Råd vid försäljning.

niirabulk
25 september 2019 · 4 Inlägg

Hej! Jag bestämde mig för ett litet tag sedan att lägga ut min bil till försäljning (en Subaru STI) och har inte direkt fått några napp, förrens idag. Då tog en bil firma vid namn Benauto (www.benauto.se) kontakt med mig. Enligt dom då så hade en kille varit intresserad av min bil och tagit kontakt med dom (istället för mig??) och frågat om dom kunde finansiera köpet av min bil. Då gör dom så (enligt killen jag pratade med) att dom säljer min bil åt mig till överpris och ger mig det jag begär och tar provision från killen som var intresserad. Och skulle dom inte kunna sälja min bil inom 15 dagar så skulle dom "lösa ut" mig. Jag tycker det hela låter lite sketchy för jag förstår varken varför killen inte skulle skriva/ringa mig direkt eller varför dom skulle ta en sådan risk eftersom köparen inte har skrivit på än. Har någon erfarenhet av Benauto? Har någon annan sålt sin bil såhär? Tack på förhand.

uhlin
25 september 2019 · 2 834 Inlägg

Dom hämtar bilen och sen ser du varken bil pengar eller personen mer.

Konstigt att inte köparen tog kontakt med dig först och främst.

Ligger en hund begraven här. Akta dig. Fast det är klart får du pengarna kontant direkt så...... Fast det kommer du inte få.....,

Nickeboii
25 september 2019 · 762 Inlägg

Söker man lite snabbt på företaget så finns det inte så mycket att hitta.

Det jag hittade var följande. Enligt  Allabolag.se fick de sin F-skattsedel indragen på grund av bristande redovisning/betalning. De har en väldigt liten omsättning (200tkr) vilket jag tycker lite om det är en bilfirma. Det indikerar på att de inte har någon större omsättning av bilar, vilket de får det att låta som på hemsidan. Enligt hemsidan ska en Mattias Karlsson vara försäljningschef, men kollar man på Ratsit står det att en man vid namn Nouri Ben Rabeh är ansvarig styrelseledamot. Nu kan det vara så att det inte är relaterat till varandra. Men med tanke på den lilla omsättning företaget haft verkar det skumt att ha så många anställda, två enligt hemsidan. 2017 var det 0st enligt Ratsit.

Jag tycker att det hela verkar väldigt skumt, även företaget tycker jag verkar lite skumt. Så jag hade tänkt mig för en extra gång. smile

MVH

https://www.ratsit.se/5569783425-Ben_Auto_AB#merInfo
https://www.allabolag.se/5569783425/verksamhet

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2019 · 17 465 Inlägg

Vanlig scam.

De hämtar bil och registreringsbevis och meddelar att du får pengar om senast 15 dagar. Sedan kommer bilen mycket snabbt att byta ägare ett antal gånger. När du väl fattar att du blivit blåst så är både bil och pengar borta... Och den som då står på bilen vet givetvis ingenting om saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2019 · 13 734 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vanlig scam.

De hämtar bil och registreringsbevis och meddelar att du får pengar om senast 15 dagar. Sedan kommer bilen mycket snabbt att byta ägare ett antal gånger. När du väl fattar att du blivit blåst så är både bil och pengar borta... Och den som då står på bilen vet givetvis ingenting om saken.

läste om flera som blivit av med dyra husbilar på det sättet.. faktist förvånad hur dumma folk är och går på sånna bluffar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
niirabulk
25 september 2019 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
Dom hämtar bilen och sen ser du varken bil pengar eller personen mer.

Konstigt att inte köparen tog kontakt med dig först och främst.

Ligger en hund begraven här. Akta dig. Fast det är klart får du pengarna kontant direkt så...... Fast det kommer du inte få.....,

Tycker också det är väldigt konstigt att inte köparen tog kontakt med mig. Tycker även att det är riktigt mysko att dom utan något gick med på priset jag bad. Dom erbjöd alltså inget pris utan dom bara svalde det jag erbjöd. Aldrig varit med om att ett företag inte försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.

niirabulk
25 september 2019 · 4 Inlägg

Nickeboii skrev:
Söker man lite snabbt på företaget så finns det inte så mycket att hitta.

Det jag hittade var följande. Enligt  Allabolag.se fick de sin F-skattsedel indragen på grund av bristande redovisning/betalning. De har en väldigt liten omsättning (200tkr) vilket jag tycker lite om det är en bilfirma. Det indikerar på att de inte har någon större omsättning av bilar, vilket de får det att låta som på hemsidan. Enligt hemsidan ska en Mattias Karlsson vara försäljningschef, men kollar man på Ratsit står det att en man vid namn Nouri Ben Rabeh är ansvarig styrelseledamot. Nu kan det vara så att det inte är relaterat till varandra. Men med tanke på den lilla omsättning företaget haft verkar det skumt att ha så många anställda, två enligt hemsidan. 2017 var det 0st enligt Ratsit.

Jag tycker att det hela verkar väldigt skumt, även företaget tycker jag verkar lite skumt. Så jag hade tänkt mig för en extra gång. smile

MVH

https://www.ratsit.se/5569783425-Ben_Auto_AB#merInfo
https://www.allabolag.se/5569783425/verksamhet

Above and beyond broder. Tack för din hjälp! Jag har bestämt mig för att invänta någon som verkar lite mer seriös. Kan fortfarande inte släppa att dom har driver ett företag som säljer bilar utan att ha en enda bil på deras hemsida. Förutom amg:en då men den räknas inte. Känns kul att dom skulle sälja min bil som är över 200k när det är deras års omsättning smile

niirabulk
25 september 2019 · 4 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Vanlig scam.

De hämtar bil och registreringsbevis och meddelar att du får pengar om senast 15 dagar. Sedan kommer bilen mycket snabbt att byta ägare ett antal gånger. När du väl fattar att du blivit blåst så är både bil och pengar borta... Och den som då står på bilen vet givetvis ingenting om saken.

läste om flera som blivit av med dyra husbilar på det sättet.. faktist förvånad hur dumma folk är och går på sånna bluffar..

Hade inte deras hemsida varit trash, "avtalet" inte varit så fruktansvärt dåligt skrivit (fanns på deras hemsida) och dom inte ville svara på vem köparen var förutom "Kristian från Haparanda" så hade jag kunnat gå på det. Hade dom haft en professionell fasad hade det varit enkelt.

panda666
25 september 2019 · 4 250 Inlägg

aldrig i helvete, skulle inte ens våga sälja en kexchoklad via en sån firma. använd dig av en känd och bra handlare och akta dig från alla dessa myglare. finns ju hedin, riddermark, kvd, o en andra massa handlare. Personligen kommer ja aldrig mer igen försöka sälja bil privat på blocket eller fb det är aldeless för jobbigt, orkar inte boka tid me 100 pers om dan som kommer o prutar och provkör en timma var. sista pris kompis prutar 80%

torsen
26 september 2019 · 7 233 Inlägg

Har själv sålt flera bilar i 200.000:- klassen genom annons på Blocket.
Och även köpt.
Utan problem.
Gäller att göra upp affären på banken.
Alternativt kolla upp postväxel med banken.
Ha ett attraktivt pris.
Sedan är jag fördomsfull mot "bilhandlare från Södertälje", efter egen erfarenhet - tyvärr!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2019 · 4 917 Inlägg

Ivel skrev:
Dom verkar dessutom ha sitt kontor i en liten dunge på gräsmattan bakom kanotstadion i Nyköping.
Gert Fredrikssons väg 1.

Samma sorts förmedlar-bedrägeri har förekommit i vad jag minns 30år, och jag finner det överraskande att fordonssäljare fortfarande går på detta.

Jag vill så himla gärna vara helt OT och nämna att gamla människor som generellt ska vara " gammal och klok" inte är det längre utan tillhör fortfarande epitetet "ung och dum" ungdom, alltså, som fortfarande går på detta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
26 september 2019 · 5 833 Inlägg

https://www.lexbase.se/personsok?Search … 2ad64c1b9c

https://www.lexbase.se/personsok?Search … b7884543cb

När firmans båda styrelseledamöter har svåruttalade namn och finns på Lexbase bör man dra öronen åt sig. Speciellt i branscher som inbegriper bilhandel och finansiering i denna storleksklass.

granadadr
26 september 2019 · 7 286 Inlägg

niirabulk skrev:

uhlin skrev:
Dom hämtar bilen och sen ser du varken bil pengar eller personen mer.

Konstigt att inte köparen tog kontakt med dig först och främst.

Ligger en hund begraven här. Akta dig. Fast det är klart får du pengarna kontant direkt så...... Fast det kommer du inte få.....,

Tycker också det är väldigt konstigt att inte köparen tog kontakt med mig. Tycker även att det är riktigt mysko att dom utan något gick med på priset jag bad. Dom erbjöd alltså inget pris utan dom bara svalde det jag erbjöd. Aldrig varit med om att ett företag inte försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.

det är ju det dem gör wink dem TAR din bil å tjänar MASSOR på det wink  nää om dem kontaktar dig igen ska säga dem väl valda,, jag hade sagt/ skrivit,,  TROR du  verkligen själv att jag skulle gå på detta? stick å brinn,, plus jag hade sagt mer som ej passar här wink

Senast redigerat av granadadr (26 september 2019)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2019 · 4 917 Inlägg

Summasummarum blir då att kolla upp allt , så mycket det går INNAN man bestämmer sig för att sälja till vederbörande, vem det nu är. .
Finner man då en "hund begraven" nånstans , så ser man till att gräva upp den..smile

Senast redigerat av malus (26 september 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Janneutanb
26 september 2019 · 7 271 Inlägg

Fick ett likadant mail när jag hade en bmw 330d ute.
Dom hade en kund som letade precis efter en sån som jag hade till salu. Ja precis, bilen såg inte ut som någon annan så den var något unik men dom hade en kund som letade efter exakt en sån.

Troligt ? Nej...
Var även en som ringde och bröt på finska som ville sälja bilen åt mig. En stund in i konversationen så glömde han att han var finsk och pratade ren svenska, sen kom han på sig och hoppade tillbaka.
Jag sa att han fick bilen när jag fick pengarna så han skulle återkomma dagen efter.
Det var över ett år sen nu...

Janneutanb
26 september 2019 · 7 271 Inlägg

Ivel skrev:

Janneutanb skrev:
Fick ett likadant mail när jag hade en bmw 330d ute.
Dom hade en kund som letade precis efter en sån som jag hade till salu. Ja precis, bilen såg inte ut som någon annan så den var något unik men dom hade en kund som letade efter exakt en sån.

Troligt ? Nej...
Var även en som ringde och bröt på finska som ville sälja bilen åt mig. En stund in i konversationen så glömde han att han var finsk och pratade ren svenska, sen kom han på sig och hoppade tillbaka.
Jag sa att han fick bilen när jag fick pengarna så han skulle återkomma dagen efter.
Det var över ett år sen nu...

Oj, det var lång tid att hålla bilen. Jag tror faktiskt inte han återkommer, sälj bilen är mitt råd. wink

Tack för rådet! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang