Högt CO - lågt lambda vid förhöjd tomgång

tommykeifer
11 september 2019 · 10 Inlägg

Hej,

Nedslag på bilprovningen. Porsche Boxster - 98 2.5L med taskiga avgasvärden.

CO tomgång 1,0 (0,5) %
CO Förhöjd   3,7 (0,3) %
HC 197 (200)
Lambda 0,88 (0,97-1.03)

Avgasvärdena indikerar alltså för fet blandning. 5 liter E85 i tanken och ordentlig varmkörning gjorde ingen skillnad på CO vid förhöjd tomgång. Däremot sänktes tomgångsvärdet på CO. Eftersom HC-värdet är ok så tänker jag inte på katalysatorn i första hand. Ingen CEL och bilen går bra. Ingen misständning, bludder eller upplevd effektminskning. LMM byttes för fyra år sedan.

Idéer om var jag börjar felsöka? Byta luft- och bränslefilter? Leta luftläckage? Lambdasensor?

simlar
11 september 2019 · 5 516 Inlägg

Motorn går ju fruktansvärt fett med lambda 0,88 utan belastning.

Antar bilen är välservad?
Dvs alla fräsch motorolja, luftfilter, tändstift.

Är allt mekaniskt ok så är det koppla upp diagnosdator och läsa av mätvärden i realtid för att se om några värden är knasiga.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tommykeifer
11 september 2019 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Motorn går ju fruktansvärt fett med lambda 0,88 utan belastning.

Antar bilen är välservad?
Dvs alla fräsch motorolja, luftfilter, tändstift.

Är allt mekaniskt ok så är det koppla upp diagnosdator och läsa av mätvärden i realtid för att se om några värden är knasiga.

Ja, olja, oljefilter och stift för 500 mil sedan (ifjol). Luftfilter byttes för några år sedan. Bränslefiltret kan vara ordentligt gammalt. Kan det påverka?

Lambdavärdet är endast taget vid förhöjd tomgång, dvs. 2500 varv per minut.

Ska prova en felkodsläsning och se om jag blir klokare. Kanske står det någon kod trots att ingen lampa lyser.


Tack för svaret=)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2019 · 13 674 Inlägg

fett är bara förnamnet.  borde lukta märkbart mycket om avgaserna och stackars katen har ett redigt jobbigt liv.     Lambda sond kanske?!   dom är förbrukningsvaror.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tommykeifer
11 september 2019 · 10 Inlägg

Growe skrev:
fett är bara förnamnet.  borde lukta märkbart mycket om avgaserna och stackars katen har ett redigt jobbigt liv.     Lambda sond kanske?!   dom är förbrukningsvaror.

Man kan ju verkligen tycka det, men det luktar inget konstigt alls.

Som om inte det vore nog så får jag inga felkoder alls. WTF?

Möjligen lite låg oljenivå. Ska se till att byta luftfilter så det är fräscht.

Jag fattar nada.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 september 2019 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på ett pyttelitet hål före lambdan. .
Kolla och se om jag gissat rätt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tommykeifer
12 september 2019 · 10 Inlägg

malus skrev:
Jag satsar på ett pyttelitet hål före lambdan. .
Kolla och se om jag gissat rätt..

Tack för tipset. Ska bli. Jag ska undersöka i slutet av veckan och även leta luftläckage i slangar med startgas. Återkommer.

tommykeifer
13 september 2019 · 10 Inlägg

Uppdatering efter ny olja och rengjort luftfilter (sportfilter) och en rejäl varmkörning:

CO tomgång 0,3 (0,5) %
CO Förhöjd   1,7 (0,3) %
HC 197 (200)
Lambda 0,95 (0,97-1.03)


Förbättrade värden alltså, men något som inte är som det ska. Fortsätter med läck-sökning i slangar och avgassystem pre-lambdasensor.

tommykeifer
14 september 2019 · 10 Inlägg

Uppdatering: läcksökning med startgas och kontroll av avgassystemet pre lambda gav inget resultat. Dock hittade jag en misstänkt bov i dramat. Oljeavskiljaren vid vevhusventilationen verkar ha släppt igenom olja i den slang som binder samman vevhusvent och insug. Det var fuktiga oljerester i mynningen till insuget vis denna slangkoppling. Kan oljerester som kontaminerat insuget orsakat co-värdet? Inte omöjligt. slang och mynning rengjord nu iaf. Jag ska kolla avgasvärdena i början av nästa vecka, om det ser bra ut så är det sannolikt membranet i oljeavskiljaren det gått hål i.

tommykeifer
19 september 2019 · 10 Inlägg

Problemet kvarstår. Ny obd2 visar "open loop due to low engine temp". Dock är arbetstemperatur på 90 grader.

Börjar misstänka en lambdasond.

Xebers76
19 september 2019 · 2 250 Inlägg

Om tempgivaren till styrdatorn är kass kommer datorn tro att motorn är en annan temperatur än den är. Visaren i mätarhuset går i regel på en egen sensor på bilar från den eran.

Kolla om du kan få fram livedata från styrdatorn och se vilken temp den säger.

Tänk även på att lossa minuspolen i 10 min efter ett sådan här problem, det nollar all adaption som blivit felaktig.

tommykeifer
19 september 2019 · 10 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om tempgivaren till styrdatorn är kass kommer datorn tro att motorn är en annan temperatur än den är. Visaren i mätarhuset går i regel på en egen sensor på bilar från den eran.

Kolla om du kan få fram livedata från styrdatorn och se vilken temp den säger.

Tänk även på att lossa minuspolen i 10 min efter ett sådan här problem, det nollar all adaption som blivit felaktig.

Tack för tipset. Jag ska prova göra strömlöst ordentligt. Temperaturen är live från obd2. Viss variation på spänningen till lambdasonderna. 0.35/0.41v

Brådhis * Voff voff *
19 september 2019 · 10 245 Inlägg

tommykeifer skrev:
HC 197 (200)
...
Eftersom HC-värdet är ok så tänker jag inte på katalysatorn i första hand. Ingen CEL och bilen går bra.

197 är väl inte ett direkt bra HC-värde. Visst är det inom gränsen, men jag skulle inte säga att det är "ok" och bortse från det i felsökningen.

Hade det varit en vanlig nyare personbil hade du legat på nästan dubbla tillåtna max(!)-värdet.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (19 september 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
tommykeifer
7 oktober 2019 · 10 Inlägg

Hallå igen!

Här kommer en uppdatering. Problemet är löst. Efterkontroll idag gav:

CO:0%
CO (Förhöjd): 0.1%
HC: 31
Lambda 1.01

Det var en spökande lambdasond (O2-sensor) på bank nr. 2. Den satt som berget, men efter några minuter med gasbrännaren och specialverktyg så kom den loss och när den nya var monterad så kom bilen i "closed loop" igen, dvs. katalysatorn började jobba som normalt.

Den gamla sensorn var rejält sotig, vilket kanske inte är så konstigt om den signalerat för mager blandning för att öka bränslet.

Så då vet vi vilka konsekvenser en dålig lambda kan ge, utan att någon felkod kommer igång eller att bilen går dåligt. Skönt att jag inte började slita i katalysator, lmm och andra dyra saker=)

Tack för kloka tankar.

Senast redigerat av tommykeifer (7 oktober 2019)

Xebers76
7 oktober 2019 · 2 250 Inlägg

Pluspoäng för återkoppling! Och grattis till en lagad bil smile

tommykeifer
7 oktober 2019 · 10 Inlägg

Xebers76 skrev:
Pluspoäng för återkoppling! Och grattis till en lagad bil smile

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang