Missljud från höger framvagn i låg fart (drivaxeln?)

PatrikMe
14 september 2019 · 3 Inlägg

Har för ett par veckor sedan börjat höra ett ljud när jag kör sakta över gupp eller ojämn väg.
Detta ljud har ökat med tiden och idag valde jag att kolla upp vad som orsakade detta.

Tror mig ha hittat boven men vet inte exakt vad som orsakar detta ljud eller om jag måste byta hela drivaxeln.
När jag "ruckar" drivaxeln fram och tillbaka så låter det som metall mot metall och jag antar att det är detta ljud jag har hört. Det är som att någon packning eller liknande har slitits ut.
Jag är uppenbarligen inget geni när det kommer till bilmek så jag tänkte fråga här vad felet kan tänkas vara?

Ljudet låter inte när jag kör rakt fram eller svänger, utan det är mer om bilen gungar från sida till sida. Till exempel om jag kör sakta och svänger fort höger/vänster så "klonkar" det när drivaxeln "komprimeras".

Hoppas någon kan ta sig tid att tipsa mig om hur jag ska gå tillväga för att åtgärda detta!

MVH Patrik

EDIT:
Det är en Skoda Yeti 2015 års modell detta gäller

Senast redigerat av PatrikMe (14 september 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 september 2019 · 13 733 Inlägg

alltså in och ut det finns ett spel i drivaxeln eftersom bilen fjädrar så ändras längden på drivaxeln.    din beskrivning säger mer att det är staget mellan krängningshämmaren och fjäderbenet.  eller övre lagringen till fjäderbenet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr9409209
15 september 2019 · 716 Inlägg

Min första tanke är åxxå stabbstaget, tror inte på drivaxeln,ska vara ett spel in och ut...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2019 · 14 039 Inlägg

TS skriver att han "ruckar" drivaxeln fram och tillbaka. Kan han mena nåt annat än in och ut? I så fall kan det vara ett allvarligt fel kan jag tänka mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
PatrikMe
15 september 2019 · 3 Inlägg

Tack så mycket för svar!

Som ni misstänkte så är det alltså in och ut jag ruckar drivaxeln, sidledes i bilens riktning. Inget ljud hörs om jag försöker flytta den längs med bilen.

Filmade en liten snutt när jag lyfte bilen ( https://streamable.com/qkcs6). Det känns även i själva drivaxeln när den tar emot metallen så det känns verkligen som att felet sitter i den någonstans.

Det låter egentligen inte heller när stötdämparna komprimeras synkat, alltså om man kör över farthinder eller liknande, mer när bilen far från sida till sida låter det.

//Patrik

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2019 · 14 039 Inlägg

PatrikMe skrev:
Tack så mycket för svar!

Som ni misstänkte så är det alltså in och ut jag ruckar drivaxeln, sidledes i bilens riktning. Inget ljud hörs om jag försöker flytta den längs med bilen.

Filmade en liten snutt när jag lyfte bilen ( https://streamable.com/qkcs6). Det känns även i själva drivaxeln när den tar emot metallen så det känns verkligen som att felet sitter i den någonstans.

Det låter egentligen inte heller när stötdämparna komprimeras synkat, alltså om man kör över farthinder eller liknande, mer när bilen far från sida till sida låter det.

//Patrik

Är det axiellt eller radiellt som det glappar. På videon ser det ut som att du ruckar radiellt men du beskriver det som axiellt. Hur menar du egentligen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
PatrikMe
15 september 2019 · 3 Inlägg

Efter en snabb googling på vad som är skillnaden mellan radiell och axiell så ruckar jag axiellt på den.
Jag pressar den alltså från däck till däck, kan se konstigt ut pga mitt grepp men skenet bedrar.

Mvh Patrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang