Volvo 744 GLE -88 ''NOT744''

Mycket fin Volvo 744:a som ska bevaras i nuvarande skick och fräschas till en aning. Kanske försöka få tag på en del udda tillbehör, only time will tell :)
  • 50 Följare
  • 15 652 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 augusti
JofooN Skrap
30 november 2019 · 2 089 Inlägg
#41

snyggt jobb och fin bil! Hydra sitter som en smäck på 740, längtar tills jag får på mina på min GLE wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Grunden1700
1 december 2019 · 151 Inlägg
#42

JofooN skrev:
snyggt jobb och fin bil! Hydra sitter som en smäck på 740, längtar tills jag får på mina på min GLE wink

Uppskattar verkligen sådana kommentarer, tack JofooN big_smile Din GLE var fin, hydra kommer sitta sjukt bra på den wink

Loveless
1 december 2019 · 394 Inlägg
#43

Blir ju en riktig storservice! Bra med nya spridarpackningar med. smile

Grunden1700
2 december 2019 · 151 Inlägg
#44

Loveless skrev:
Blir ju en riktig storservice! Bra med nya spridarpackningar med. smile

Ingen stor service direkt men gjorde något iallafall smile Ja verkligen, de gamla packningarna tätade inte direkt xD

Grunden1700
2 december 2019 · 151 Inlägg
#45

Sista inför bess

Blev byte utav lampa till en sidoblinkers och skyltbelysningen bak då de inte funkade. Och det var det som var kvar inför besiktning som är uppenbart, vad besiktningen faktiskt säger om bilen vet jag inte men ska försöka boka tid tills nästa vecka smile

Utöver det så blev det även lite gjort i insidan utav bilen, lampan till växelväljaren bytte jag ut så att det faktiskt går att se vilken som är vart någonstans. Har inte riktigt vant mig än vid automat och vart driven och backen är även fast allt bara är i en linje så blir lättare nu när jag kan se det iallafall. big_smile https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-58de789db28a4f6ea5d044a50bc44d47.jpg

Tog ut stereon som satt i bilen. Har gått igenom all dokumentation som hängde med bilen och även skrivna lappar som legat lite här och var men inget resultat när det gällde koden till den och den verkar även ha dött? Den startar inte längre och är helt död vad jag än gör, så tog ut den. Kommer köra med något lite modernare tills jag hittar en fungerande original. Väntar på ett ISO-kablage bara sedan så åker den nya in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-0adf7a7cdf885340f4f2ef091560f6da.jpg
Mer än detta blir det inte nu smile

Grunden1700
15 december 2019 · 151 Inlägg
#46

Besiktningen
Bilen var inne på besiktning i måndags förra veckan och här är resultatet smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-3238b66df8ea5bcb10dc34629cc771c1.jpg
Inte illa, stått sedan 2012 och med någorlunda minimal ansträngning så fick den bara en tvåa. CO halten var för hög, 9.8 lol Inte så konstigt direkt när bilen inte varit brukad på så lång tid.

Ska bruka bilen nu tills körförbudet träder in och sen tanka etanol även byta olja och in på besiktning igen, fick även tips om att kolla EGRen och flamfällan så att inget utav dem är igentäppta. Så det ska jag ta och göra också.

Utöver det så har bilen gått mycket bra och har inte haft något problem alls när jag och farsan varit ute och kört med den, ligger mjukt och stabilt på vägen och går som en klocka.. eller ja, så bra en B230 kan gå iallafall. Dock något hög bränsleförbrukning runt 1,6-1,8 men är ju en automat ändå.


Övrigt
Skaffade mig även en nyckelring så det blir lite svårare att tappa bort den ensamma nyckeln. Lite tidsenligt och så står det Motoria på bakrutan också så passar riktigt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-9f243887d8303b13163d7660b2c63407.jpg


Sen så kom ISO-kablaget jag beställde så nya stereon blev insatt.https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-d75a41ace6420b4b9cb58033d1d6b3b7.jpg
Lyser tyvärr starkt blått, men kör med avstängt ljus på den. Aux och CD så jag är riktigt nöjd även fast det inte riktigt passar in. Blir väl att få tag på något mer original i framtiden eller bara något som passar in lite bättre men detta får funka sålänge.

10-7

Grunden1700
24 december 2019 · 151 Inlägg
#47

Inget om bilen tänkte bara önska er som följer en god jul och ett riktigt gott nytt år!!big_smile

AronsenElliott
21 januari · 1 Inlägg
#49

Härligt att se en sådan välbevarad 744 med oxblod!

Grunden1700
21 januari · 151 Inlägg
#50

AronsenElliott skrev:
Härligt att se en sådan välbevarad 744 med oxblod!

Tack Elliott! Härligt att du äntligen fick gjort dig ett konto tongue

Grunden1700
2 februari · 151 Inlägg
#51

I fredags förra veckan på morgonen så skulle farsan ta bilen till sitt jobb där vi senare under dagen skulle testa olika saker för att få ner avgasvärdet då det finns en CO-mätare där. Men kom aldrig så långt, utan bilen vägrade istället att starta. Testade lite saker snabbt men hann ju såklart inte mycket mer då vi båda var tvungna att åka.

Senare under dagen när jag kommit hem så började jag att felsöka, alla lampor och sådant funkade men bilen drog inte på starten. Började först med att mäta batteriet och det låg på 12volt så då fall misstanken såklart på startmotorn direkt. Testade med att tjuvkoppla startmotorn men den var helt död och bankade även på den men inget hände. Mätte sedan upp pluskabeln och jorden till startmotorn och det var inget fel på nån av dem heller. Då var startmotorn helt enkelt paj då, kul mad

Byte utav startmotorn
Ny startmotor var inte svårt att få tag på och kostade mig bara 150kr.

Byta startmotor uppifrån går ju jättebra på F motorn och hade nog gått bra här också om jag plockat bort lite saker först såsom vakuumbälgen och dess hållare då det sitter precis ovanför själva startmotorn, men ville helst slippa det. Så blev att hissa upp bilen och ta det underifrån. Vilket nu i slutändan visade sig vara ganska så jobbigt.

Hade även en kompis med mig som fotade så blev så att jag kom med på några utav bilderna tongue Bredvid mitt huvud på bilden så ser man insuget där som går riktigt långt ner och sitter riktigt dumt till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-6c06420df2d768a2eba1da409a2605dc.jpg

Blir inte mycket bilder underifrån så ska försöka förklara så bra som möjligt men här är en på den trasiga startmotorn iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-2bcabe8370dc0aa8b118d3dd4697e36b.jpg

Startmotorn sitter ju med 2 bultar och den nedre var inga problem att komma åt och skruva på men när det gällde den övre så gick det inte att komma på med varken blocknyckel eller lednyckel. Detta är nog på grund utav slitna kuddar till motorn och växellådan som gör att allt lutar lite mera bakåt än vanligt har märkt av det när jag har monterat av fördelarlocket innan vilket var sjukt bökigt. Hylsa gick på övre bulten på startmotorn men man kom inte åt att skruva med spärrskaftet med vanlig förlängare då det var sjukt tajt mellan växellådan med länkaget och torpedtunneln.
Så min lösning var då detta big_smile lolhttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-8560ab7d31b3b94a89d0e0eb6bb2eac4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-82e8e5c6453537bef3b64ab997bca7cc.jpg
Med denna^^ så hamnade man precis där det öppnade upp sig och kunde skruva utan problem smile Startmotorn var snabbt avplockad efter detta.
Här är då den mycket bättre beg startmotorn som åkte på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-112d4b850a8b6d926804d15554e490c2.jpg
Nya startmotorn hamnade på plats fort och det funkade, nu gick motorn runt på starten iallafall. Något som dock har uppstått är att den ibland inte drar på starten när man vrider till läge 3 med nyckeln, har kollat över alla kontakter till startmotorn och hittar inget som felar. Har dock haft ett liknande problem med en annan 740 jag haft och då började det med att nyckeln inte fjädrade tillbaka när man vrider på starten. Och det är ett liknande glapp i denna, så att byta tändningslåset blir det nog också. Eller få tag på en hel låssats så att man slipper ha flera nycklar.

Blev ett ganska långt inlägg men hoppas det går bra ändå smile Har tills den 9/2 på mig att få fixat CO värdet, så ni kan förvänta er en till uppdatering innan dess.

Senast redigerat av Grunden1700 (6 mars )

Mew
2 februari · 1 458 Inlägg
#52

Det går väl att stifta om ett tändningslås så det passar dina befintliga nycklar? smile

zzr9409209
2 februari · 657 Inlägg
#53

Är det inte "tändplattan" bakom rattlåset som är paj? Det är ju inte själva låset/nyckeln som som gör att nyckeln inte fjädrar tillbaka!

Mew
2 februari · 1 458 Inlägg
#54

zzr9409209 skrev:
Är det inte "tändplattan" bakom rattlåset som är paj? Det är ju inte själva låset/nyckeln som som gör att nyckeln inte fjädrar tillbaka!

Där har du ju en poäng. lol Det blir ju rätt mycket smidigare då ja.

Grunden1700
2 februari · 151 Inlägg
#55

zzr9409209 skrev:
Är det inte "tändplattan" bakom rattlåset som är paj? Det är ju inte själva låset/nyckeln som som gör att nyckeln inte fjädrar tillbaka!

Vet inte hur det funkar eller riktigt ser ut där bakom. Har alltid trott att det varit själva tändningslåset som haft fjäderfunktionen i sig. Om det bara är en platta så blir det ju mycket smidigare. Tack för infon smile

Senast redigerat av Grunden1700 (3 februari )

zzr9409209
3 februari · 657 Inlägg
#56

Plattan sitter med två små skruv,syns helt klart när du fått bort kåporna runt /under ratten..

Grunden1700
8 februari · 151 Inlägg
#57

Fick löst problemet med att den inte alltid startar. Kollade lite mer på kablarna till startmotorn och följde signal kabeln en liten bit och märkte att höljet hade skavts av och koppartrådarna hade fjätrat upp sig lite, skarvade om kabeln och såg till så att den inte låg och skav. Och det löste glappet big_smile Gamla startmotorn som satt på var ändå totaldöd, bästa gissningen jag kan göra utan att plocka isär den är att kolen är slut eller någon linning som gått av, så bra att den blev bytt ändå. Som tur var så var det ingen dålig tändplatta, men tack för tipsen ändå smile

Senast redigerat av Grunden1700 (26 mars )

Grunden1700
9 februari · 151 Inlägg
#58

Nu var det dags att klura ut hur jag skulle få ner CO värdet till besiktningen. Började först med att göra ett nytt oljebyte, det kanske inte hjälper emot COn men bilen har stått länge så vill få bort så mycket koks som möjligt. Sedan så tog jag ut tändstiften och rengjorde såg även till så att gapet stämde.

Kan inte så mycket om K-Jetronic sprutet så fick använda mig utav internet och en gammal Bosch manual. Tog ett tag men fick tillslut reda på vart justerskruven sitter till COn. Skruven sitter mellan vakuumbälgen och bränsletrycksregulatorn där slangarna går ifrån till spridarna. Är en 3mm insexskruv.

Hängde sedan på avgasmätaren och justerade sakta ner det till en något godkänd nivå. När COn började närma sig 1 så märkte man att bilen gick alldeles för snålt så fick bli 2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-ef39ed2a729d3f3bdc52c367a09eee7d.jpg

När jag var iväg på min praktik i Göteborg så åkte farsan och besiktigade bilen åt mig. Och förvånad blev både jag,farsan och besiktningsmannen tongue Nu är bilen godkänd i nästan 2 år till cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225820/225820-15fe1c17bb3eabed945145ad8fe363f4.jpg
Nu kan jag äntligen börja fokusera på andra saker jag vill få gjort med bilen smile

Senast redigerat av Grunden1700 (24 juli )

Loveless
11 februari · 394 Inlägg
#59

Skönt att den gick igenom till slut! smile

Grunden1700
13 februari · 151 Inlägg
#60

Loveless skrev:
Skönt att den gick igenom till slut! smile

Japp, verkligen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang