Opel Astra G 1.6 16v - 1998 rökmoln, lukten av bränt gummi och olja droppar.

Blanken
25 september 2019 · 3 Inlägg

Körde på e4an och den började helt plötsligt att ryka till rejält. Kom inte från avgasröret och röken var vit. Stannade till vid en rondell och sedan rökfylldes hela bilen av röken.

Körde på med rutorna nere och stannade, inget missljud eller uppenbara problem. Oljan började att droppa under bilen och efter ett tag slutade röken att komma. Körde hem den och såg att närmare en 5 deciliter olja har försvunnit.

Skruvade lös kåpan och tittade på vevhuset och såg att det var motorolja lite här och där, men det såg ut att vara runt påfyllningslocket. Någon sa åt mig att om packningen är dålig runt locket och det inte förseglar rätt så sprutar det ut olja i stora mängder vid högvarv och när motorn är varm.

Vad kan problemet vara? Den läcker ingenting när den står stilla, och inte vid lugn körning. Fyllde på och körde en 4 mil utan läckage. Kan det stämma att ett dåligt lock kan spilla ut så pass mycket olja? Den har alltid läckt lite genom åren men ingen väsentlig mängd.

Cargo1980
25 september 2019 · 245 Inlägg

Blanken skrev:
Körde på e4an och den började helt plötsligt att ryka till rejält. Kom inte från avgasröret och röken var vit. Stannade till vid en rondell och sedan rökfylldes hela bilen av röken.

Körde på med rutorna nere och stannade, inget missljud eller uppenbara problem. Oljan började att droppa under bilen och efter ett tag slutade röken att komma. Körde hem den och såg att närmare en 5 deciliter olja har försvunnit.

Skruvade lös kåpan och tittade på vevhuset och såg att det var motorolja lite här och där, men det såg ut att vara runt påfyllningslocket. Någon sa åt mig att om packningen är dålig runt locket och det inte förseglar rätt så sprutar det ut olja i stora mängder vid högvarv och när motorn är varm.

Vad kan problemet vara? Den läcker ingenting när den står stilla, och inte vid lugn körning. Fyllde på och körde en 4 mil utan läckage. Kan det stämma att ett dåligt lock kan spilla ut så pass mycket olja? Den har alltid läckt lite genom åren men ingen väsentlig mängd.

Lite olja kan ryka relativt ordentligt. Hade något liknade på min Yaris efter att ha fått olja på grenröret. Både rök och luktade sen försvann det. Det var rätt oljenivå i bilen innan?

granadadr
26 september 2019 · 7 269 Inlägg

olja ryker blått,, vatten vitt,, så tänk efter vilken färg det var,, och kolla vatten i den

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
26 september 2019 · 7 202 Inlägg

Vet ju inte var du bor och vilken yttertemperatur som rådde vid tillfället.
Så här års är inte ovanligt att vevhusventilationens "majonäs" börjar frysa till ispropp.
Då/om så sker kan oljan tryckas ut ur motorn.
Finns flera ställen där så kan ske.
Vanligtvis sker det vid oljepåfyllningen/-locket.
Hur ser locket ut på insidan?
Är det bemängt med "majonäs"?
Om du tittar ner genom hålet, ser du "majonäs" även där?
Kolla även om oljestickan "lyft sig" något.
Ett oljebyte och en rejäl varmkörning kan få "majonäsen" att reduceras.
På många bilar rekommenderas(inte av biltillverkarna) att vevhusventilationen skärmas så att kalluft inte kyler vevhusventilationen.
Ditt problem har jag varit med om på flera bilar.
Min erfarenhet är att problemen med "majonäs" som fryser till ispropp är vanligast på bilar mellan cirka 1985 och fram till för runt 10 år sedan.

När motorn blir varm, efter ett tag, eller av "eftervärmen", löses isproppen upp och är praktiskt taget omöjlig att hitta.

På de bilar jag ägt(och äger fortfarande en) med oljekylare skärmar jag alltid av oljekylaren från oktober t o m april.

torsen
26 september 2019 · 7 202 Inlägg

granadadr skrev:
olja ryker blått,, vatten vitt,, så tänk efter vilken färg det var,, och kolla vatten i den

Olja på grenröret kan ryka vitt.
Vet jag själv efter att oljefiltret skruvat upp sig så att olja sprutat på grenröret (på en Opel 2100D).
Såg det i backspegeln.
Samtidigt som det slutade ryka tändes oljetrycksvarningslampan.

Blanken
28 september 2019 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Vet ju inte var du bor och vilken yttertemperatur som rådde vid tillfället.
Så här års är inte ovanligt att vevhusventilationens "majonäs" börjar frysa till ispropp.
Då/om så sker kan oljan tryckas ut ur motorn.
Finns flera ställen där så kan ske.
Vanligtvis sker det vid oljepåfyllningen/-locket.
Hur ser locket ut på insidan?
Är det bemängt med "majonäs"?
Om du tittar ner genom hålet, ser du "majonäs" även där?
Kolla även om oljestickan "lyft sig" något.
Ett oljebyte och en rejäl varmkörning kan få "majonäsen" att reduceras.
På många bilar rekommenderas(inte av biltillverkarna) att vevhusventilationen skärmas så att kalluft inte kyler vevhusventilationen.
Ditt problem har jag varit med om på flera bilar.
Min erfarenhet är att problemen med "majonäs" som fryser till ispropp är vanligast på bilar mellan cirka 1985 och fram till för runt 10 år sedan.

När motorn blir varm, efter ett tag, eller av "eftervärmen", löses isproppen upp och är praktiskt taget omöjlig att hitta.

På de bilar jag ägt(och äger fortfarande en) med oljekylare skärmar jag alltid av oljekylaren från oktober t o m april.

Nu när du säger det, jag hade inte rört bilen över helgen och det var den kallaste natten dagen innan, från 2 grader på kvällen till -6. Den där "majonäsen" känner jag igen, såg däremot ingen "majonäs" vid det här tillfället. Jag fyllde på med olja och det vart alldeles för mycket olja, har nu dränerat och fyllt den igen (med samma olja genom ett filter) och får se vad som händer. Inget ytterligare läckage har jag märkt, men den här majonäsen har jag märkt på oljestickan. Jag ska se till att dra ut och värmeköra bilen och se vad som händer, den förre ägaren hade lagt ned en liten bit som skärmade vevhusventilen men den plockade vi bort.

Kanske får sätta in den igen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 september 2019 · 14 007 Inlägg

Blanken skrev:
Körde på e4an och den började helt plötsligt att ryka till rejält. Kom inte från avgasröret och röken var vit. Stannade till vid en rondell och sedan rökfylldes hela bilen av röken.

Körde på med rutorna nere och stannade, inget missljud eller uppenbara problem. Oljan började att droppa under bilen och efter ett tag slutade röken att komma. Körde hem den och såg att närmare en 5 deciliter olja har försvunnit.

Skruvade lös kåpan och tittade på vevhuset och såg att det var motorolja lite här och där, men det såg ut att vara runt påfyllningslocket. Någon sa åt mig att om packningen är dålig runt locket och det inte förseglar rätt så sprutar det ut olja i stora mängder vid högvarv och när motorn är varm.

Vad kan problemet vara? Den läcker ingenting när den står stilla, och inte vid lugn körning. Fyllde på och körde en 4 mil utan läckage. Kan det stämma att ett dåligt lock kan spilla ut så pass mycket olja? Den har alltid läckt lite genom åren men ingen väsentlig mängd.

Vad menar du egentligen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang