Bilen startar ej

Zeemon25
22 september 2019 · 2 Inlägg

Hej

Jag har en Bmw X1 18d från 2010

Sista tiden har det hänt några gånger att den inte startar direkt när man trycker på knappen. Nu går den inte att få igång alls.
Man trycker på knappen och den låter lite sen lägger den bara av.
Det är inte batteriet som är dåligt.

Har försökt det mesta såsom jordning mm

Jag hade en kille här som lästa av felkoder och kollade över i allmänhet och enligt honom är det partikelfiltret som är HELT igensatt.
Frågan är om bilen stoppar en start per automatik isåfall för den försöker inte ens ” mala” på utan lägger av direkt.

Ingen lampa har lyst
Bilen har gått bra och jämt
Det gör att jag är skeptisk till att partikelfiltret är det som orsakar att den inte går att starta.
Vad tror ni?

panda666
22 september 2019 · 4 228 Inlägg

Zeemon25 skrev:
Hej

Jag har en Bmw X1 18d från 2010

Sista tiden har det hänt några gånger att den inte startar direkt när man trycker på knappen. Nu går den inte att få igång alls.
Man trycker på knappen och den låter lite sen lägger den bara av.
Det är inte batteriet som är dåligt.

Har försökt det mesta såsom jordning mm

Jag hade en kille här som lästa av felkoder och kollade över i allmänhet och enligt honom är det partikelfiltret som är HELT igensatt.
Frågan är om bilen stoppar en start per automatik isåfall för den försöker inte ens ” mala” på utan lägger av direkt.

Ingen lampa har lyst
Bilen har gått bra och jämt
Det gör att jag är skeptisk till att partikelfiltret är det som orsakar att den inte går att starta.
Vad tror ni?

haru fått nån lampa på att partikelfilter börjar bli full medans du körde sist? så fort man startar bilen borde det komma upp massa medellanden för dpf isf och har du inte fått nånting borde det inte vara dpf som bara bestämt sig för att stoppa allt. Har inte heller hört om fall där dpf gör att man inte kan starta motorn utan tror på nått annat, tändning soppa eller nått, vad är det för ljud när du försöker starta? klickar det eller låter det som startmotorn kämpar? kan vara allt från startmotor till vadsom helst, bränslepump osv. Har ni kollat på allt ? hur lät kedjan sista gången du körde bilen? jättesvårt för oss att säga nått som skulle kunna hjälpa, bästa är att bärga till verkstad som du litar på och låt dom felsöka tyvärr.

Presidento Of World
22 september 2019 · 3 306 Inlägg

Är den manuell, så kolla kopplingen där brytare till start sitter..

Jag har krånglat med en 116 där vi kollade allt med jord osv felkoder Tyder på cas men inget fel där. Provade att koppla förbi den spärren på kopplingen o vipp så startar den alltid. Skitbil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Zeemon25
22 september 2019 · 2 Inlägg

Killen som va hos mig kollade alla värden med datorn och tryckte på kopplingen osv, då gav det resultat.
Ljudet är inget annorlunda än när man startar normalt förutom att den slutar mitt i själva startögonblicket. Precis när man tror att den ska starta du bara slutar den.

Blir så galet trött på sånt här.

Jag vet att det hände min syrras Volvo att den inte startade helt plötsligt och då rengjordes partikelfiltret sen fungerade bilen igen.
Lämna till Bmw är uteslutet då kan jag lika gärna skrota bilen känns det som. 😵

Utmarks-Loke
22 september 2019 · 5 809 Inlägg

Kan du inte bara lossa lite på partikelfiltret och försöka starta? Eller helt enkelt plocka lös partikelfiltret helt och se hur det ser ut. Och hur har du kört med bilen, har det varit många långturer så filtret kunnat bränna rent eller mest korta turer?

panda666
22 september 2019 · 4 228 Inlägg

Zeemon25 skrev:
Killen som va hos mig kollade alla värden med datorn och tryckte på kopplingen osv, då gav det resultat.
Ljudet är inget annorlunda än när man startar normalt förutom att den slutar mitt i själva startögonblicket. Precis när man tror att den ska starta du bara slutar den.

Blir så galet trött på sånt här.

Jag vet att det hände min syrras Volvo att den inte startade helt plötsligt och då rengjordes partikelfiltret sen fungerade bilen igen.
Lämna till Bmw är uteslutet då kan jag lika gärna skrota bilen känns det som. 😵

är det verkligen dpfen som är full då måste du tyvärr antingen bort me den helt o hållet eller tvinga en regeneration hos en verkstad eller byta dpf filtret. sen såklart är många nyfikna på om du kört bara korta sträckor eller hur dina körvanor ser ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang