Ventilationsproblem Octavia -12

atcoo
27 september 2019 · 1 Inlägg

Har ett litet udda problem med ventilationen på min Skoda Octavia 2012. Kanske någon har en idé om var felet kan ligga?

Symtomen är följande:

1. Direkt efter motorstart så fungerar ventilationen (både värme/kyl) utan anmärkning.

2. Efter ca 30-40 min så slutar det komma luft ur fläktarna, eller så kommer det bara väldigt svagt.

3. Även om jag kopplat från AUTO-läget och ställer fläkten på högsta fart så kommer det väldigt lite luft. Det låter dock som att fläkten går för fullt.

4. Resultatet blir givetvis att varken värme eller kyla fungerar speciellt bra i detta läge och det blir snabbt dålig luft i bilen.

5. Ofta (men inte alltid) om jag sprutar spolarvätska på rutan i detta läge och vindrutetorkarna då även går igång så ändrar fläktljudet karaktär och det kommer lite mer luft. Detta varar dock bara ca 10-15 sekunder.

6. Om bilen får stå med motorn avstängd en stund så funkar det oftast igen och allt börjar om från början...

simlar
27 september 2019 · 5 524 Inlägg

På din beskrivning så tolkar jag det som att kupéfläkten fungerar som den ska.

Misstänker då problem med någon av spjällmotorerna i ventilationssystemet.

Däremot så kan du ju börja med att byta kupéfilter då detta påverkar luftflödet och är något som ofta slarvas med att bytas när bilarna inte längre servas på märkesverkstad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AndreasL82
21 mars · 1 Inlägg

Hej, jag såg denna post när jag googlade. Jag har en -08 med samma problem. Kom du fram till någon lösning på ditt problem?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang