Sänkningssats till Skoda Pickup 1.3, vad passar?

fiddy_92
16 september 2019 · 60 Inlägg

Tjena!
Har sett säkert 1000 trådar om ämnet men ingen verkan kunna ge svar. Söker med ljus och lykta efter sänkningsfjädrar som passar en skoda pickup. Fram är det samma som vanliga felicia men bak är den nån annan variant, därav problemet. Det närmaste jag hittar är till felicia kombi som ser misstänkt lika ut. Någon skoda fanatiker här som har koll på läget ang. vilka fjädrar som passar på vilka bilar? smile

Tack på förhand!

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2019 · 13 733 Inlägg

jämför artikelnummret mellan orginal dämparna mellan olika..  spontant så skulle jag säga att golf mk2 säkert passar runt om

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fiddy_92
19 september 2019 · 60 Inlägg

Har inte golfen "riktiga" stötdämpare bak? Pickupen har ju separat fjäder och dämpare. Såg någon här på forumet som modifierat Golf 2 coilovers för att passa, men framgick inte vad som behövde ändras tyvärr..

fiddy_92
19 september 2019 · 60 Inlägg

Har nu snokat runt lite och det verkar som att coilovers till en Polo 9n även passar pickupen. Någon som kan bekräfta detta? smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2019 · 13 733 Inlägg

fiddy_92 skrev:
Har inte golfen "riktiga" stötdämpare bak? Pickupen har ju separat fjäder och dämpare. Såg någon här på forumet som modifierat Golf 2 coilovers för att passa, men framgick inte vad som behövde ändras tyvärr..

har nog ingen betydelse..  tex ser min seat arosa exakt ut som en golf mk2/mk3 där bak..  kör redan golf mk3 vr6 gula koni fram på den dock med lite mjukare fjädrar än golfen. 

sen var fjädern sitter har mindre betydelse..  det enda är väll att man ser till att kompletera med en övre skål från en golf.     vag har mycket samma saker..

det mesta mellan samtliga modeller passar mer eller mindre bult on.
om man ska hårdra det är skoda/vw caddy/pickup en polo 6n  fram  bara bak som skiljer annars är det identiskt med 6n     och 6n har samma fjäderben som golf mk2/mk3  även lupo/arosa har samma ben.  som du förstår är skillnaderna små

men det finns vissa saker som är negativa med att flytta fjädern till dämparen..   fjäderbenstornen är ju ALLTID rostiga och dåliga på alla pickuper

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fiddy_92
27 september 2019 · 60 Inlägg

På min pickis är fjädertornen bak nyligen lagade så det gör inte mycket för den sakens skull om fjädern sitter på dämparen eller inte, så länge det får plats. Det som jag inte kan hitta någonstans är om några andra liknande bilar har samma diameter på stötdämparbenen fram. Felicia/pickup har 45mm fjäderben och de flesta andra bilar i vag familjen har 50 eller 55mm. Det närmaste jag hittat är som sagt Polo 9n men ingen som verkar kunna bekräfta huruvida det är 45 eller 50mm fjäderben på dom dämparna. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang