Vad blir flaskhals i mitt system?

Stensk0tt
1 oktober 2019 · 7 Inlägg

Hej. Jag bygger långsamt upp mitt ljud i bilen som är en Mitsubishi Galant 2002 Sedan. Jag fick några saker med tidigare bil och har även bytt lite till, men nu är jag osäker på vart jag ska gå vidare utan att kasta för mycket pengar höger och vänster.

Stereo:
Pioneer MVH-390BT
Mobil med kabel. Har även ett usb-minne med 125-192kbit/s musik om man är lat och har telefon för djupt i fickan.

Framdörrar:
Pioneer TS-A1333i
(5,25, 3-vägs, 50W RMS)

Vid A-pelare sitter det diskanter från fabrik.

Bakdörrar:
N/A

Hatthyllan:
Rockford Fosgate Punch 1650
(6,5, 2-vägs, 55W RMS)

Förstärkare:
Kicker ZX500.1
(4 ohm 250W RMS, 2 ohm 500W RMS)
Rockford Fosgate R300X4
(50W x4 RMS)

Bas: En 10 tums HiFonics Olympian Series 2. Gammal krake som farsan hade på sin tid. Jag misstänker att han är på 250W RMS i 4 ohm från vad man har kunnat luska fram online. Den spelar bra och fyller ut ljudet men inget värre dunkande än så.

Lådan har farsan byggt så är helt vilse på hur många liter. Med lite paint-skills har jag försökt ger er lite hum om storlek i alla fall. Den är även som synes vinklad lite granna så den spelar inte rakt bakåt. Finns det eventuellt en optimalare positionering än att låta den stå upp och rikta den bakåt? Då jag har skruvat fast han vore det bra att veta innan man river loss det.
https://i.imgur.com/uj2unDB.png
Det enda jag egentligen känner till är att han spelar bäst på typ om man ska beskriva det "piskigt" basljud. Man kan lyssna på Bomfunk MC's Freestyler och analysera lite hur det låter.

Matning: En 35 kvadrat är dragen från batteri fram till Kickern och från kickern en 8 kvadrat till Fosgaten. Båda avsäkrade såklart. Jord är dragen till fästen för baksäte med 35 respektive 10 kvadratare. Batteriet är iirc på 66 Ah. Dörrarna är redan ganska så bra dämpade från fabrik för övrigt.

Musik som spelas varierar men flertalet av låtar som går runt mina spellistor klassas som DnB, Progressive House samt EDM.
Musikexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=gtmqFmXPysI
https://www.youtube.com/watch?v=PKFcaXd5G8c
https://www.youtube.com/playlist?list=P … ST2O8WFA0r

Mina tankar om det hela vore eventuellt byta TS-A högtalarna till större 6,5. Sen kanske byta till en låda med två stycken baselement så han kan köra 2 ohm 500W? Jag vill inte ha någon epa-traktor dunka dunka-bas som kastar bilen upp i luften utan kraftig bas som verkligen fyller ut utan att ta överhanden.

Om man lyssnar på första låtexemplet så har man de första sekunderna tystare vocals men i bakgrunden bas som bygger upp förväntan. Ökar jag redigt med bass boost så ger det bra chills men får sedan sänka för basljud tar överhanden vilket jag vill undvika. Min backspegel sitter på framrutan och rasslar även tyvärr om det skakar för mycket.
Även andra låtexemplet, kommer man 1 minut in är det underbart att känna hur det fyller ut och tar över, det är inget dunka-dunka utan kraftigt och fylligt mellanregister-ljud.

Budget är inte satt i sten, pengar finns men jag värdesätter pris/prestanda mest. Om något kostar dubbelt men ni tycker det erbjuder trippelt så kör jag på det. Tankar?

Senast redigerat av Stensk0tt (1 oktober 2019)

Janneutanb
2 oktober 2019 · 7 271 Inlägg

Jag hade lagt pengarna på framsystemet.
Kan du så flytta bakhögtalarna till fram istället och gör en bra, tät montering samt dämpmatta i dörrarna.

Framförallt där kommer du märka den stora skillnaden.

Sen hade jag jag bryggat det 4 kanaliga steget och kört vardera sida på varsin bryggad kanal.

Antingen struntat i baksystemet eller slängt i nåt enklare där.

Det där kommer nog göra störst skillnad till absolut lägsta pris.

Stensk0tt
5 oktober 2019 · 7 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag hade lagt pengarna på framsystemet.
Kan du så flytta bakhögtalarna till fram istället och gör en bra, tät montering samt dämpmatta i dörrarna.

Framförallt där kommer du märka den stora skillnaden.

Sen hade jag jag bryggat det 4 kanaliga steget och kört vardera sida på varsin bryggad kanal.

Antingen struntat i baksystemet eller slängt i nåt enklare där.

Det där kommer nog göra störst skillnad till absolut lägsta pris.

Tjo, tack för svar. Mitt problem blir vad sjutton jag ska göra med de där bak då om jag slänger fram mina 6,5or. Pioneer-högtalarna blir för små för monteras där och fabrikshögtalarna lät skräp i jämförelse så de ska inte tillbaka! Då köper jag nog hellre nya och byter ut de två TS-A högtalarna ist så har man jämnt bra ljud ist för att bara ha bra för mig men bajs för passagerare. Men redigare saker fram får det bli det verkar vara korrekt tanke då!

För övrigt så undrar jag, varför brygga min förstärkare när det är speccat till att ge ut precis vad RMS är för alla högtalare? Blir de bättre kvalité då steget inte behöver maxa varje kanal lika mycket? Om jag vill höja volymen blir ju även risk att de matas med för mycket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang