Vad har orsakat min parkeringsskada?

Cajsa
30 september 2019 · 3 Inlägg

Jag behöver hjälp med hur den här skadan kan ha uppstått. Den är precis vid tanklocket, problemet är att även kanten på tanklocket är skadat och därför får jag det inte godkänt som parkeringsskada. Tanklocket går inte att böja upp så långt att det "går fram till plåten". Tanklocket är dessutom av plast - kan det ha orsakat skadan ändå?
Nån som har någon bra idé?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233364/233364-ab2d091504d59f1f7054d0eec558d0d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233364/233364-dd89393d1673bc484eab28c549c9a3dc.jpg

simlar
30 september 2019 · 5 516 Inlägg

Ser ut som dörruppslag från en hög bil t.ex suv.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cajsa
30 september 2019 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Ser ut som dörruppslag från en hög bil t.ex suv.

Tack för ditt svar. Men hur kan kanten på tanklocket vara skadad då?

candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

Cajsa skrev:
Jag behöver hjälp med hur den här skadan kan ha uppstått. Den är precis vid tanklocket, problemet är att även kanten på tanklocket är skadat och därför får jag det inte godkänt som parkeringsskada. Tanklocket går inte att böja upp så långt att det "går fram till plåten". Tanklocket är dessutom av plast - kan det ha orsakat skadan ändå?
Nån som har någon bra idé?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233364/233364-ab2d091504d59f1f7054d0eec558d0d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233364/233364-dd89393d1673bc484eab28c549c9a3dc.jpg

Ser ut som sabotage. Någon har ryckt upp tankluckan och tryckt den bakåt så att märkena på luckan blivit när luckan tryckts in i plåten bakom med märken efter luckan.
Eventuellt har de slangat den på bränsle eller tänkt göra det?

Senast redigerat av candyweiss (30 september 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Bennybira
30 september 2019 · 480 Inlägg

Beroende på vilket håll tanklocket öppnas så är det
1. Som ovanstående skriver (tanklocket har orsakat skadan genom att tryckas mot plåten)
2. Skador från en mindre kofot / mejsel när de försökt bända upp tanklocket.

Ingen parkeringsskada.

Fiat 127 (1977)
Xebers76
30 september 2019 · 2 250 Inlägg

Skrev nyss ett långt inlägg som jag raderade igen. Ifall någon hann läsa och undrar vart det tog vägen.

Ta en bild på hur locket är placerat när luckan är öppen. Om denna modellen har det gångjärnet som exempelvis bmw F10 har så kan detta hända, men man får öppna locket förbi vad som är tänkt och något i själva gångjärnet kommer att ta skada. Fortsätter man så bottnar locket i bakskärmen, hävkraften kan bli ganska stor och bakskärmen kan få sig en redig tryckare.

candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

Xebers76 skrev:
Skrev nyss ett långt inlägg som jag raderade igen. Ifall någon hann läsa och undrar vart det tog vägen.

Ta en bild på hur locket är placerat när luckan är öppen. Om denna modellen har det gångjärnet som exempelvis bmw F10 har så kan detta hända, men man får öppna locket förbi vad som är tänkt och något i själva gångjärnet kommer att ta skada. Fortsätter man så bottnar locket i bakskärmen, hävkraften kan bli ganska stor och bakskärmen kan få sig en redig tryckare.

Men ingen parkeringsskada.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Xebers76
30 september 2019 · 2 250 Inlägg

candyweiss skrev:

Xebers76 skrev:
Skrev nyss ett långt inlägg som jag raderade igen. Ifall någon hann läsa och undrar vart det tog vägen.

Ta en bild på hur locket är placerat när luckan är öppen. Om denna modellen har det gångjärnet som exempelvis bmw F10 har så kan detta hända, men man får öppna locket förbi vad som är tänkt och något i själva gångjärnet kommer att ta skada. Fortsätter man så bottnar locket i bakskärmen, hävkraften kan bli ganska stor och bakskärmen kan få sig en redig tryckare.

Men ingen parkeringsskada.

Ts har inte gett oss någon info om vad det är för bil, när det hänt osv osv. Men ja precis som du säger så är det nog ingen parkeringsskada.

Kan nära på sätta pengar på att öppnar man tanklocket så stämmet det exakt med bulorna.

Man kan snubbla när man tankar och dra till locket. Vissa moderna bilar är kända för att tanklocket öppnars i automat-tvättar, dem brukar dock flyga loss helt i dem fallen.

jaka54
30 september 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Tanklocket kan omöjligen ha orsakat skadorna eftersom inga märken syns på locket och avståndet till lockets kant och skadorna är allför kort. Sen är locket för lätt för att ha orsakat skadorna vid en automattvätt då locket lossat.
Gissar på dörruppslag!

Senast redigerat av jaka54 (30 september 2019)

Xebers76
30 september 2019 · 2 250 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tanklocket kan omöjligen ha orsakat skadorna eftersom inga märken syns på locket och avståndet till lockets kant och skadorna är allför kort. Sen är locket för lätt för att ha orsakat skadorna vid en automattvätt då locket lossat.
Gissar på dörruppslag!

Jag kan se skador på locket. Och om det är omöjligt för locket att nå eller inte beror ju på var locket är ledat, TS har ju inte berättat vad det är för bil så vi kan inte veta. På exempelvis en Volvo 740 sitter leden precis i luckans kant, då kan den aldrig göra en sådan här skada. Däremot en BMW F10 sitter leden en bit in i bakskärmen, locket hamnar därför längre bort vid öppning. Men som sagt, den informationen har vi ej blivit givna.

candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tanklocket kan omöjligen ha orsakat skadorna eftersom inga märken syns på locket och avståndet till lockets kant och skadorna är allför kort. Sen är locket för lätt för att ha orsakat skadorna vid en automattvätt då locket lossat.
Gissar på dörruppslag!

Jo, det är märken på locket, exakt på samma ställen som på plåten.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:
Någon har tankat och glömt tappen i tankröret och kört iväg, tror jag.

Luckan öppnas ju iofs framåt. Men har slangen släppt i pumpen kan det ju blivit ett kraftigt slag av slangen, så kanske inte omöjligt.
Men tycker att luckan skulle vari rejält skadad då?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
M-Eriksson
30 september 2019 · 45 Inlägg

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Någon har tankat och glömt tappen i tankröret och kört iväg, tror jag.

Luckan öppnas ju iofs framåt. Men har slangen släppt i pumpen kan det ju blivit ett kraftigt slag av slangen, så kanske inte omöjligt.
Men tycker att luckan skulle vari rejält skadad då?

Det ser ut som en möjlig ivägåkning. Spärrarna fungerar ofta så också att munstycket sitter kvar i tanken och slits av från själva slangen som ligger kvar på backen. Därav kan skadan se lite hursomhelst ut. I vissa fall sitter munstycket kvar som tidigare också.

Bränslebolagen måste såvida jag vet göra polisanmälan på varje incident för att få ut på försäkringen (gäller all skadegörelse). De har ofta kamerabilder de skickar och då bör ju ett samtal eller brev komma inom kort efter incidenten skett OM det beror på en ivägåkning.

Vill du veta exakt kanske det är en idé att kontakta bränslebolaget du tankat hos senast innan du anmärkte på detta. Dock lär du få betala för det också wink

candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

M-Eriksson skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Någon har tankat och glömt tappen i tankröret och kört iväg, tror jag.

Luckan öppnas ju iofs framåt. Men har slangen släppt i pumpen kan det ju blivit ett kraftigt slag av slangen, så kanske inte omöjligt.
Men tycker att luckan skulle vari rejält skadad då?

Det ser ut som en möjlig ivägåkning. Spärrarna fungerar ofta så också att munstycket sitter kvar i tanken och slits av från själva slangen som ligger kvar på backen. Därav kan skadan se lite hursomhelst ut. I vissa fall sitter munstycket kvar som tidigare också.

Bränslebolagen måste såvida jag vet göra polisanmälan på varje incident för att få ut på försäkringen (gäller all skadegörelse). De har ofta kamerabilder de skickar och då bör ju ett samtal eller brev komma inom kort efter incidenten skett OM det beror på en ivägåkning.

Vill du veta exakt kanske det är en idé att kontakta bränslebolaget du tankat hos senast innan du anmärkte på detta. Dock lär du få betala för det också wink

Tror inte TS hade ställt frågan här om hen visste hur det gått till?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
M-Eriksson
30 september 2019 · 45 Inlägg

candyweiss skrev:

M-Eriksson skrev:

candyweiss skrev:
Luckan öppnas ju iofs framåt. Men har slangen släppt i pumpen kan det ju blivit ett kraftigt slag av slangen, så kanske inte omöjligt.
Men tycker att luckan skulle vari rejält skadad då?

Det ser ut som en möjlig ivägåkning. Spärrarna fungerar ofta så också att munstycket sitter kvar i tanken och slits av från själva slangen som ligger kvar på backen. Därav kan skadan se lite hursomhelst ut. I vissa fall sitter munstycket kvar som tidigare också.

Bränslebolagen måste såvida jag vet göra polisanmälan på varje incident för att få ut på försäkringen (gäller all skadegörelse). De har ofta kamerabilder de skickar och då bör ju ett samtal eller brev komma inom kort efter incidenten skett OM det beror på en ivägåkning.

Vill du veta exakt kanske det är en idé att kontakta bränslebolaget du tankat hos senast innan du anmärkte på detta. Dock lär du få betala för det också wink

Tror inte TS hade ställt frågan här om hen visste hur det gått till?

Tror inte jag heller! Anser dock att det kan vara en ivägåkning av erfarenhet då jag sett liknande ärenden inom tidigare arbete (bränslebolag). Sen kan det bero på många olika orsaker och ser ej mitt inlägg som ett konstaterande, utan snarare en utveckling på citerade inlägg och vad som ofta händer efter. Kan ju som tidigare skrivit vara en högre bil som smällt upp dörren med mera också.

Frågan är om TS verkligen får veta hur det gått till genom att skriva här exakt? Man kan få mycket teorier dock smile

candyweiss
30 september 2019 · 863 Inlägg

M-Eriksson skrev:

candyweiss skrev:

M-Eriksson skrev:

Det ser ut som en möjlig ivägåkning. Spärrarna fungerar ofta så också att munstycket sitter kvar i tanken och slits av från själva slangen som ligger kvar på backen. Därav kan skadan se lite hursomhelst ut. I vissa fall sitter munstycket kvar som tidigare också.

Bränslebolagen måste såvida jag vet göra polisanmälan på varje incident för att få ut på försäkringen (gäller all skadegörelse). De har ofta kamerabilder de skickar och då bör ju ett samtal eller brev komma inom kort efter incidenten skett OM det beror på en ivägåkning.

Vill du veta exakt kanske det är en idé att kontakta bränslebolaget du tankat hos senast innan du anmärkte på detta. Dock lär du få betala för det också wink

Tror inte TS hade ställt frågan här om hen visste hur det gått till?

Tror inte jag heller! Anser dock att det kan vara en ivägåkning av erfarenhet då jag sett liknande ärenden inom tidigare arbete (bränslebolag). Sen kan det bero på många olika orsaker och ser ej mitt inlägg som ett konstaterande, utan snarare en utveckling på citerade inlägg och vad som ofta händer efter. Kan ju som tidigare skrivit vara en högre bil som smällt upp dörren med mera också.

Frågan är om TS verkligen får veta hur det gått till genom att skriva här exakt? Man kan få mycket teorier dock smile

Håller med dig och anklagar dig inte för något smile
TS verkar helt ovetandes om vad som hänt? Kanske lånat ut bilen till någon som spelar oskyldig?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mb_pucken
30 september 2019 · 5 083 Inlägg

Det verkligen ut att vara tankluckan som orsakat skadan då det tydligt syns märken på luckan som stämmer väl överens med höjden på skadorna.
Att en lucka i plast inte skulle kunna göra skador på plåten tvivlar jag starkt på. Dessa luckor är tämligen stadiga och tål mer än man tror.
Inte alls omöjligt att tankluckan öppnas ut och framåt vilket med lite våld bör kunna ge dessa skador.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cajsa
1 oktober 2019 · 3 Inlägg

Hej, tack för alla svar och tips. Självklart har jag inte orsakat skadan själv, då borde jag ju veta. Vi lämnade in bilen på verkstaden och fick tillbaka den såhär. Verkstaden svär sig fria såklart och vet inget. Så antingen har skadan skett på parkeringen utanför verkstaden efter servicen eller så ljuger verkstaden. Jag vet vilken jag tror på.

Bennybira
1 oktober 2019 · 480 Inlägg

vore inte första gången. Har fått 2 bilar redpade på verkstad på 12 år.
Båda gångerna har de svurit att det inte var dem, båda gångerna har de rättat till skadan!

Fiat 127 (1977)
M-Eriksson
1 oktober 2019 · 45 Inlägg

Cajsa skrev:
Hej, tack för alla svar och tips. Självklart har jag inte orsakat skadan själv, då borde jag ju veta. Vi lämnade in bilen på verkstaden och fick tillbaka den såhär. Verkstaden svär sig fria såklart och vet inget. Så antingen har skadan skett på parkeringen utanför verkstaden efter servicen eller så ljuger verkstaden. Jag vet vilken jag tror på.

Bör väl vara verkstadens ansvar till 100%? Ord mot ord är aldrig kul, kontakta Arn kanske kan vara något?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang