Hjälp sökes angående höja bilen en aning

Rastmust
20 september 2019 · 7 Inlägg

Tjena, köpte en passat R36 för ett tag sedan. Skulle gärna vilja nu innan vintern kommer höja kärran en aning. Delvis för slippa ploga vägen samt att jag tröttnat på fälgarna och vill köra lite bredare, vilket blir svårt nu när fälgarna är delvis innanför skärmkanten.
Har tidigare inte riktigt arbetat så mycket med coilovers och liknande på mina tidigare bilar.
Så lite hjälp mottages gärna.

Så här ser det ut fram på bilen. Är det bara snurra lite på kugghjulsliknande grejerna för att höja? I så fall hur? vilken? vilket håll? osv
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199505/199505-82def3aa85d49675d581693be0aef581.jpg


Och detta är bak. Där ser jag däremot inget som tyder på coilover. (Rätta mig gärna om jag har fel)
Behöver jag byta ut fjädern mot en ny som höjer upp bilen? Något tips på hur jag lättast mäter så jag inte råka köpa en som inte höjer bilen isåfall?
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199505/199505-ecc077441c5a51521b1c7e578c076f83.jpg

torsen
20 september 2019 · 7 202 Inlägg

För mig framstår det som om du skriver om två olika saker:
Att höja bilen.
Att utöka spårvidden.
Eller hur?
Båda fallen löses med "spacers" (mellandistanser/ringar/jättebrickor på svenska).

Kanske inte att rekommendera, men en egen bil har jag höjt med hjälp av ringar utsågade ur skärbrädor av plast.
Har hållit i snart 3 år.
Spårviddsökningen (minskningen av inpressningsdjupet/ET) har jag fixat med "spacers" mellan fälg och nav(bromsskiva/bromstrumma).

Till vissa bilar finns färdiga "höjningspuckar".
"Wheelspacers" finns också färdiga att köpa.

simlar
20 september 2019 · 5 516 Inlägg

Fram så lossar du muttern längst ner på fjäderbenet, mot spindeln, sen skruvar du upp fjäderbenet så mycket som du vill höja bilen då man ser tydligt att din coilover är nerskruvad så långt det går i höjdjusteringen.

Muttrarna under fjädern kan du lossa på den undre och sedan skruva den övre muttern uppåt eller nedåt beroende på om du vill göra fjädringen styvare eller mjukare.

Bak har du mest troligt en justerbar undre fjäderskål inuti bärarmen, syns ej på bilden så kan lika gärna vara bara vanliga sänkningsfjädrar bak.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang