Bilen går inte upp i värme, quick fix för att få varmt i kupén?

markusbacka
4 oktober 2019 · 68 Inlägg

Under höst, vinter och vår ligger tempmätaren på bilen oftas mellan 70-80 grader. Den går inte upp högre. Under sommaren ligger den på 90 ungefär. Detta göra ju att det inte blir någon särskild värme i bilen, nu när den behövs. Vad felet är kan jag just nu bara spekulera i, men termostaten känns ju trolig. Och jag vet inte om jag kan byta den själv. Bilen är inte tänkt att rulla så länge till då det är många andra fel, så jag vill helst lägga ner minimalt med pengar och tid på den.
Finns det någon quick fixa för att få värmen att komma igång lite bättre? Tänker mig typ pappskiva i fronten, norrbottensstyle?

https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202317/202317-8499788cb4ee2712f4a7efd9923f7621.jpg

Bmsone Reservdelsnisse
4 oktober 2019 · 182 Inlägg

Dålig värme kan också bero på luftficka eller felande värmepaket och felande motorer till spjäll i klima. Men börja med en skiva framför kylaren. Håll koll så den inte går för varm sen bara...

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
markusbacka
4 oktober 2019 · 68 Inlägg

Bmsone skrev:
Dålig värme kan också bero på luftficka eller felande värmepaket och felande motorer till spjäll i klima. Men börja med en skiva framför kylaren. Håll koll så den inte går för varm sen bara...

Jag har ju ibland tyckt att det låter som att det är luft någonstans i bilens vatten, så det kan ju mycket väl vara en luftficka eller liknande. Finns det någonstans där dessa brukar sätta sig? Sist jag kollade var det tillräckligt med vatten i den iaf...
Det jag tänker är konstigt är väl att den går upp i temp som vanligt när det är varmt ute, men att den inte gör det när det blir kallare, typ 10 grader eller mindre. För om det är fel på termostaten borde den väl inte heller gå upp i temp på sommaren? Eller?
Men jag ska prova med en skiva och se vad som händer

Bmsone Reservdelsnisse
4 oktober 2019 · 182 Inlägg

Finns ett lufthål på slang till värmepaket. Lättast lufta via det.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang