Blockpakning?

Hoke4
19 september 2019 · 4 Inlägg

Hej mitt namn är Oskar.

Jag har en Opel Agila 2001 1,2 16v som jag tror blockpakningen har gått på. Det jag märkt är:

Vit klet vid olje lock (läste på ett att forum att det kan vara tecken)
Olja som O'boy.
Tycker inte att det ryker så mycket ur avgasröret eller att det luktar konstigt.

Någon kunnig Opel ägare som har svar på om det kan vara blockpakning?

Senast redigerat av Hoke4 (19 september 2019)

jaka54
19 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Menar du att oljan på oljestickan har O´Boy karaktär?? I så fall kan det vara topplockspackningen.

Mack Forum- och sitemoderator
19 september 2019 · 26 113 Inlägg

Eller bara kondens.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
uhlin
19 september 2019 · 2 831 Inlägg

Andra tecken på det? Hur långt kör du då du är ute och kör?

Hoke4
19 september 2019 · 4 Inlägg

Jag var ute och prov körde och sedan gick vi in och skrev på papperna om ägarbyte men sedan när jag skulle köra där ifrån så startade den inte så jag fick boksera hem den. Men ja olje stickan är O'boy färg och när jag skulle byta olja så är den brun också. (Bilen startar nu men som sakt oljan...)

Utmarks-Loke
20 september 2019 · 5 813 Inlägg

Tror förra ägaren borde få tillbaka den bilen...

Skitungen
20 september 2019 · 199 Inlägg

Är nivån på kylarvätskan ok?

Hoke4
20 september 2019 · 4 Inlägg

Ja det är ok

torsen
20 september 2019 · 7 198 Inlägg

Hej Oskar.
Hur länge har du ägt bilen?
Har du gjort någon längre åktur, 5 mil/30 min, så att motorn blivit riktigt riktigt genomvarm.
"Klegg/goja/majonäs" på oljepåfyllningslockets insida kan vara "gammal försyndelse" från föregående ägare som enbart körde korta sträckor.
Torka rent oljepåfyllningslocket på insidan före den rekommenderade längre provkörningen.
Titta på oljestickan om där finns spår av kylarvätska(vatten).
Se efter i expansionskärlet(det genomsiktliga med en slang från kylaren) om där finns synliga rester av motorolja - lite avlagringar finns alltid.

Ett annat test du kan göra är att, med kall motor så att du inte bränner dig, ta bort kylarlocket och starta motorn.
"Bubblar" det i kylaren kan det var topplockspackningen som givit upp eller topplocket som har någon spricka så att kompressionsluften från förbränningsrummet tränger in i kylsystemet.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska vara orolig för din bil och motor.
Din Opel är en kosmetiskt "trimmad" Suzuki Wagon R.
Motorn är en ren Suzukikonstruktion.
Japanerna är kända för att tillverka bra motorer i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Din motor är således inte något "tyskt skit".

jaka54
20 september 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
En tysk "skitbil" med femcylindrig skitmotor"! Som bara gått felfritt i ca 38000mil.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg

Senast redigerat av jaka54 (20 september 2019)

torsen
20 september 2019 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En tysk "skitbil" med femcylindrig skitmotor"! Som bara gått felfritt i ca 38000mil.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg

Jaha - och...…….

Hoke4
24 september 2019 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Hej Oskar.
Hur länge har du ägt bilen?
Har du gjort någon längre åktur, 5 mil/30 min, så att motorn blivit riktigt riktigt genomvarm.
"Klegg/goja/majonäs" på oljepåfyllningslockets insida kan vara "gammal försyndelse" från föregående ägare som enbart körde korta sträckor.
Torka rent oljepåfyllningslocket på insidan före den rekommenderade längre provkörningen.
Titta på oljestickan om där finns spår av kylarvätska(vatten).
Se efter i expansionskärlet(det genomsiktliga med en slang från kylaren) om där finns synliga rester av motorolja - lite avlagringar finns alltid.

Ett annat test du kan göra är att, med kall motor så att du inte bränner dig, ta bort kylarlocket och starta motorn.
"Bubblar" det i kylaren kan det var topplockspackningen som givit upp eller topplocket som har någon spricka så att kompressionsluften från förbränningsrummet tränger in i kylsystemet.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska vara orolig för din bil och motor.
Din Opel är en kosmetiskt "trimmad" Suzuki Wagon R.
Motorn är en ren Suzukikonstruktion.
Japanerna är kända för att tillverka bra motorer i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Din motor är således inte något "tyskt skit".

Okej tack så jättemycket för tipsen, ska ta del av dina tips😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang