Det speciella DCT-ljudet (M-DCT, S-tronic mm)

AktaLacken
16 september 2019 · 99 Inlägg

Är det någon som vet vad det är som gör det speciella grymtandet ljudet precis i växlingsskedet i en DCT-låda?

Många tycker inte om det och andra älskar det, o jag är en av dom som inte kan få nog av det!

Är det mjukvara som styr detta eller är det något annat?

simlar
16 september 2019 · 5 524 Inlägg

Mjukvara som gör det om du tänker på brakskitarna som sker vid varje växling på alla moderna "sportbilar" med dubbelkopplingslåda.

Vad jag förstått det så sprutas det in lite mer soppa samt att tändningen fördröjs så att bränslet antänds i avgassystemet precis vid växling.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AktaLacken
16 september 2019 · 99 Inlägg

simlar skrev:
Mjukvara som gör det om du tänker på brakskitarna som sker vid varje växling på alla moderna "sportbilar" med dubbelkopplingslåda.

Vad jag förstått det så sprutas det in lite mer soppa samt att tändningen fördröjs så att bränslet antänds i avgassystemet precis vid växling.

Aha då förstår jag. Så egentligen behövs ingen turbo? En BMW M3 E92 skulle klara detta om man bytter sprut?

Janneutanb
17 september 2019 · 7 271 Inlägg

Du menar alltså när bilen smattrar lite grann vid växling?
Isåfall är det precis som Simlar skrev, tillverkarna gör så för att det låter häftigt.

Mycket möjligt att du inte ens behöver byta sprut, bara hitta någon som kan programmera om originalet.

AktaLacken
17 september 2019 · 99 Inlägg

Janneutanb skrev:
Du menar alltså när bilen smattrar lite grann vid växling?
Isåfall är det precis som Simlar skrev, tillverkarna gör så för att det låter häftigt.

Mycket möjligt att du inte ens behöver byta sprut, bara hitta någon som kan programmera om originalet.

Ja precis vad jag menar. Det smattrar/grymtar vid växlingsskedet.
Då är det bara för mig att leta efter en DCT-låda o sprutet kommer ändå bli eftermarknads. Tack!

viccoA
17 september 2019 · 3 109 Inlägg

AktaLacken skrev:

Janneutanb skrev:
Du menar alltså när bilen smattrar lite grann vid växling?
Isåfall är det precis som Simlar skrev, tillverkarna gör så för att det låter häftigt.

Mycket möjligt att du inte ens behöver byta sprut, bara hitta någon som kan programmera om originalet.

Ja precis vad jag menar. Det smattrar/grymtar vid växlingsskedet.
Då är det bara för mig att leta efter en DCT-låda o sprutet kommer ändå bli eftermarknads. Tack!

Samma smattrande ljud finns original på vissa bilar även med manuell låda, inte bara med robotlådor, handlar bara om att man ställer om tändningen och ger lite mellangas med elektroniken när du trycker ner kopplingen.

AktaLacken
17 september 2019 · 99 Inlägg

viccoA skrev:

AktaLacken skrev:

Janneutanb skrev:
Du menar alltså när bilen smattrar lite grann vid växling?
Isåfall är det precis som Simlar skrev, tillverkarna gör så för att det låter häftigt.

Mycket möjligt att du inte ens behöver byta sprut, bara hitta någon som kan programmera om originalet.

Ja precis vad jag menar. Det smattrar/grymtar vid växlingsskedet.
Då är det bara för mig att leta efter en DCT-låda o sprutet kommer ändå bli eftermarknads. Tack!

Samma smattrande ljud finns original på vissa bilar även med manuell låda, inte bara med robotlådor, handlar bara om att man ställer om tändningen och ger lite mellangas med elektroniken när du trycker ner kopplingen.

Jasså, man lär sig något nytt om dom nya metoderna varje dag :-D

Senast redigerat av AktaLacken (17 september 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang