Motor och model för VW bubbla projekt (bubbla sleeper)

Warrarms
17 september 2019 · 65 Inlägg

Hej har länge varit sugen på att skaffa en vw bubbla och byta motor och bygga om lite. Min kunskap är väldigt låg när det gäller det tekniska och jag har heller inte tillgång till garage.

Idén är att skaffa en gammal bubbla, men frågan är först vilken? har kollat runt en del på blocket och märker att dem skiljer sig lite från års model. Är det någon speciell års model man ska fokusera på som kanske har mer utrymme för större motor? Jag har sett att många som byter motor har fått lyfta bort baksäten för att få plats med kylare och nya motorn (boxer motor tror jag det va i detta fall).

Går det att få in någon "större" motor utan att göra såna stora ingrepp?
Den måste klara att gå igenom besiktningen är tanken.
Någon som har tips på garage i sverige (helst stockholm) som kan hjälpa till med detta projekt?

Kortfattat vilken vw bubbla och vilken motor, vilket garage?

simlar
17 september 2019 · 5 524 Inlägg

Antar det är en klassisk bubbla du är ute efter?

Tänkt regga motorbyte eller ombyggt fordon?

Vid motorbyte gäller dessa effektgränser enligt SFROs lista (http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … l_v1_2.pdf):
VW 1200  34hk med Hydr. trumbr 230mm diameter. Backar fram 40mm bredd, bak 30mm bredd.

VW 1200 39hk med Hydr. trumbr 230mm. Backar fram 40mm, bak 30mm samt Kränghämmare fram och styrdämpare.

VW 1200, 1300, 1500 50hk med Hydr. trumbr 230mm. Backar fram 40mm, bak 30mm samt Kränghämmare fram och styrdämpare.  Bakaxelutväxling 3.87. Utväxling på 4:an 0.93.

VW 1200, 1300, 1500 60hk med Kränghämmare fram och styrdämpare. VW original skivor fram o trummor bak m backbredd 40 mm, d.v.s enl Typ 1 VW 1500 fom chassinummer 117 000 003 (aug. 1966). Alt Porschebromsar Typ 356 A el 356 B runt om. (Lättmetalltrummor 280mm).

VW 1300, 1500, 1302/3, 1600 1970-  78hk


Ombyggt fordon kräver mycket mer jobb än bara motorbyte samt ska godkännas av SFRO eller Testa innan den kan registreras.

Senast redigerat av simlar (17 september 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Warrarms
17 september 2019 · 65 Inlägg

Tack för svar och listan.

Stämmer bra, det är en gammal bubbla jag är ute efter. när jag ser 78hk tänker man att det är lite litet väl? så dem som klämmer in porsche och andra motorer in är inte lagliga eller? vad kan man göra som mest då det fortfarande är lagligt?

simlar
17 september 2019 · 5 524 Inlägg

Warrarms skrev:
Tack för svar och listan.

Stämmer bra, det är en gammal bubbla jag är ute efter. när jag ser 78hk tänker man att det är lite litet väl? så dem som klämmer in porsche och andra motorer in är inte lagliga eller? vad kan man göra som mest då det fortfarande är lagligt?

Borde gå att få lagligt via ombyggd fordon men kräver då mycket mer jobb och pengar än bara ett motorbyte.
Ombyggt fordon har 15kw/100kg som effektgräns, dvs en bubbla på ca 800kg går då att  regga med 160hk om SFRO anser att växellåda, bromsar och chassi är tillräckligt uppgraderat för att vara trafiksäker med effekten.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Warrarms
21 september 2019 · 65 Inlägg

Vad är det för straff för att åka med något ”olagligt” då?

simlar
21 september 2019 · 5 524 Inlägg

Warrarms skrev:
Vad är det för straff för att åka med något ”olagligt” då?

Föreläggande om regbesiktning, böter för oregistrerat fordon eventuellt olovlig körning och oförsäkrat fordon samt om man blir stannad fler gånger är det stor risk för indraget körkort.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
22 september 2019 · 5 833 Inlägg

Fast jag tror inte polisen bryr sig så mycket om man kommer med en trimmad bubbla. Oavsett hur mycket man filar och putsar på de där gamla boxermotorerna kommer man ändå bli frånkörd av en modern Polo eller Yaris eller vad som helst.

Warrarms
22 september 2019 · 65 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Fast jag tror inte polisen bryr sig så mycket om man kommer med en trimmad bubbla. Oavsett hur mycket man filar och putsar på de där gamla boxermotorerna kommer man ändå bli frånkörd av en modern Polo eller Yaris eller vad som helst.

Haha vad menar du, trimmar du den rätt så tar den många många bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang