BMW X1 bromsproblem

robbilibbobban
30 september 2019 · 12 Inlägg

Hejsan nu börjar jag bli riktigt trött på mina bromsar. Jag har nu snart bytt belägg & skivor 3 gånger på bara några år. Jag har även bytt bromsok både fram och bak. Men så nu när jag körde i hegen så känner jag att bromsarna börjar där bak bli ovala igen, dom bromsar inte alls mjukt och det börjar skaka i sätet.  Jag har inte köpt dom dyraste skivorna & beläggen från autodoc.com. Spelar det någon roll vilka bromsskivor/belägg man köper? Måste det vara dom dyraste? Kan det vara något annat som gör så att bromsskivorna blir ovala?  Tipps tas gärna emot här...

Xebers76
30 september 2019 · 2 264 Inlägg

Körstil, speciellt med automatlåda gör väldigt mycket, även dyra fina skivor kan man få skeva fort om man så vill.

robbilibbobban
30 september 2019 · 12 Inlägg

jag har automat, och jag kör rätt snällt tycker jag, 110 på motorväg och gör långa inbromsningar samt motorbromsar, börjar bara bli trött på att byta bromsskivor hela tiden...

Jansheden
30 september 2019 · 3 Inlägg

X1 är fyrhjulsdriven? Tveksamt om det är bromsarna ens. Bakskivor blir inte snea av användning frambromsarna som tar mest stryk. Känns det i pedalen?
Bussning eller något annat som är slitet/obalans miltal?

Låt en verkstad köpa och byta så har du garanti på allt.
Annars testa zimmerman från schmiedmann.se eller getech.se

Senast redigerat av Jansheden (30 september 2019)

robbilibbobban
30 september 2019 · 12 Inlägg

Nej det är den inte men bakhjulsdriven. Jag kan känna om jag ligger lite lätt på bromsarna så känns det nästa n som den biter lite då och då typ som den inte är helt rund. Miltal 24000mil
Helt nya däck också hankook.
Ja jag är lite inne på om man skall gå den dyra vägen... blir så dyrt bara .

Nickeboii
30 september 2019 · 762 Inlägg

robbilibbobban skrev:
jag har automat, och jag kör rätt snällt tycker jag, 110 på motorväg och gör långa inbromsningar samt motorbromsar, börjar bara bli trött på att byta bromsskivor hela tiden...

Långa inbromsningar är inte skonsamt för varken skivor eller belägg. Det bygger upp mycket mer värme än om man gör kortare och hårdare inbromsningar.

Här är ett citat från en annan sida, hur korrekt det är vet jag inte, men kanske kan vara en bov i dramat?

Släpp alltid bromsarna innan bilen står helt still, speciellt om bromsarna är varma. Om material från beläggen fastnar i skivan så ser man det som svarta avlagringar (har man stannat helt med tryck på pedalen så ser man konturerna av bromsbelägget i skivan, och det är inte alls bra), och dessa skapar ojämnheter som man aldrig blir av med (om man inte svarvar skivan då). Ofta tror folk att deras bromsskivor har slått sig när det i själva verket beror på fastbrända partiklar från bromsbeläggen.

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
robbilibbobban
15 oktober 2019 · 12 Inlägg

Var hos ekonomen här om dagen och de trodde att det var Hjullagrena som behövdes byta där bak därav att skivorna blev skeva... Det låter väl nästan som det borde vara så? För jag har bytt båda där fram och dom verkar ju funka på bra nu... Jag uppfattar det som om att när bilen stått under natten och sätter igång den på morgonen till jobbet så blir första inbromsningen rätt bra, men sedan eskalerar det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang