Enklare service av Audi80 1.8s 1988

00Zeb
21 september 2019 · 19 Inlägg

Hej!

Jag kan inte så mycket om bilar, men tänkte börja lära mig med min Audi 80 1.8s. Så i somras köpte jag en Haynes reparationshandbok för bilen.

Jag har senaste veckan köpt tändstift och luftfilter. Idag försökte jag ge mig på luftfiltret men känner att direktiven i boken inte riktigt stämmer.

Om bilen: audi 80 1.8s 1988, KE-jetronic fuel injection (självidentifierat)

Här är lite bilder där jag skrivit kommentarer.
https://drive.google.com/drive/folders/ … i4wtsobl8t

Vad tror ni, behöver jag ta bort "inlet duct" för att byta filter? Har "inlet duct" spruckit för mycket och behöver bytas? Känns nästa som att sprickan blir större och större även fast jag inte använt mycket kraft att försöka lyfta filter-behållaren.

Kollat lite på youtube men hittar bara videos på modellen som har trum-luftfilter.

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Sebastian

Johansson72 IT Geek och Audiot
21 september 2019 · 127 Inlägg

Luftmängdsmätaren på dessa är mekanisk, en platta som dras med av luften som går in i motorn. Därefter regleras mekaniskt mängden bränsle som sprutas in. Är "duct:en" sprucken dras luft in vid sidan av LMM:en och då går motorn för snålt (mer luft än vad som kan mätas tas in).  Mao byt duct:en (bälgen).

Om ducten är för hård/gammal/torr så kan den inte flexa när du viker upp luftmängdsmätaren när du ska byta luftfiltret.

Mao, montera isär, ta bort ducten, skaffa en hel och byt luftfiltret. Passa på att göra rent.

Säker på att det är en 1.8s?!? Den brukar ha monojetronic insprut "förgasartyp". I mina ögon ser det där ut som en 1.9E, dvs 112hkr. Meeen va vet jag.. jag har ju "aldrig" hängt osunt mycket på NordicAudi tongue

caromania Forummoderator
21 september 2019 · 9 296 Inlägg

Johansson72 skrev:
Luftmängdsmätaren på dessa är mekanisk, en platta som dras med av luften som går in i motorn. Därefter regleras mekaniskt mängden bränsle som sprutas in. Är "duct:en" sprucken dras luft in vid sidan av LMM:en och då går motorn för snålt (mer luft än vad som kan mätas tas in).  Mao byt duct:en (bälgen).

Om ducten är för hård/gammal/torr så kan den inte flexa när du viker upp luftmängdsmätaren när du ska byta luftfiltret.

Mao, montera isär, ta bort ducten, skaffa en hel och byt luftfiltret. Passa på att göra rent.

Säker på att det är en 1.8s?!? Den brukar ha monojetronic insprut "förgasartyp". I mina ögon ser det där ut som en 1.9E, dvs 112hkr. Meeen va vet jag.. jag har ju "aldrig" hängt osunt mycket på NordicAudi tongue

Håller med. Ser ut som en 1.9e. Turgubbe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
00Zeb
21 september 2019 · 19 Inlägg

Min morfar köpte bilen 1988, den är reggad som 1.8s och det står på den, men motorn byttes för ca 10 år sen pga haveri. Enligt min mor bytte de och satte i en likadan motor, men jag tror mer på er än henne.. smile

Förmodligen var det så att de bytte till en "likvärdig" motor då. Vad innebär detta? T.ex. när jag bett mekonomen om tändstift så har de använt mitt regnr, är det inte samma motor i som på pappret så kanske de inte lirar?

En annan grej jag tänkte på. Ibland går den lite ojämnt på tomgång, skulle denna sprickan kunna förklara det?

Jag lyckades hitta detta id efter lite googling "026133357G", dock svårt att hitta hos svenska återförsäljare. Tips? Jag vet inte riktigt vad det heter heller, "inlet duct" på svenska? Bälg?

Förresten 1.9e, inte lika trött som originalmotorn då antar jag?`Ser ut att vara 2s snabbare till 100. Turgubbe, betyder att det är bra eller? smile

Återigen, tack för svar!

Utmarks-Loke
21 september 2019 · 5 833 Inlägg

00Zeb skrev:
Förresten 1.9e, inte lika trött som originalmotorn då antar jag?`Ser ut att vara 2s snabbare till 100. Turgubbe, betyder att det är bra eller? smile

Nja, det är ju tur eftersom du får lite fler hästar. Men å andra sidan är KE-jetronic väldigt svår att felsöka och laga om de börjar krångla.

Johansson72 IT Geek och Audiot
21 september 2019 · 127 Inlägg

00Zeb skrev:
Ibland går den lite ojämnt på tomgång, skulle denna sprickan kunna förklara det?

Yepp, tjuvluft kan få en motor att gå illa.

00Zeb skrev:
Jag lyckades hitta detta id efter lite googling "026133357G", dock svårt att hitta hos svenska återförsäljare. Tips? Jag vet inte riktigt vad det heter heller, "inlet duct" på svenska? Bälg?

Tyvärr är de lite för gamla för att du ska kunna köpa dem över disk, möjligen kan du hitta en på Bildelsbasen.se eller Laga.se, jag hittade ingen där. Dock hittade jag på Ebay. Men till ockerpriser....

00Zeb skrev:
Förresten 1.9e, inte lika trött som originalmotorn då antar jag?`Ser ut att vara 2s snabbare till 100. Turgubbe, betyder att det är bra eller? smile

Jepp, det e sportmotorn, typ samma som i en Golf GTi 8v.

Ang. tändstiften så är det nog "close enough", det funkar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2019 · 13 731 Inlägg

88:a så brukar det sitta en sån där motor i både audin och golfen.. farsan har en Jetta med samma insprutning 90hk

bara släppa gummit mellan vågen och insuget så går det smidigt att byta filter.    det är OTROLIGT viktigt att inga slangar är traasiga eller att det läcker mellan vågen och toppen på bilen  då går dom skit direkt


men släpp hela det svarta gummit både från insuget och vågen  det är 2 slangklämmor var noga att få tillbaka dom ordenkligt när du återmonterar.   hade ju klart varit smidigare med monojet när man mekar och brukar fungera mycket bättre  iallfall för mig.  nu är jag extremt skadad när det gäller det vanliga K-jetronic sprutet efter att jag åkte 245turbo. hade insprut med gnistat huvud och allt för att få ut sista droppen..     det där borde vara ett Ke-jeteronic lite mer avancerat men i grunden ett rent mekaniskt sprut men istället för att mekaniskt styra motståndet i bränslevågen väljer man att ha en eklektisk reglering för att kunna få bättre bränsleblandning för att katalysatorn ska fungera optimalt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
00Zeb
21 september 2019 · 19 Inlägg

Growe skrev:
88:a så brukar det sitta en sån där motor i både audin och golfen.. farsan har en Jetta med samma insprutning 90hk

bara släppa gummit mellan vågen och insuget så går det smidigt att byta filter.    det är OTROLIGT viktigt att inga slangar är traasiga eller att det läcker mellan vågen och toppen på bilen  då går dom skit direkt


men släpp hela det svarta gummit både från insuget och vågen  det är 2 slangklämmor var noga att få tillbaka dom ordenkligt när du återmonterar.   hade ju klart varit smidigare med monojet när man mekar och brukar fungera mycket bättre  iallfall för mig.  nu är jag extremt skadad när det gäller det vanliga K-jetronic sprutet efter att jag åkte 245turbo. hade insprut med gnistat huvud och allt för att få ut sista droppen..     det där borde vara ett Ke-jeteronic lite mer avancerat men i grunden ett rent mekaniskt sprut men istället för att mekaniskt styra motståndet i bränslevågen väljer man att ha en eklektisk reglering för att kunna få bättre bränsleblandning för att katalysatorn ska fungera optimalt

Tack för tipset, men du tycker ändå jag bör byta det svarta gummit eller? Går det att täta eller är det beg-marknaden som gäller? Jag menar 30 år gammalt gummi lär ju vara rätt kass oavsett i vilken bil det sitter.

Är du av uppfattningen att det är 1.8s motor på 90HK (enligt papper/reg) och inte 1.9e med 112HK som tidigare inlägg varit inne på?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang