Drabil med lag skatt/bygga om till latt lastbil?

Saratoga
1 oktober 2019 · 5 Inlägg

Hej,

Jag ser att detta har tagits upp forut i detta forum men jag kan inte se nagot som skrivits efter att de nya reglerna infordes med hogre skatt pa alla dieselmonster.

Jag skulle sa garna vilja kopa en 4-hjulsdriven bil som helst kan dra upp mot 2000kg, men skatten ar ju sa himla hog pa allt.

1: Har nagon tips bra en stark dragbil som kan dra minst 1700kg (helst mer) och som inte kostar skjortan i skatt? Maste inte vara 4-hjulsdriven men vore stort plus for jag forsoker slippa fastna i lera ocksa med hastslapet. Men kommer sluta kolla pa 4-hjulsdrivet om jag inte hittar nagot med normal skatt.
2: Har nagon nyligen byggt om sin bil till latt lastbil och fatt en skattelattnad?

simlar
1 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Lätt lastbil tagen i trafik 1/1 2011 eller senare så beräknas skatten på koldioxidutsläppen = samma skatt som en personbil som släpper ut lika många gram co2/km.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … nsskatten/


Är du ute efter att köpa en helt ny bil eller en begagnad?

Vad räknar du som normal skatt?

Vad är din budget för bilinköp?

Senast redigerat av simlar (1 oktober 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Saratoga
1 oktober 2019 · 5 Inlägg

Tack,

Jag maste tyvarr kopa begagnat (budget MAX 100 000sek).

Jag vill helst inte betala mer an 5000-6000sek per ar, ser att manga XC/4-hjulsdrivna bilar har uppat 10 000/12 000 i skatt.

simlar
1 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Saratoga skrev:
Tack,

Jag maste tyvarr kopa begagnat (budget MAX 100 000sek).

Jag vill helst inte betala mer an 5000-6000sek per ar, ser att manga XC/4-hjulsdrivna bilar har uppat 10 000/12 000 i skatt.

10000-12000kr/år i skatt låter helt orimligt om det nu inte är väldigt gamla eller stora bilar du kollar på eller väldigt nya så det är malus-skatt på dom.
T.ex min -14 Amarok kostar 6700kr/år och får dra 3200kg om man har BE-kort.

Kan även ta min förra bruksbil som exempel, en 2009  VW Passat 4motion som får dra 1980kg med B96 eller 2000kg med BE.
Den kostar 4200kr/år i skatt. Dieselbil som snittade för mig 0,6L/mil vid vardagskörning utan släp, sålde den i somras för 30000kr med 37000mil på mätaren.

Senast redigerat av simlar (1 oktober 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Saratoga
2 oktober 2019 · 5 Inlägg

Ok tack for det simlar, kanske kan kolla pa en san dar Passat! Har bott i England senaste 10 aren och allt som har med bil att gora verkar vara mycket biliigare har, inklusive hastlastbilar. Har inte rad med nagon hastlastbil i Sverige sa maste lara mig mer om bilar nu, jag hittade en lista pa nagon svensk tidining som visade skatteokningar for populara dieselbilar, dar sag jag en del med valdigt hog skatt men kanske var de allra varsta bilarna som du sager. Maste lasa pa om denna malus skatt ocksa!

Vitu
2 oktober 2019 · 76 Inlägg

Saratoga skrev:
Ok tack for det simlar, kanske kan kolla pa en san dar Passat! Har bott i England senaste 10 aren och allt som har med bil att gora verkar vara mycket biliigare har, inklusive hastlastbilar. Har inte rad med nagon hastlastbil i Sverige sa maste lara mig mer om bilar nu, jag hittade en lista pa nagon svensk tidining som visade skatteokningar for populara dieselbilar, dar sag jag en del med valdigt hog skatt men kanske var de allra varsta bilarna som du sager. Maste lasa pa om denna malus skatt ocksa!

Om det är max 100 000 så behöver du inte oroa dig för malus, det är från mitten av 2018 det gäller.

zemet
2 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

Saratoga skrev:
Ok tack for det simlar, kanske kan kolla pa en san dar Passat! Har bott i England senaste 10 aren och allt som har med bil att gora verkar vara mycket biliigare har, inklusive hastlastbilar. Har inte rad med nagon hastlastbil i Sverige sa maste lara mig mer om bilar nu, jag hittade en lista pa nagon svensk tidining som visade skatteokningar for populara dieselbilar, dar sag jag en del med valdigt hog skatt men kanske var de allra varsta bilarna som du sager. Maste lasa pa om denna malus skatt ocksa!

Dem nya skattereglerna med bonus malus gäller ju endast nya bilar. typ 2019 och nyare.

Så du behöver nog inte tänka på detta i ditt fall.

torsen
2 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Har du inte funderat på Jeep Cherokee XJ & KJ, Jeep Grand Cherokee WJ & MJ, Land Rover Discovery i & II, Mitsubishi Pajero Sport eller någon pickis?
Jeeparna är inte så vanliga med diesel, men dom finns(har själv ägt en Cherokee KJ CRD 2.8 -06).
Min KJ använde jag som dragbil till ett biltransportsläp.

Bennybira
3 oktober 2019 · 480 Inlägg

Octavia 4x4 med så stor diesel du har råd med. Gen 3 eller framåt.

Får dra 1500kg med 105hk 1.6TDI. Bekväma och välbyggda bilar

Fiat 127 (1977)
Saratoga
3 oktober 2019 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Har du inte funderat på Jeep Cherokee XJ & KJ, Jeep Grand Cherokee WJ & MJ, Land Rover Discovery i & II, Mitsubishi Pajero Sport eller någon pickis?
Jeeparna är inte så vanliga med diesel, men dom finns(har själv ägt en Cherokee KJ CRD 2.8 -06).
Min KJ använde jag som dragbil till ett biltransportsläp.

Hej tack jag kollade pa en begagnad Pajero online som jag tyckte mycket om, men blev osaker pa skatt/forsakring, hittade lite olika uppgifter pa vad det skulle kosta. Tycker det ar svart for verkar bero pa modell osv.

Vet du pa ett ungefar hur mycket dessa bilar skulle kosta i skatt och pa ett ungefar i forsakring?

Saratoga
3 oktober 2019 · 5 Inlägg

Bennybira skrev:
Octavia 4x4 med så stor diesel du har råd med. Gen 3 eller framåt.

Får dra 1500kg med 105hk 1.6TDI. Bekväma och välbyggda bilar

Tack ska kolla upp detta ocksa, 1500kg kan fungera om jag inte hittar en storre bil som kan dra mer for rimligt pris.

zemet
3 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

En bil jag hört och sett är populär bland hästägare är dacia duster.
Får dra 1500 kg, 4wd och inom budget.

https://www.blocket.se/stockholm/Dacia_ … 15&w=3

Jag känner ingen som har någon, aldrig kört själv osv men läst en del posetiva recentioner.
Kan vara nåt att fundera på iaf:)

Bennybira
3 oktober 2019 · 480 Inlägg

Nu menar jag och Zemet säkerligen 1500 på b-kort smile vilket kanske borde förtydligas med tanke på hur vissa är här wink <3

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang