Bmw 320D xdrive rycker vid belastning

Danne320d
13 september 2019 · 6 Inlägg

Tjabba inför skaffat mig en BMW 320D xdrive - 14.
Nu kommer de tråkiga.
Den rycker vid högre belastning de vill säga inte hårda hugg direkt men ordentliga ryck.
Bilen har varit på verkstad o hittar inga fel koder tittat över fördelar lådan o kopplat ur osv men ändå ryck.
Den är nyligen servad med olja filter o bränsle filter också.
Nu kör vi med rengjörnings medel i tanken o bilen gått en tank men nästan blivit värre nu efter senaste tankingen med medel i.
Så vänder jag mig mot er med lite hopp om ni har någon amning om vad det kan vara.
Eller tips o trix för o hitta nå fel.
Mvh Daniel

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2019 · 17 380 Inlägg

Vad är det som rycker? Motor eller låda? Det kan inte avgöras? Har verkstaden kört bilen med inspelning av parametrar i flight mode?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne320d
13 september 2019 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det som rycker? Motor eller låda? Det kan inte avgöras? Har verkstaden kört bilen med inspelning av parametrar i flight mode?

Nej det kan inte avgöras vad som rycker.
Det är en manuell.
De på verkstaden vet inte vad de skall göra om inte rengjörning hjälper.
Rycker oftast på 3-4 men sker även på resterande vxl.
Skulle kunna filma nån gång o lägga upp.

panda666
13 september 2019 · 4 228 Inlägg

kan du förklara lite mer och bättre vad du menar? vad exakt händer när du kör? kommer det mycket avgaser? hugger lådan? gungar den när du växlar? känns det ryckigt i drivlinan vid körning? läst om många exemplar hos autopower där det varit problem me fördelningslådorna på bmw, kanske dom har bättre svar där. Men om du kunde beskriva problemet mer, menar du att verkstan inte kan hitta nått fel? eller att dom inte vet hur dom ska laga det för varför hällde ni in nån medel i tanken?

Niknar
13 september 2019 · 197 Inlägg

Jag har hört att fördelningslådorna är extremt känsliga på xdriven och att det är mycket noga att däcken är jämt slitna fram och annars påverkas lådan.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Niknar
13 september 2019 · 197 Inlägg

Niknar skrev:
Jag har hört att fördelningslådorna är extremt känsliga på xdriven och att det är mycket noga att däcken är jämt slitna fram och annars påverkas lådan.

Ska vara fram och bak

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Danne320d
13 september 2019 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
kan du förklara lite mer och bättre vad du menar? vad exakt händer när du kör? kommer det mycket avgaser? hugger lådan? gungar den när du växlar? känns det ryckigt i drivlinan vid körning? läst om många exemplar hos autopower där det varit problem me fördelningslådorna på bmw, kanske dom har bättre svar där. Men om du kunde beskriva problemet mer, menar du att verkstan inte kan hitta nått fel? eller att dom inte vet hur dom ska laga det för varför hällde ni in nån medel i tanken?

Enligt verkstaden så äre det inga problem med fördelningslådan.
De har inga fler idéer än att det är skit i systemet att han inte får tillräckligt med diesel.
Han rycker mera när han är varm och rycker vid hård o mjuk axx.

Danne320d
13 september 2019 · 6 Inlägg

Niknar skrev:
Jag har hört att fördelningslådorna är extremt känsliga på xdriven och att det är mycket noga att däcken är jämt slitna fram och annars påverkas lådan.

Skall tjika på dem direkt

Danne320d
13 september 2019 · 6 Inlägg

Niknar skrev:
Jag har hört att fördelningslådorna är extremt känsliga på xdriven och att det är mycket noga att däcken är jämt slitna fram och annars påverkas lådan.

Tjikat däcken o rycker på höger sidan o där sitter de tydligen helt nytt däck o resten slitna..
Behöver man byta runt om eller bara ett fram däck? 🤔

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2019 · 17 380 Inlägg

Danne320d skrev:

Niknar skrev:
Jag har hört att fördelningslådorna är extremt känsliga på xdriven och att det är mycket noga att däcken är jämt slitna fram och annars påverkas lådan.

Tjikat däcken o rycker på höger sidan o där sitter de tydligen helt nytt däck o resten slitna..
Behöver man byta runt om eller bara ett fram däck? 🤔

Alla däck ska vara jämnt slitna. Där har du nog problemet. X-drive tar stryk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
13 september 2019 · 4 228 Inlägg

va äre för verkstad som inte kunde ta en titt på däcken o säga att du ska ha exakt samma mönster/dimensioner på alla däck? och klart som tusan att du har problem när däcken är olika slitna. Fixa nya däck överallt och borde bli bättre om inte x driven tagit stryk nu.

Danne320d
15 september 2019 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
va äre för verkstad som inte kunde ta en titt på däcken o säga att du ska ha exakt samma mönster/dimensioner på alla däck? och klart som tusan att du har problem när däcken är olika slitna. Fixa nya däck överallt och borde bli bättre om inte x driven tagit stryk nu.

Jag testade sätta på ett vinterhjul på ena sidan för de var mer jämt slitet.
O rycket helt borta.
Så blir upp till däck firma imorgon o byta de andra sommar däcket till ett nytt 👍

Pappabetalar
11 augusti 2020 · 1 Inlägg

Har precis haft samma problem på dotterns 118d som rycker till vid full gaspådrag, lämnade in på verkstaden som trodde det var bränslefiltret alt egr ventilen, inget hjäpte, det visade sej vara ojämnt slitna framdäck, har nya däck runtom nu och bilen går helt fantastiskt fint med mer kraft

Utmarks-Loke
11 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Pappabetalar skrev:
Har precis haft samma problem på dotterns 118d som rycker till vid full gaspådrag, lämnade in på verkstaden som trodde det var bränslefiltret alt egr ventilen, inget hjäpte, det visade sej vara ojämnt slitna framdäck, har nya däck runtom nu och bilen går helt fantastiskt fint med mer kraft

Är det en fyrhjulsdriven också? Annars fattar jag inte riktigt hur det skulle kunna gå till

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2020 · 13 674 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Pappabetalar skrev:
Har precis haft samma problem på dotterns 118d som rycker till vid full gaspådrag, lämnade in på verkstaden som trodde det var bränslefiltret alt egr ventilen, inget hjäpte, det visade sej vara ojämnt slitna framdäck, har nya däck runtom nu och bilen går helt fantastiskt fint med mer kraft

Är det en fyrhjulsdriven också? Annars fattar jag inte riktigt hur det skulle kunna gå till

kan vara antisladdet som går in och bryter oxå..  skiljer det för mycket ett helt nytt däck och ett dåligt dcäk så kan det skilja ganska ordenkligt i rulldiameter då blir dom helt dumma ihuvudet   det är inte vanligt men man byter aldrig bara ett däck oavsätt.. vilket däckfirmorna garanterat varnar om..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
11 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Pappabetalar skrev:
Har precis haft samma problem på dotterns 118d som rycker till vid full gaspådrag, lämnade in på verkstaden som trodde det var bränslefiltret alt egr ventilen, inget hjäpte, det visade sej vara ojämnt slitna framdäck, har nya däck runtom nu och bilen går helt fantastiskt fint med mer kraft

Är det en fyrhjulsdriven också? Annars fattar jag inte riktigt hur det skulle kunna gå till

kan vara antisladdet som går in och bryter oxå..  skiljer det för mycket ett helt nytt däck och ett dåligt dcäk så kan det skilja ganska ordenkligt i rulldiameter då blir dom helt dumma ihuvudet   det är inte vanligt men man byter aldrig bara ett däck oavsätt.. vilket däckfirmorna garanterat varnar om..

Ja ok, det låter som ett tänkbart scenario.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang