Chippa bilen med BSR PPC enhet

FabianTsi
12 september 2019 · 208 Inlägg

Köpte detta från scstyling.com och trodde det skulle vara lätt. Men känns krångligare än jag trodde. Drar processen verkligen så mycket ström att man måste ha laddare på bilbatterier?

Äger ingen sådan och tar gärna emot tips på en bra och billig sådan. Gärna billigaste som finns.

Står också i steg 3 i manualen att man ska synca med en pc, görs detta samtidigt som otimeringen eller efter?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Ingesjo
13 september 2019 · 16 Inlägg

Att du ska ha laddaren på är för att säkerställa att du inte droppar spänningen under inladdning av ny programvara pga dålig batteri.
Så har jag fått det förklarat i alla fall.

Jämför att uppdatera Windows på din stationära dator o dur drar ut eller stänger av datorn under installationen.
Kan medföra att du måste göra en helt ny installation

MVH

FabianTsi
13 september 2019 · 208 Inlägg

Ingesjo skrev:
Att du ska ha laddaren på är för att säkerställa att du inte droppar spänningen under inladdning av ny programvara pga dålig batteri.
Så har jag fått det förklarat i alla fall.

Jämför att uppdatera Windows på din stationära dator o dur drar ut eller stänger av datorn under installationen.
Kan medföra att du måste göra en helt ny installation

MVH

ok, men räcker det med en billig på biltema?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
13 september 2019 · 208 Inlägg

Kan säga att det gick jätte bra, köpte en på biltema för 299 kr, följde instruktionerna och det tog 1 minut och 22 sekunder, sedan hade jag en lite snabbare bil. Vore kul att testa steg 2 osv, men antar att växellådan/motorn generellt inte klarar det utan uppgraderingar?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2019 · 13 669 Inlägg

Ingesjo skrev:
Att du ska ha laddaren på är för att säkerställa att du inte droppar spänningen under inladdning av ny programvara pga dålig batteri.
Så har jag fått det förklarat i alla fall.

Jämför att uppdatera Windows på din stationära dator o dur drar ut eller stänger av datorn under installationen.
Kan medföra att du måste göra en helt ny installation

MVH

fast om du tappar skrivningen på ecu så är det inte bara att läsa in programvaran igen.. smile  då har man stora problem.. box ur och hoppas att det går att skriva in orginal programvara.    många gånger är det en ny styrenhet som gäller eftersom man inte blir insläppt i ecu igen.  det man får är en väldigt dyr kylarfläkt start.. för fläkten går konstant när ecu är tom smile   

på vissa bilar går det relativt lätt att lösa det men långt ifrån alla..
och inget man kan göra med ppc enheten.    förstår inte ens att bsr skickar ut dom där enheterna för det betyder att folk godtyckligt optimerar sina bilar oavsätt om dom är redo för det eller ej.   dåliga stift som slutar med misständningar och andra probelm som då kommer ge bsr dåligt rykte då personen i frågan inte förstår att det är deras bil som är i dåligt skick snarare än att optimeringen har några fel.

polarn hålls en hel del med optimeringar och det är väldigt ofta man stöter på bilar som har dåligt med olja stift som är väldigt dåliga.  läckande spridartätningar och trasiga vacuum slangar som gör att kunden får återkomma när felen är fixade alternatvit att han fixar alla problem innan han gör optimeringen.    dessutom loggas bilen före och efter optimiernigen så allt lirarar bra.   vilket man aldrig kan få när man gör det hemma själv utan att ha en aning om motorer i allmänhet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FabianTsi
14 september 2019 · 208 Inlägg

Någon som vet hur mycket högre bensinförbrukningen blir av steg 1?

Någon som vet hur mycket mer bilen slits med steg 1?

Planerar att ha bilen i fyra år ungefär, bryr mig inte jätte mycket om hur bilen är efter detta, bara den håller bra tills dess.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Tobzter
15 september 2019 · 3 144 Inlägg

Förbrukningen blir inte högre för att du laddar in steg1 program. Det är högerfoten som styr förbrukningen .kör du likadant som innan så drar den inge mer bensin.men använder du den extra effekten så drar den mer bensin. Serva bilen som den ska så håller den utan problem

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 september 2019 · 13 669 Inlägg

kör du med förståndet blir bilen varken törstigare eller slits mer.

men så klart sliter mer effekt mer på grejerna det är inget snack om det. Men man använder inte effekten hela tiden.      kör min polo 1.6tdi optimerad och gjort så i 1år inte haft några problem relaterat till det.   från att inte vara körbar till att faktist fungera skapligt även om jag nog skulle vilja ha 40hk till för att vara helt nöjd så blev det stor skillnad i körbarheten.   tror du kommer uppleva samma sak. att bilen fungertar bättre man slipper växla ner för att det går uppför eller man vill köra om.  därimot hade jag aldrig valt bsr optimering  men det är min personliga åsikt.  men så har jag en hovlevrantör av optimering till min bil som jag tjäner privat och jag fick optimeringen exakt som jag ville ha den. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FabianTsi
16 september 2019 · 208 Inlägg

Growe skrev:
kör du med förståndet blir bilen varken törstigare eller slits mer.

men så klart sliter mer effekt mer på grejerna det är inget snack om det. Men man använder inte effekten hela tiden.      kör min polo 1.6tdi optimerad och gjort så i 1år inte haft några problem relaterat till det.   från att inte vara körbar till att faktist fungera skapligt även om jag nog skulle vilja ha 40hk till för att vara helt nöjd så blev det stor skillnad i körbarheten.   tror du kommer uppleva samma sak. att bilen fungertar bättre man slipper växla ner för att det går uppför eller man vill köra om.  därimot hade jag aldrig valt bsr optimering  men det är min personliga åsikt.  men så har jag en hovlevrantör av optimering till min bil som jag tjäner privat och jag fick optimeringen exakt som jag ville ha den. smile

Jag tror jag har läst om din optimering i en annan tråd.

Anledningen att jag tvekar lite är att bilen redan är körbar enligt mig. Kan köra om bilar på 5an och även ta mig upp för backarna på 5an.

Har nu optimerat bilen, och jag märker en stor skillnad, men skillnaden är bara att den blir snabbare, den ändrar inte körbarheten. Känner som du att några hästar till hade gjort att det känt mer värt pengarna.

Fick tydligen lämna tillbaka trimmet till butiken om jag ville, sitter och funderar. 8000 kr för bara lite roligare acceleration, vettefan. Trodde 122 hk jämfört med 86 hk skulle kännas mer...

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
16 september 2019 · 208 Inlägg

Tobzter skrev:
Förbrukningen blir inte högre för att du laddar in steg1 program. Det är högerfoten som styr förbrukningen .kör du likadant som innan så drar den inge mer bensin.men använder du den extra effekten så drar den mer bensin. Serva bilen som den ska så håller den utan problem

Kanske inbillar mig, men tycker  förbrukningen ökat en amning, man nästan ser mätaren röra sig. Jag tycker jag kör lugnt då jag testat. Men som sagt, kan ju vara inbillning.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
panda666
16 september 2019 · 4 228 Inlägg

BiLZz skrev:

Growe skrev:
kör du med förståndet blir bilen varken törstigare eller slits mer.

men så klart sliter mer effekt mer på grejerna det är inget snack om det. Men man använder inte effekten hela tiden.      kör min polo 1.6tdi optimerad och gjort så i 1år inte haft några problem relaterat till det.   från att inte vara körbar till att faktist fungera skapligt även om jag nog skulle vilja ha 40hk till för att vara helt nöjd så blev det stor skillnad i körbarheten.   tror du kommer uppleva samma sak. att bilen fungertar bättre man slipper växla ner för att det går uppför eller man vill köra om.  därimot hade jag aldrig valt bsr optimering  men det är min personliga åsikt.  men så har jag en hovlevrantör av optimering till min bil som jag tjäner privat och jag fick optimeringen exakt som jag ville ha den. smile

Jag tror jag har läst om din optimering i en annan tråd.

Anledningen att jag tvekar lite är att bilen redan är körbar enligt mig. Kan köra om bilar på 5an och även ta mig upp för backarna på 5an.

Har nu optimerat bilen, och jag märker en stor skillnad, men skillnaden är bara att den blir snabbare, den ändrar inte körbarheten. Känner som du att några hästar till hade gjort att det känt mer värt pengarna.

Fick tydligen lämna tillbaka trimmet till butiken om jag ville, sitter och funderar. 8000 kr för bara lite roligare acceleration, vettefan. Trodde 122 hk jämfört med 86 hk skulle kännas mer...

8000kr för 36 hk? inte alls värt det tycker ja och skulle personligen lämna tbax skitfort. vore en annan fråga om man fick kanske 50-60+++ minst men bara 36 hk..kan mycket väl vara placebo du känner också. Men ta tbax pengarna så länge du har chansen.

FabianTsi
17 september 2019 · 208 Inlägg

panda666 skrev:

BiLZz skrev:

Growe skrev:
kör du med förståndet blir bilen varken törstigare eller slits mer.

men så klart sliter mer effekt mer på grejerna det är inget snack om det. Men man använder inte effekten hela tiden.      kör min polo 1.6tdi optimerad och gjort så i 1år inte haft några problem relaterat till det.   från att inte vara körbar till att faktist fungera skapligt även om jag nog skulle vilja ha 40hk till för att vara helt nöjd så blev det stor skillnad i körbarheten.   tror du kommer uppleva samma sak. att bilen fungertar bättre man slipper växla ner för att det går uppför eller man vill köra om.  därimot hade jag aldrig valt bsr optimering  men det är min personliga åsikt.  men så har jag en hovlevrantör av optimering till min bil som jag tjäner privat och jag fick optimeringen exakt som jag ville ha den. smile

Jag tror jag har läst om din optimering i en annan tråd.

Anledningen att jag tvekar lite är att bilen redan är körbar enligt mig. Kan köra om bilar på 5an och även ta mig upp för backarna på 5an.

Har nu optimerat bilen, och jag märker en stor skillnad, men skillnaden är bara att den blir snabbare, den ändrar inte körbarheten. Känner som du att några hästar till hade gjort att det känt mer värt pengarna.

Fick tydligen lämna tillbaka trimmet till butiken om jag ville, sitter och funderar. 8000 kr för bara lite roligare acceleration, vettefan. Trodde 122 hk jämfört med 86 hk skulle kännas mer...

8000kr för 36 hk? inte alls värt det tycker ja och skulle personligen lämna tbax skitfort. vore en annan fråga om man fick kanske 50-60+++ minst men bara 36 hk..kan mycket väl vara placebo du känner också. Men ta tbax pengarna så länge du har chansen.

6000 + PPC, men ja, det känns ganska ovärt

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
17 september 2019 · 208 Inlägg

ska återställa till org idag för att se om effekten var duglig innan samt att se om förbrukningen verkar minska

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
17 september 2019 · 208 Inlägg

Ivel skrev:
Lämna tillbaka.
Var nöjd att du inte fått några följdfel.
Kör bilen otrimmad.
Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell.
Det finns anledningar till att bilfabrikanterna spenderar miljontals kronor och tusentals riggtimmar för att prova ut både mjukvara och kompatibiliteten med hårdvaran.
Visst, mer effekt men allt annat då...
Jag har arbetat med metodutveckling i riggar och även sett resultat av "experters" optimeringar både med boxar och mappningar därav att jag skriver som jag gör.

har bara kört några dagar så förhoppningsvis blir det inga fel, de finns två motorer med samma kubik men den ena har 105, lite roligt var att båda fick samma effekt 122hk för samma pris

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
M123
17 september 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:
Lämna tillbaka.
Var nöjd att du inte fått några följdfel.
Kör bilen otrimmad.
Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell.
Det finns anledningar till att bilfabrikanterna spenderar miljontals kronor och tusentals riggtimmar för att prova ut både mjukvara och kompatibiliteten med hårdvaran.
Visst, mer effekt men allt annat då...
Jag har arbetat med metodutveckling i riggar och även sett resultat av "experters" optimeringar både med boxar och mappningar därav att jag skriver som jag gör.

Du utelämnar i din text att det finns tillverkare som använder sig av helt lika motorer i sin serie men bara byter ut program och således trollar fram en mer motorstark model. Jag ser till Volvo i detta hänseende och detta var i stor omfattning, dom har ju även optimering dessutom utöver detta.
Så mappa är inte alls samma sak som dåligt utan det kan även göras av tillverkare och är ju inte alls ovanligt numera i stor utsträckning.
Tycker du har mer fel än rätt faktiskt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
17 september 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:
Lämna tillbaka.
Var nöjd att du inte fått några följdfel.
Kör bilen otrimmad.
Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell.
Det finns anledningar till att bilfabrikanterna spenderar miljontals kronor och tusentals riggtimmar för att prova ut både mjukvara och kompatibiliteten med hårdvaran.
Visst, mer effekt men allt annat då...
Jag har arbetat med metodutveckling i riggar och även sett resultat av "experters" optimeringar både med boxar och mappningar därav att jag skriver som jag gör.

Du utelämnar i din text att det finns tillverkare som använder sig av helt lika motorer i sin serie men bara byter ut program och således trollar fram en mer motorstark model. Jag ser till Volvo i detta hänseende och detta var i stor omfattning, dom har ju även optimering dessutom utöver detta.
Så mappa är inte alls samma sak som dåligt utan det kan även göras av tillverkare och är ju inte alls ovanligt numera i stor utsträckning.
Tycker du har mer fel än rätt faktiskt.

Läs igen och förstå vad jag skrev är mitt bästa tips.

Mitt bästa tips är att skriva i all tydlighet så alla begriper vad någon menar mellan raderna.
Är ledsen men dom här telepatiska överföringarna är trasiga eller så har dom aldrig fungerat.

Du skriver.
"Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell."

Detta är ju inte generellt hur det fungerar idag hos alla tillverkare.
Du köper samma bil med samma motor många gånger men det är endast programvara som är skillnaden.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2019 · 13 669 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:
Lämna tillbaka.
Var nöjd att du inte fått några följdfel.
Kör bilen otrimmad.
Vill du ha mer effekt, köp en starkare modell.
Det finns anledningar till att bilfabrikanterna spenderar miljontals kronor och tusentals riggtimmar för att prova ut både mjukvara och kompatibiliteten med hårdvaran.
Visst, mer effekt men allt annat då...
Jag har arbetat med metodutveckling i riggar och även sett resultat av "experters" optimeringar både med boxar och mappningar därav att jag skriver som jag gör.

Du utelämnar i din text att det finns tillverkare som använder sig av helt lika motorer i sin serie men bara byter ut program och således trollar fram en mer motorstark model. Jag ser till Volvo i detta hänseende och detta var i stor omfattning, dom har ju även optimering dessutom utöver detta.
Så mappa är inte alls samma sak som dåligt utan det kan även göras av tillverkare och är ju inte alls ovanligt numera i stor utsträckning.
Tycker du har mer fel än rätt faktiskt.

polarn har hållt på sedan 2008  och nada problem pga att dom är optimerade.. iallfall inget någon kund nämnt..  det är mest pga miljön trams som man kan plocka ur mer effekt dessutom behöver man inte tro att bilen kommer rulla i 50grader i 5timmar full belastning eller rulla när det är -30 med full last.   

ett exempel hur bra just dom här motorerna klarar ökade effekten kan man se på Misha Charoudin som har en optimerad Vw up!  med samma motor   med downpipe och optimerad  sedan 2017 och denna bil går på nuerburg ring som hyrbil så den går alltså full last konstant.. men nada problem. så att den inte skulle klara normal svenson körning är bara rent b-s .   har kört min 1.6tdi rätt hårt optimerad i 1år och cirka 4000mil  kör betydligt hårdare än vad normala kör.  alltid full gas vid stopljus om jag står först. varvar ur den ofta.    sen är det verkligen inte värt 8K  det är rent bs för att få någon programerare och nada kontroll av bilen innan och efter optimeringen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
17 september 2019 · 4 228 Inlägg

Frågan är hur länge kommer delarna klara de extra effekten? kommer allt hålla lika länge som om det vore original? om svar ja då varför är inte den där effekten redan från början? skulle förstå om man fick 60 hk ungefär för 8k men runt 36 hk för vad en hyra så att säga ligger på låter inte alls värt det tycker ja. Vad ja minns f10 525d års 2011 har org 204 hk och me chip hamnar runt 300hk det kallar ja för värt pengarna. Men slutfrågan igen hur länge pallar grejerna? nyare motorer o lådor ligger ju på gränsen redan som det är och behöver ofta service osv med nya lagar om dpf osv osv så att trimma en sån vore kul o veta hur länge dom håller,

Jesper328
19 september 2019 · 2 333 Inlägg

Om man nu skall optimera sin bil så skulle jag vända mig till ett märkesinriktat företag, och inte ett som har ett mindre bra rykte.
Sen bör man ju som sagt överväga om det är värt riskerna, vilket det enligt mig inte är när man slutar på 122hk.

Har suttit och funderat på att slå in en ny mjukvara i min Golf, vilket ger runt 370-380hk.
Däremot så skulle ju maskinskadeförsäkringen sluta att gälla, och vad jag vet så är turboaggregaten på dessa inte är sådär jädra hållbara.
Är 80hk värt risken för att få pynta en ny turbo?
Nej.

Kort sagt ; Mer effekt = mer belastning på hårdvara = mer slitage.
Och skulle som sagt inte lita en sekund på ett företag som optimerar alla slags märken.

Up the RA
Stefan7neson
19 september 2019 · 394 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om man nu skall optimera sin bil så skulle jag vända mig till ett märkesinriktat företag, och inte ett som har ett mindre bra rykte.
Sen bör man ju som sagt överväga om det är värt riskerna, vilket det enligt mig inte är när man slutar på 122hk.

Har suttit och funderat på att slå in en ny mjukvara i min Golf, vilket ger runt 370-380hk.
Däremot så skulle ju maskinskadeförsäkringen sluta att gälla, och vad jag vet så är turboaggregaten på dessa inte är sådär jädra hållbara.
Är 80hk värt risken för att få pynta en ny turbo?
Nej.

Kort sagt ; Mer effekt = mer belastning på hårdvara = mer slitage.
Och skulle som sagt inte lita en sekund på ett företag som optimerar alla slags märken.

Men BSR har väl ändå inte dåligt rykte? Eller har jag missat nåt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang