Audi A6 -95 V6 startar inte

Hensve
16 september 2019 · 16 Inlägg

Hej!
Min Audi A6 startar inte. Bytte kamrem och samtliga detaljer som sig bör. Gjorde även service för ca 100mil sedan.
Jag kan inte kolla felkoder, inte Audi heller. Motorn gick klockrent ända tills en morgon då den bluddrade vid start. Gjorde nytt startförsök och bilen gick som vanlig igen. Dagen efter bluddrade till, men hände inget mera.
Har läst felsökningstrådar både här och på nätet.
Har kollat; bränsle, relä, stargas i insug, laddat batteri. Smörjt tändlåset och testat kontakt. Misstänker att det är vev- eller kamaxelgivare som inte ger signal till motorstyrenheten eftersom det inte finns någon gnista.
Har någon råkat ut för detta fel?
Varför går det inte att få kontakt med vagnstyrenheten? Har varit så mer än ett år tillbaka. Bilen har gått kanon tills nu.

Cuefa Ain't no place like home...
17 september 2019 · 4 628 Inlägg

På en A6 av din årsmodell, har du OBD-uttag på den eller är det 2+2-kontakt i reläboxen under rutan fortfarande?
Om du inte får kontakt med styrdonet tror jag en del av felet ligger däri, kanske säkring eller relä för strömmatning till styrdonet?
Just strömförsörjningsreläet är hyffsat vanligt på äldre VAG, likaså starttändkontakten.
Går motorn runt mha startmotor eller är den helt död?
Vilken motor sitter i bilen? 2.6 eller 2.8
Var nånstans i landet finns du/bilen?

Många frågor... smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hensve
17 september 2019 · 16 Inlägg

Hej! Bor i Kumla.
Startmotor går runt och motor tänder ytterst lite, men sedan är det stopp. Verkar som spridarna inte får någon öppningssignal.
Det är en 2,6, 150hk.
Om VAG inte får kontakt med styrenheten, hur kan bilen ha gått så bra hittills?
Det finns ett relä under instrumentet som fått flipperspel både då och nu.

Hensve
17 september 2019 · 16 Inlägg

Det är två+två. Svart & vit kontakt under rutan. Provstartade. Tänder inte alls.
Var sitter strömförsörjningsrelät och starttändkontakten?

Cuefa Ain't no place like home...
17 september 2019 · 4 628 Inlägg

Starttändkontakten sitter bakom själva nyckeldelen som du startar bilen med, dvs rakt in i instrumentpanelen. Reläet är jag mer osäker på, troligen i lådan där du har 2+2 kontakterna men inte helt säker.
Borde finnas någon i din närhet som kan hjälpa dig med detta tycker jag.
Att bilen går utan att man får kontakt med styrdonet kan bero på att just kommunikationen med diagnosutrustningen är det som inte fungerar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
17 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
På den ska du kunna läsa felkoder eftersom jag kan göra det på min gamla Audi 100 från -89.
Antagligen har du OBD-urtag nertill på vänster sida,under ratten  eller att du kan blinka felkoder med lysdiod som på min Audi. Se sajten "SJM autotechnik"

Hensve
17 september 2019 · 16 Inlägg

Kollar startkontakten. Har kollat på trådar och den är möjlig likaså givare för vev- eller kamaxel. Kan inte köpa delar på chans heller. Kollade även felkodsutrustning på ebay. Från 300 och uppåt. Vet inte om de passar min bil.
Fanns en tråd som ledde till säkring för ecu på passagerarsida. Oxid i kontakten var orsaken. Lite oklar vilken kontakt vid ecu. Ska kolla på detta imorgon igen.

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2019 · 4 628 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På den ska du kunna läsa felkoder eftersom jag kan göra det på min gamla Audi 100 från -89.
Antagligen har du OBD-urtag nertill på vänster sida,under ratten  eller att du kan blinka felkoder med lysdiod som på min Audi. Se sajten "SJM autotechnik"

Vi har redan klargjort att bilen har 2+2 kontakter i reläboxen under rutan smile

@trådskaparen; Ja kolla över allt du kan innan du beställer grejer eller lämnar in den.
Just nu är ju din tid gratis och förhoppningsvis hittar du felet innan du behöver kosta på bilen något nämnvärt! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hensve
18 september 2019 · 16 Inlägg

Jag har en känsla att det är vevhusgivaren som spökar. Jag flyttade på kabeln när jag bytte kamrem och rengjorde samtidigt. Ska riva i detta så fort som möjligt.
Att hallgivaren skulle helt plötsligt spöka låter inte troligt. Jag återkommer.

Hensve
23 december 2019 · 16 Inlägg

Bytte Hallgivare, vevaxelgivare, tändmodul.
Startade direkt och går kanon.
Luriga fel.
Tack för supporten!

Cuefa Ain't no place like home...
23 december 2019 · 4 628 Inlägg

Gott att höra!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Inge_Sim
2 april 2022 · 3 Inlägg

Låter precis somsamma fel på min Audi V6 2.8 från 1992!

Hur ser dessa delar ut:

* Hallgivare
* Vevaxelgivare
*Tändmodul

Och var kan man köpa dem - någon som vet?

Vill gäran få igång gamla pärlan innan sommarsemestern :-)

jaka54
2 april 2022 · 5 680 Inlägg

Gå in på siten  "7zap" och kolla under Audi , och modell , så  hittar du var delarna heter och sitter placerade.
Delarna kan du sedan köpa på olika ställen som Bildelsbasen , eBay, Classic Audi forumet där Audi i Tyskland säljer delar till gamla Audi modeller eller besöka en skrot och  plocka själv.

Inge_Sim
2 april 2022 · 3 Inlägg

Tack för tipsen Jaka!

Det skall jag kolla upp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang