Dålig helljus. Hur förbättra?

krakus
4 oktober 2019 · 360 Inlägg

4300 eller 6000 k ?

MammDiin
4 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

krakus skrev:
4300 eller 6000 k ?

4300K.

torsen
5 oktober 2019 · 7 198 Inlägg

Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

candyweiss
5 oktober 2019 · 863 Inlägg

torsen skrev:
Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

Monteringen under regskylten beror oftast på att "radarn" sitter ovanför regskylten, oftast i grillen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
krakus
5 oktober 2019 · 360 Inlägg

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

Monteringen under regskylten beror oftast på att "radarn" sitter ovanför regskylten, oftast i grillen.

"RADARN"?
Vad menar du?

trubbelturbo
5 oktober 2019 · 1 442 Inlägg

krakus skrev:

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

Monteringen under regskylten beror oftast på att "radarn" sitter ovanför regskylten, oftast i grillen.

"RADARN"?
Vad menar du?

Radar, för autobroms.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
granadadr
5 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

krakus skrev:

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

Monteringen under regskylten beror oftast på att "radarn" sitter ovanför regskylten, oftast i grillen.

"RADARN"?
Vad menar du?

för adaptiv farthållare filassistans och nödbroms smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2019 · 13 673 Inlägg

vi har ledramper ovan för eller under reggplåten på alla våra bussar. märkbar skillnad mot ingen ledramp.  ger rätt lagom ljus..alltså man slipper förstöra all mörkersyn när ljuset kolliderar med alla reflexskyltar.
vissa prioriterar att se älgar som står på vägen 2mil bort medans jag anser att det är dom nära som utgör en fara.   ingen på jobbet har klagat på var ljusen sitter. så antar att alla är skapligt nöjda.  ska bli spännande och se hur stor skillnad det blev på våran nya Turismo som hade 2 mindre ramper istället för 1större om det påverkar något..    det värsta är väll endå att man idag inte ser ett skit utan extraljus ju nyare biljävel ju sämre lyktor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MammDiin
5 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

Growe skrev:
vi har ledramper ovan för eller under reggplåten på alla våra bussar. märkbar skillnad mot ingen ledramp.  ger rätt lagom ljus..alltså man slipper förstöra all mörkersyn när ljuset kolliderar med alla reflexskyltar.
vissa prioriterar att se älgar som står på vägen 2mil bort medans jag anser att det är dom nära som utgör en fara.   ingen på jobbet har klagat på var ljusen sitter. så antar att alla är skapligt nöjda.  ska bli spännande och se hur stor skillnad det blev på våran nya Turismo som hade 2 mindre ramper istället för 1större om det påverkar något..    det värsta är väll endå att man idag inte ser ett skit utan extraljus ju nyare biljävel ju sämre lyktor

Ja egentligen så är ju ljus som lyser längre än 500 meter lite onödigt.

Monterade nyligen två NBB 175 fjärr med Osram 64623 100W halogen på en bil och det lyser rätt så bra när de är ställda utåt så mycket de går utan att det blir mörkt i mitten.
Borde ha runt 400 meter längd på ljuset, men lite extra längd hade inte skadat på rakorna så kanske blir att montera två punktljus till så man får lite mera längd. Och då kan man även ställa ut fjärrljusen lite till om man vill ha ännu mera bredd.

Men om man har extraljus lågt monterade så kan det vara problem med att de lyser upp vägbanan framför bilen för mycket, eller med andra ord området som redan lyses upp av halvljuset.
Och det brukar leda till att man blir ''bländad'' av sina egna extraljus.
Men har man extraljus med låg ljusbild eller ställer upp dem lite så funkar det vanligen rätt så bra fastän de är lågt monterade.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2019 · 13 673 Inlägg

MammDiin skrev:

Growe skrev:
vi har ledramper ovan för eller under reggplåten på alla våra bussar. märkbar skillnad mot ingen ledramp.  ger rätt lagom ljus..alltså man slipper förstöra all mörkersyn när ljuset kolliderar med alla reflexskyltar.
vissa prioriterar att se älgar som står på vägen 2mil bort medans jag anser att det är dom nära som utgör en fara.   ingen på jobbet har klagat på var ljusen sitter. så antar att alla är skapligt nöjda.  ska bli spännande och se hur stor skillnad det blev på våran nya Turismo som hade 2 mindre ramper istället för 1större om det påverkar något..    det värsta är väll endå att man idag inte ser ett skit utan extraljus ju nyare biljävel ju sämre lyktor

Ja egentligen så är ju ljus som lyser längre än 500 meter lite onödigt.

Monterade nyligen två NBB 175 fjärr med Osram 64623 100W halogen på en bil och det lyser rätt så bra när de är ställda utåt så mycket de går utan att det blir mörkt i mitten.
Borde ha runt 400 meter längd på ljuset, men lite extra längd hade inte skadat på rakorna så kanske blir att montera två punktljus till så man får lite mera längd. Och då kan man även ställa ut fjärrljusen lite till om man vill ha ännu mera bredd.

Men om man har extraljus lågt monterade så kan det vara problem med att de lyser upp vägbanan framför bilen för mycket, eller med andra ord området som redan lyses upp av halvljuset.
Och det brukar leda till att man blir ''bländad'' av sina egna extraljus.
Men har man extraljus med låg ljusbild eller ställer upp dem lite så funkar det vanligen rätt så bra fastän de är lågt monterade.

har inte upplevt någon bländning men nu är ju våra bussar inte så låga. och aldrig testat en ramp på en bil. då jag tycker att det ser så fult ut.. formen stämmer inte alls med bilen då är 3st runda bra mycket snyggare..  har 3st hella 3003 som jag funderar på att montera på min Polo 6r  ska se om jag orkar eller om jag skiter i det  på dom sitter det 35watt xenon

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
6 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

jag har kört med extraljus i hela mitt vuxna liv,, från gamla bosch big knick med 100w halogen  och nu nbb med 50w -70w xenon,, nog gillar jag att det lyser långt smile  , JAG skulle aldrig skaffa ramp som ej lyser minst 400 m smile , för om man läser,, ja den lyser 400m,, men vilken lux ? om den lyser 2 lux vid 400 m ser du inte det iaf , 

men smaken är som baken,, smile och jag bor ju dessutom i Norrland med många mörka väga ute i skogen med älgar å annat vilt smile

MammDiin
6 oktober 2019 · 2 016 Inlägg

granadadr skrev:
jag har kört med extraljus i hela mitt vuxna liv,, från gamla bosch big knick med 100w halogen  och nu nbb med 50w -70w xenon,, nog gillar jag att det lyser långt smile  , JAG skulle aldrig skaffa ramp som ej lyser minst 400 m smile , för om man läser,, ja den lyser 400m,, men vilken lux ? om den lyser 2 lux vid 400 m ser du inte det iaf , 

men smaken är som baken,, smile och jag bor ju dessutom i Norrland med många mörka väga ute i skogen med älgar å annat vilt smile

Brukar vanligen vara vid 1 lux, men med led ramper så brukar de även tycka om att ange 0,25 lux.

Har själv en ramp som lyser 550 meter (1 lux) men har ordentlig bredd på ljusbilden. Längden i sig är väl inte helt dålig men när man kör på smalare vägar med skog på sidorna så blir ljuset på sidorna lite väl starkt och då blir längden lidande.

it_mutt Avstängd
9 oktober 2019 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

krakus skrev:
Vad ska jag som äldre (60) gubbe satsa på?
4300k eller 6000k?

Min syn är inte den bästa. big_smile

Spelar ingen större roll - i mörker är alla katter grå = färgåtergivningen spelar mindre roll i mörker.
Men 4300 ligger närmare dagsljuset(som redan påpekats ovan i tråden).

Riktigt så enkelt är det inte. Tyvärr.

Generellt brukar väl detta vara en allmän rekommendation;

3000K = gul, populärt att ha i dimljus.
4300K = krämvit, ljusstarkast, lämplig för vinterbruk samt äldre (+40 år) förare.
5000K = helvit, antydan till blå stick, ljusstark, bra kompromiss.
6000K = helvit med blå stick, lämplig som sommarlampa eller yngre (-40 år) förare.
8000K = ljusblå, sommarlampa för den stylinginriktade yngre föraren.

(var den kommer ifrån ursprungligen låter jag vara osagt, så...credit goes where credit is due. Kan vara så enkelt som någon av de "större" extraljussidorna)

4300k brukar vara "några lumen" starkare än 5- & 6000K. De två sistnämnda brukar däremot UPPLEVAS som starkare.


Samtidigt ska det inflikas; i just detta fall, skulle jag också siktat på en 4300K-lampa. Alternativt 5000K. Det är väl inte för inte som de är de två färgtemperaturer som är lagligt godkända för originalmonterat xenon.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
10 oktober 2019 · 7 268 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:

krakus skrev:
Vad ska jag som äldre (60) gubbe satsa på?
4300k eller 6000k?

Min syn är inte den bästa. big_smile

Spelar ingen större roll - i mörker är alla katter grå = färgåtergivningen spelar mindre roll i mörker.
Men 4300 ligger närmare dagsljuset(som redan påpekats ovan i tråden).

Riktigt så enkelt är det inte. Tyvärr.

Generellt brukar väl detta vara en allmän rekommendation;

3000K = gul, populärt att ha i dimljus.
4300K = krämvit, ljusstarkast, lämplig för vinterbruk samt äldre (+40 år) förare.
5000K = helvit, antydan till blå stick, ljusstark, bra kompromiss.
6000K = helvit med blå stick, lämplig som sommarlampa eller yngre (-40 år) förare.
8000K = ljusblå, sommarlampa för den stylinginriktade yngre föraren.

(var den kommer ifrån ursprungligen låter jag vara osagt, så...credit goes where credit is due. Kan vara så enkelt som någon av de "större" extraljussidorna)

4300k brukar vara "några lumen" starkare än 5- & 6000K. De två sistnämnda brukar däremot UPPLEVAS som starkare.


Samtidigt ska det inflikas; i just detta fall, skulle jag också siktat på en 4300K-lampa. Alternativt 5000K. Det är väl inte för inte som de är de två färgtemperaturer som är lagligt godkända för originalmonterat xenon.

precis,, jag skulle montera 5000k 35w lampor med 50w ballaster,, då får man snabbare start och lite lägre kelvin, ca 4500k,, så kan ej bli så mkt bättre då

zemet
10 oktober 2019 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:
Roade mig i morse, eftersom det var lördagsmorgon och många bilar hemma på gatorna, att under hundpromenaden studera vilken extrabelysning som fanns på bilarna och hur den var monterad.
I särklass vanligaste var LED-ramper som monterats UNDER registreringsskylten.
Nu måste jag undra hur dom tänkt?
Ingen av bilägarna fanns tillgänglig för att fråga om de var nöjda med belysningen och varför de valt placeringen närmast vägbanan = sämsta tänkbara.
En annan iakttagelse var att ingen "nyttobil"/hantverkarbil hade LED-ramper utan i stället (3) stora konventionella runda fjärrljus.
Kan det vara som så att hantverkarbilsförarna har behov av god belysning - samt att småbilsägarna låtit plånboken styra mot lågbudgetalternativet = Kinaramp + monteringsplåt under regskylten?
Hur som helst var flera av de lågmonterade ramperna skadade(av stenskott?).

Undrar om det är någon här på forumet som monterat under regskylten och är nöjd med längden på ljuset från LED-rampen?
Har ni provat att slå på rampen i dimma eller snöfall?

Jag hade en 500w monterad under kofångaren på min 940.
Placeringen blev där pga att rampen var för bred så den skulle skymma orginal lyktorna annars.

Jag blev riktigt nöjd, uplevde aldrig att jag blev bländad osv.

Hade jag fått bättre ljus om den satt på taket? Antagligen.
Men den hade medfört problem med ökad bränsleförbrukning, vind ljud från rampen samt allmänt krångligare kabeldragning osv.

Jag har idag 3 st NBB 60w xenon i runda vanliga extra ljus monterade på navaran. Jag får nog säga att jag saknar ledrampen lite ändå, även om mina nuvarande lampor lyser bra så är ljuset inte lika jämnt fördelat som det blev från ledrampen. Och kostnaden är något helt annat dessutom.

Jag gillar ledramper, dem är snygga, enkla att montera, billiga och ger ett väldigt bra ljus.
kan man få bättre ljus? Ja det kan man, men det är inte lika enkelt att montera och inte lika billigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143894/143894-0ff7ee1be146858057a890488c4b9ba2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143894/143894-bf6f2a250cc1ba5ae70b195d3eaf3b7c.jpg

Bmsone Reservdelsnisse
10 oktober 2019 · 182 Inlägg

Jag har en ramp under regplåten, samt 3 Biltema med 55w xenon speedstart, bixenon på bilen med helljus H7 konverterad till xenon 55w också. Lyser bra både nära och på håll :-) Valde 4300k då jag inte gillar 5000k när det är snö eller blött, tycker ljuset bara "försvinner"

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang