvärme är nästan på konstant när yttertempen är under  +10° C, och då börjar jag ändå med parkeringsvärmaren 20 - 30 minuter innan avfärd.

det är också en riktig lyx me p värmare eller dieselvärmare fyfan. nästan värt att köpa en bil som har en sån typ nån modern diesel volvo, tänk att komma till en varm bil en kall morgon..jag får inte tillgång till  inne garage på minst ett år till så.  Dieselvärmare vore kanon_^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang