Audi 100 Turbo startar inte varm!!!

Bmsone Reservdelsnisse
24 september 2019 · 183 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag mailade "sjmautotechnik.com" (ni som tittat in på den sajten vet hur omfångsrik den är ) och fick svaret att det antagligen var spridarna som läckte.
Själv tycker jag ju att ...-Hur kan alla fem spridarna läcka så pass att motorn vägrar att starta? men men. Hör av mig framåt helgen när brorsan testat bilen några gånger.

En kompis hade en Ausi V8 som var hopplös starta varm. Den hade en tryckvakt eller liknande som läkte igenom så bränsle trycktes in när den stog avstängd. Efter byte inga problem alls.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
28 september 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Det verkar som om problemet med varmstarten är löst!
Efter spridarbytet startar motorn varm utan problem och motorn drar både mindre soppa och lämnar mer effekt:)https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2ae9f10cf4d5c50e1c7e01da6e75bb45.jpg

Senast redigerat av jaka54 (28 september 2019)

caromania Forummoderator
28 september 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:
Excellent.

Inväntar din nästa veckas AUDI-problemtråd. wink

Nu var du lite hård Ivel. Audi från 80talet var fan bra grejer. Och efter 30 år kan man få klaga på lite ledvärk.

Lite kul ändå att min Rover från -89 kör cirklar runt den där 100turbon. big_smile Minns när farsan köpte sin -87 och man dreglade efter en 100 eller 200turbo. Inte fan visste man då att det skickades ut en Roverbil på marknaden i Spanien som man skulle få chansen att äga sisådär 30år senare som i själva verket var betydligt mer potent. Living the dream.

Och stort grattis till Jaka som fixat bilen! Härligt med update!!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
28 september 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Kan tipsa om att "Duplicolor" acryl sprayfärg användes på ventilkåpan. Jävligt bra färg för att vara sprayburk! Torkar betydligt snabbare än vanlig  2-komp billack och blir stenhård.

LS3
4 april 2020 · 16 Inlägg

Har du hittat felet?
Har själv liknande symtom på min 100 turbo!
Drog en ful lösning till kallstarten tillsvidare så jag kan ge den en hutt när den inte vill starta...
Så i mitt fall är det ngt med system trycket + att den går väldigt surt en stund då den startar efter 1 timmes parkering!!
Så i mitt fall, ta i tur med systemtryck etc och kontroll av spridare..
Allt annat e ok med givare, signaler och ohm dito..
Mv C/

Senast redigerat av LS3 (4 april 2020)

Den som söker, han letar..
caromania Forummoderator
4 april 2020 · 9 296 Inlägg

LS3 skrev:
Har du hittat felet?
Har själv liknande symtom på min 100 turbo!
Drog en ful lösning till kallstarten tillsvidare så jag kan ge den en hutt när den inte vill starta...
Så i mitt fall är det ngt med system trycket + att den går väldigt surt en stund då den startar efter 1 timmes parkering!!
Så i mitt fall, ta i tur med systemtryck etc och kontroll av spridare..
Allt annat e ok med givare, signaler och ohm dito..
Mv C/

Härligt med en ny användare med en 100turbo. Varmt välkommen till forumet!
Jaka är aktiv så han lär snart hoppa in i tråden. Kom igen nu Jaka!

Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2020 · 17 451 Inlägg

Håller med Caromania. Trevligt med en ny 100 Turbo-ägare! Jag minns med värme den Audi 200 Turbo Avant Quattro som jag körde på 90-talet. Då var det fina bilar! Den var dock "lite törstig"...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
4 april 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Håller med Caromania. Trevligt med en ny 100 Turbo-ägare! Jag minns med värme den Audi 200 Turbo Avant Quattro som jag körde på 90-talet. Då var det fina bilar! Den var dock "lite törstig"...

200turbo var en våt dröm när farsan köpte sin 100 1.8 1987.

Jag provkörde en 200 från -85 (den med 182hk) 1991-2, funderade på att låna en massa pengar för att få loss den men dåvarande sällskap menade att det inte var en bra idé. Minns att den gjorde 0-50 på 2.1 s enligt Teknikens värld. Ganska kul då Corvette från samma år behövde 2.5 s och den brutala BMW 535 behövde lite mer än 3 s. 0-100 gick enligt TV på 8.1 för Audin. Bee Em TroubleYou 535 åstadkom  samma hastighet på 7.8 s vilket var mycket potent!

Känns bra att min skojfriska inkognito fyrdörrars Rover-kombi från åttiotalet gör detsamma på ca 7 med framhjulsdrift.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
5 april 2020 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Håller med Caromania. Trevligt med en ny 100 Turbo-ägare! Jag minns med värme den Audi 200 Turbo Avant Quattro som jag körde på 90-talet. Då var det fina bilar! Den var dock "lite törstig"...

200turbo var en våt dröm när farsan köpte sin 100 1.8 1987.

Jag provkörde en 200 från -85 (den med 182hk) 1991-2, funderade på att låna en massa pengar för att få loss den men dåvarande sällskap menade att det inte var en bra idé. Minns att den gjorde 0-50 på 2.1 s enligt Teknikens värld. Ganska kul då Corvette från samma år behövde 2.5 s och den brutala BMW 535 behövde lite mer än 3 s. 0-100 gick enligt TV på 8.1 för Audin. Bee Em TroubleYou 535 åstadkom  samma hastighet på 7.8 s vilket var mycket potent!

Känns bra att min skojfriska inkognito fyrdörrars Rover-kombi från åttiotalet gör detsamma på ca 7 med framhjulsdrift.

Min 200 är nog den i särklass dyraste och mest krånglande bil jag ägt.
Men den var mysig att bränna omkring med.
Hade också startproblem ibland på den dock. Visade sig bero på att någon tidigare ägare hade monterat en fördelare från en icke-turbo 5-cyl.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
jaka54
5 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Va! Har jag inte lagt in den riktiga orsaken här..? Det var inte spridarna!;(
Det var tändningslåset!
25 november förra året ringde brorsan från Uppsala och sa att bilen inte gick att starta.
Tog min bil och åkte upp och där stog han  utanför ett köpcentrum med tomt batteri . Anslöt startkablar fråm mitt batteri men inte ett liv i hans motor! Då är det väl bara att bogsera?! Kopplade på bogserlina och drog...men kom bara några meter,  då hade brorsan lagt i en växel och hans motor startade direkt!
Drog mig till minnes att min bil för 10-15 år sedan betett sig likadant med trasigt tändningslås, drog man igång den startade den direkt.
Beställde tändningslås på eBay för en hundring (bara den bakre delen i plast som var trasig) och reparationen tog 10-15 minuter. Sedan dess har hans Audi 100 startat  utan probelm.

Senast redigerat av jaka54 (5 april 2020)

jaka54
5 april 2020 · 5 715 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-3aeb1d9a7fb507de42ef3c3bed48821c.jpg
Hej!
Konstigt egentligen att jag inte kom på att det borde vara tändningslåset då brorsan alltid sagt att bilen gick att starta när han försökte starta med en växel i...https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-08c7b39e21ab3ed7b4f7de16a74a0555.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6e373e8974a1e41946d9c52df0b9fc8d.jpg

Senast redigerat av jaka54 (5 april 2020)

LS3
6 april 2020 · 16 Inlägg

Jaha nytt forum å nya funktioner haha (ha överseende)
Och tack för insläppet..
Tändningslåset, hmm kanske! tror i mitt fall system/tryckfel! pump har börjat morra lite, så får börja med ny kvalé pump..
Men vad fyller mojuten/mojängen under bilen framför hö bak däck för funktion?
Ngn slags tryck stabilisering! och kan den "börja" gå sönder? och symtom i så fall? den manicken e väl snart det ända jag snart inte har koll på då det gäller denna "underbara" insprutning.. (skämt åtsido) det är ett stabilt å säkert system då allt e ok..
2.0 och 2.3orna startar pumpen i nån sekund då man slår på tändningen, men icke denna turbo! hur ska bränsle reläet bete sig mellan dessa bilar? min pump går igång samtidigt som som startmotorn aktiveras!
Och många gånger när man drar ur den och byter växel å ska ge på igen, är det som gasvajern gått av!! väntar en sekund el 2 så ere full fart igen haha!!
Många frågor blev det nu!
Men detta e min första K-jtronic som jag går lite bet på, alla system värden är ok, även styrtrycksventilen (från kall till varm) ohm värden kall/varm på alla givare = ok..
Och köper man en cykel så går väl kedjan av, så de e lika bra å stanna kvar i Audi träsket..
Och du Jaka, du va ju också väldigt aktiv på NA! saknar de forumet mycket mellan varven..
Tack för er tid..
Mv Crille Ösd

Senast redigerat av LS3 (6 april 2020)

Den som söker, han letar..
jaka54
6 april 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Saknar också NA!  "Grejen" framför höger bakhjul, upptill ovanför bakaxeln, är bränsletrycksaccumulatorn. Det är den "grejen" som ser till att bränsletrycket (som pumpen skapat) upprätthålls i ledningen fram till spridarna. Kostar ny på eBay ca 1500kr.  Bytte på min Audi för ca 12 år sedan då min accumulator rostat sönder .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang