Köpråd: Trafiksäkra, Bränslesnåla, begagnade pendlarbilar?

tveireinn21
29 september 2019 · 1 Inlägg

Hej alla,
Som en student som pendlar till högskolan varje dag vill jag ha lite råd med att köpa nån äldre begagnad pendlarbil med en budget av under 70,000kr.
Mina prioriteringar är:
1. Bilen ska vara automat eller ha en automatvariant (får inte köra manuell)
2. Den ska vara trafiksäker
3. Den ska vara bränslesnål (alltså ungefär 5L /100km eller helst lägre)
4. Den ska inte vara så ömtålig så att den går sönder mycket och behöver ofta reparation (vilka märken eller modeller ska jag absolut undvika när det gäller detta?)

Jag vet att VW Golf/Polo är ganska perfekt när det gäller mina önskemål men man hittar nästan inga automata Golfar på marknaden idag som inte kostar minst 100,000 kronor för att de är för få.

Så jag tänkte, vad finns för alternativen tycker ni? Jag vet självklart att det finns liknande underskattade bilar som man inte vet om. Sprida era erfarenheter!

Extra fråga: Under vilka miltal ska man börja absolut undvika franska/italienska bilar? (För att jag hörde att de är jättebra bilar i början men efter en stund blir de väldigt tröttsamma med sina oändliga problemen och reparationer)

Jansheden
29 september 2019 · 3 Inlägg

Prius får du lätt för de pengarna. Honda Hybrid också.
Honda Jazz finns i den klassen också.

Presidento Of World
29 september 2019 · 3 306 Inlägg

Lägger en röst på prius jag med. Möter mer eller mindre alla krav plus att man får en ganska rymlig bil på köpet med driftkostnader lägre än småbil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang