Golf mk2 1.8 -91a går varm

Peltzor
17 september 2019 · 2 Inlägg

Hej.
Bilen gick varm igår.
Så tänkte höra om möjliga orsaker.

Inte ägt bilen så länge men har tänkt tidigare på att tempmätaren aldrig gått över 1:a strecket, gjorde den inte nu heller när den kokade.
Kan det vara orsaken? För jag har aldrig nog aldrig hört kylfläkten starta heller.

Alltid haft riktigt bra värme inne i bilen
Nedre slangen från kylaren var iskall medan den övre knappt gick att ta på.

Jag bytte kylvätskeröret för en dryg vecka sen och då tömde jag systemet. Tycker att jag gjort enligt konstens regler när jag sedan fyllde på ny glykol och luftade, kört 20 mil sen dess utan problem innan den nu gick varm, men tänker att det kanske varit luft i systemet ändå och det varit orsaken?

Var och köpte en ny termostat idag men har kört fast lite då jag har en 91a med Servo och jag kommer fasen inte åt termostaten för servopumpen är i vägen, därför jag tänkte höra med er kunniga vad som kan vara felet? Innan jag fortsätter svära över detta termostatbyte!

Vattenpump?
Termostat?
Locket till expansionskärlet?
Luft i systemet?
Givare?
Annat?

Tack på förhand.
Sluta bevaka det här ämnet

Snurriis
17 september 2019 · 761 Inlägg

Locket till behållaren har väl en sorts backventil kanske den som strular eller något luftficka i syatemet.

Peltzor
18 september 2019 · 2 Inlägg

Var in och beställde ett lock idag. Hade ju varit fantastiskt om det vore så enkelt. Men känns ju sådär att inte kylfläkten går igång alls.

Någon som vet av en bra guide för att ta ner servopumpen? Så man kommer åt termostaten.
Har Haynesboken men just i det fallet var det väldigt dåligt beskrivet tycker jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang