UssE
18 mars 2021
· 51 Inlägg
Bokade förra veckan tid för hjulinställning nu på tisdag, tänkte att det skulle ge lite eld i röven att få bilen åkbar.
Kapade upp och förberett tanken med skvalpplåtar inför framtida Tbi-konvertering, var lite ovän med svetsen där så det blev inte så snyggt, men det är ju bara en tank Tätat svetsarna med plastik paddings läcktätare som tål bensin, har provat den innan med väldigt gott resultat
Nu har bilen fått nya bussningar fram, alla styrleder är bytta och nya, samt alla 4 spindellederna är nya. Unnade mig även nya dämpare och fjädrar, ny 100amp generator med inbyggt relä, ny vattenpump och bytt lite remmar, ny batterihylla med hållare så man slipper spännband runt batteriet, lite nya lyktglas och så har jag köpt hem sidomarkeringsljusen som sitter längst ner på framskärmarna då dessa har saknats tidigare.
Har plockat ihop ett värmepaket av det som satt i bilen (var inte komplett och inget vakuum inkopplat) och det extra värmepaketet jag fick med löst när jag köpte bilen.
Har byggt om fläktkåpan igen och målat om igen. Passade även på att dra om lite el där jag kände detta var befogat. Många stenhårda gamla kablar med trasig isolering intill kabelskor, tråkiga skarvningar, och fixade till så jag slipper strömtjuvar. Satt krympslang med lim på dom flesta kablarna för att förhindra att fukt tränger in och får kopparn att ärja.
Drog om kablaget så gott jag kunde så det ska synas lite mindre av det också, tycker det blev en klar förbättring åtminstone
Sen fick tanken lite tätning och färg.
Med tanken på plats kunde jag flytta pärlan till andra änden av garaget så man kom åt passagerarsidan. Trots 10 minusgrader hoppade den snällt igång, riktigt härligt
Vart dålig på att ta efterbilder, men plockade isär värmepaketet och diskade allt, kollade över vakuumklockorna och bytte dåliga mot bättre från reserv-värmepaketet.
Slängde på en ny fläktmotor när man ände var i farten
Blev en ny vakuumklocka för av/på-stängning av kupévärmen.
Ny vattenpump och generator, blev ett nytt generatorfäste i samma veva med smidig justering.
Gamla elen.
Gamla generator-kontakten med kablarna som gick till gamla laddreläet. den ena kabeln gick sönder ganska snart efter att kontakten kopplats ur, har känt att det bara var en tidsfråga. många kablar har vart stenhårda som ståltråd, så kändes bra att byta ut lite el.
Och nya.
Gammal kabel till framlyktorna, stenhårda, skadad isolering och ärjat.
Och lite nytt, blev nya kablar från förgreningen som går ut ur kabelhärvan en bit efter torpedväggen.
Har lite fix kvar med att klä in lite kablar, göra klart framvagnen (krängningshämmarstag, styrled och dämpare) koppla sista vakuumet till värmepaketet. Har köpt en liten vakuumtank som jag inte bestämt placering för ännu. Hoppas mycket på att värmen i bilen kommer fungera efter detta (peppar, peppar)