Liten läcka i växellådan

TS1997
15 september 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag köpte för en vecka sedan en BMW 523i E39 från 1999 med 5-växlade manuella lådan och var idag ute i verkstaden och kollade över allt under bilen. Jag upptäckte en liten läcka (droppar inte utan bara blött) i bakändan av växellådan. Jag har tänkt göra en fullständig service av bilen och byta alla vätskor etc då den är 20 år gammal och tänkte fixa detta innan oljebytet i lådan. Jag undrar nu vad det är som läcker? Det såg ut som om något var fastbultat i ändan på lådan strax under och lite höger om kardanaxeln. Jag kunde dock inte se exakt vad det var då fästet till växellådan var i vägen och undrar nu om någon här vet vad det är för något innan jag demonterar halva bilen för att lista ut det? smile

Tack på förhand!

Xebers76
15 september 2019 · 2 250 Inlägg

Antingen packbox till utgående axel eller/och packbox till växelväljaren som fuktar. Sällan dem läcker. Men på 20år hinner dem fukta lite som diverse vägdamm fastnar i så det ser smutsigt/kladdigt ut.

När det väl börjar droppa är det illa då lådan tar stryk, det är inte så mycket överskott med olja i sådanna små manuella lådor. Dock kommer man ofta ganska långt innan lådan packar ihop helt.

Senast redigerat av Xebers76 (15 september 2019)

TS1997
15 september 2019 · 81 Inlägg

Jag hittade en bild på vad jag försökte förklara och det jag tror läcker är det jag ringat in med rött. Vet ni vad detta är? Detta är min första bil och jag vet inte vad det är smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-c2a0076491c0c133fd62707d3005ffa8.jpg

jaka54
15 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är inte packboxen i växellådan som läcker (alltså där kardan går in i växellådan)?

Utmarks-Loke
15 september 2019 · 5 813 Inlägg

Jag vet inte riktigt vad det där är, men kanske en lucka där en av axlarna förs in när växellådan byggs? Förmodligen finns det en packning bak den där luckan som kan bytas.

TS1997
15 september 2019 · 81 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inte packboxen i växellådan som läcker (alltså där kardan går in i växellådan)?

Hej!

Är osäker men tyckte det såg ut som att det var torrt mellan kardan och det jag ringade in på bilden medans det såg fuktigt ut under det jag ringade in smile Vet dock inte vad det är men jag kanske borde byta packningen också om jag ändå gör iordning?

TS1997
15 september 2019 · 81 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag vet inte riktigt vad det där är, men kanske en lucka där en av axlarna förs in när växellådan byggs? Förmodligen finns det en packning bak den där luckan som kan bytas.

Misstänker att det är någon packning där jag också men vet inte vad det är och därför vet jag inte vad det är för packning smile

Senast redigerat av TS1997 (15 september 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang