Passat 2.0 Tdi 4-M vägrar starta soppapumpen

TheCarNoob
11 september 2019 · 7 Inlägg

Hej kära garagetnissar

Jag har en passat 2.0 tdi med 4-Motion från 2010, Det började med att den vägrade starta efter att jag stannat för att köpa en kaffe, Efter lite Felsökande kom jag fram till att spänning skickades till pumpen i tanken men den vägrade att pumpa, Så jag beställde hem en ny pump och monterade den, Och körde pumpkomandot från VCDSn men den pumpar fortfarande inte. Har kollat och när man tuggar på startmotorn får jag fram en 12volts signal till pumpen, Men jag hör inte att den surrar när jag stoppar nyckeln i tänningen som den brukar göra. Antar att det är en pwm signal till pumpen?  Och det finns en annan pump i tanken som jag inte kollat så noga på, Men antar att den är där pga att tanken är delad?

simlar
11 september 2019 · 5 524 Inlägg

Finns endast en elektrisk pump i tanken på dessa, den sitter på höger sida.
På vänster sida har du en så kallad sugstrålpump som använder sig av venturieffekten och returflödet för att pumpa över soppa till höger tankhalva.

Den elektriska pumpen krävs för att pumpa bränsle fram till högtryckspumpen samt mata den med ca 5bar.
Får inte högtryckspumpen 5bar tryck in i sig så kan den ej pumpa ut högtryck då denna pump är extremt dålig på att suga bränsle men jävligt bra på att trycka bränsle.

Är det PWM-styrd pump så har du ett bränslepumpstyrdon på ovansidan av tanken där pumpen sitter.
Har du inte ett bränslepumpstyrdon så har du bara ett vanligt minirelä som aktiveras av motorstyrdonet och du ska då få batterispänning till pumpen hela tiden motorn snurrar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TheCarNoob
19 september 2019 · 7 Inlägg

simlar skrev:
Finns endast en elektrisk pump i tanken på dessa, den sitter på höger sida.
På vänster sida har du en så kallad sugstrålpump som använder sig av venturieffekten och returflödet för att pumpa över soppa till höger tankhalva.

Den elektriska pumpen krävs för att pumpa bränsle fram till högtryckspumpen samt mata den med ca 5bar.
Får inte högtryckspumpen 5bar tryck in i sig så kan den ej pumpa ut högtryck då denna pump är extremt dålig på att suga bränsle men jävligt bra på att trycka bränsle.

Är det PWM-styrd pump så har du ett bränslepumpstyrdon på ovansidan av tanken där pumpen sitter.
Har du inte ett bränslepumpstyrdon så har du bara ett vanligt minirelä som aktiveras av motorstyrdonet och du ska då få batterispänning till pumpen hela tiden motorn snurrar.

Ursäkta sent svar har inte kunnat kolla då jag varit sjuk.

Hittade pumpen, Den sitter under vänster passagerarsätet, Något tips om hur man kan flesöka pumpen eller vad man ska söka på för att hitta en sådan pump?

Tack för hjälpen, Detta betyder enormt mycket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang