Ställa in dieselpump skoda 1,9 d pickup

vietcongsurfer
6 oktober 2019 · 30 Inlägg

Hejsan!

Har ett problem som jag inte får ordning på. Bytte kamrem, låste aldrig pumpen "nybörjare på kamremsbyte", efter det så knackar det, går ryckigt på 1,2 och 3 an när man håller bara ytterst lite gas.

Har kollat så allt står rätt, pump markering och lås i hålet, svänghjul och kam ok. Dock inte låst kammen och kört med bladmått.
Har försökt att justera på pumpen, men problemet är att jag skulle vilja dra bak pumpen, men det går inte dra den längre bak. Drar jag fram den så knackar det än mer, har sett videos på denna pumpen samt en gammal lucas pump jag har liggandes och där är de 3 bultarna fästa rätt långt fram på justeringen. På min pump är justeringen i botten så kan bara justera framåt men då knackar det så det låter olidligt.

Svårt att beskriva men har man skruvat med dessa hoppas jag ni förstår.

Skulle alltså vilja dra bak pumpen för då skulle troligen knackandet försvinna, men det där ryckandet är också ett problem men kanske blir bra om pumpen blir mer "retarded inställd", känns som den är för advanced nu. Vart kör man in en indikatorklocka i dessa? Oavsett så måste jag lösa hur jag ska kunna justera bak pumpen. Har funderat på om man ska förflytta fram pumpen ett hack på remmen för att kunna justera men det känns fel att göra.

Vad har jag gjort fel?

Myhran
6 oktober 2019 · 452 Inlägg

Nu är det länge sedan jag bytte rem på pickup men lås kamdrevet, släpp sen kamdrevet så det är löst (sitter på kona) lås pumpen, släpp skruvarna till pumpdrevet så det är löst, lägg på remmen! Spänn sedan upp remmen innan du drar åt kamdrevet och pumpdrevet, skruvarna får inte bottna i de ovala hålen! De skall ligga så nära mitten som möjligt annars finns risk att skruvarna går av! När allt detta är gjort skall den gå som den skall, pumpen i sig har väl inte ovala hål vill jag minnas utan den sitter väl där den ska? Eller är jag ute och cyklar där? Minst 15år sedan man bytte dessa pumpar och remmar på regelbunden basis, men för att få remmen rätt är förfarandet ovan ett måste,

Med vänlig hälsning,

vietcongsurfer
8 oktober 2019 · 30 Inlägg

Myhran skrev:
Nu är det länge sedan jag bytte rem på pickup men lås kamdrevet, släpp sen kamdrevet så det är löst (sitter på kona) lås pumpen, släpp skruvarna till pumpdrevet så det är löst, lägg på remmen! Spänn sedan upp remmen innan du drar åt kamdrevet och pumpdrevet, skruvarna får inte bottna i de ovala hålen! De skall ligga så nära mitten som möjligt annars finns risk att skruvarna går av! När allt detta är gjort skall den gå som den skall, pumpen i sig har väl inte ovala hål vill jag minnas utan den sitter väl där den ska? Eller är jag ute och cyklar där? Minst 15år sedan man bytte dessa pumpar och remmar på regelbunden basis, men för att få remmen rätt är förfarandet ovan ett måste,

Med vänlig hälsning,

Du är nog på spåren till rätt lösning. Verkar som kammen och svänghjulet är lite lite lite ur fas. Justerade lite snabbt med remmen på och fokuserade på sätta kammen så rätt ögat iaf, tog av ventilkåpan och satte kammen så den linjerar, men får göra det med bladstift. Hackandet försvann men knackandet kvarstår vid vissa varvtal. Jag får helt enkelt ta av hela remmen igen, nollställa kammen, lossa drevet på kam och pump och göra detta ordentligt och låsa svänghjulet samt pumpen så borde det bli rätt? Om jag ska linjera svänghjul och kammen rätt är det bara vrida på kammen på kamdrevet samt vrida på svänghjulet så det står rätt i det lilla hålet vid växellåda? Antar markeringen ska ligga i mitten av hålet?

Mvh Gustav

simlar
8 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Pumpen ska även ställas in med indikatorklocka innan kamdrevet dras åt, annars så är det nästintill bara tur om motorn inte knackar hårt efteråt.
1,9d-pumpen vet jag ej vad den ska ställas på men 1,6d ska ställas på 0.90mm slag med motorn nollad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Myhran
8 oktober 2019 · 452 Inlägg

simlar skrev:
Pumpen ska även ställas in med indikatorklocka innan kamdrevet dras åt, annars så är det nästintill bara tur om motorn inte knackar hårt efteråt.
1,9d-pumpen vet jag ej vad den ska ställas på men 1,6d ska ställas på 0.90mm slag med motorn nollad.

Lucas pumpen har ingen inställning med indikatorklocka mig veterligen, den är justerad till att vara rätt när den är låst,
Med vänlig hälsning,

simlar
8 oktober 2019 · 5 516 Inlägg

Myhran skrev:

simlar skrev:
Pumpen ska även ställas in med indikatorklocka innan kamdrevet dras åt, annars så är det nästintill bara tur om motorn inte knackar hårt efteråt.
1,9d-pumpen vet jag ej vad den ska ställas på men 1,6d ska ställas på 0.90mm slag med motorn nollad.

Lucas pumpen har ingen inställning med indikatorklocka mig veterligen, den är justerad till att vara rätt när den är låst,
Med vänlig hälsning,

Jaså det är Lucas-pump på 1,9d.
Har dock för mig dom ska justeras också men ska då vara ett lock på sidan av pumpen man stoppar in indikatorklockan i.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Myhran
8 oktober 2019 · 452 Inlägg

vietcongsurfer skrev:

Myhran skrev:
Nu är det länge sedan jag bytte rem på pickup men lås kamdrevet, släpp sen kamdrevet så det är löst (sitter på kona) lås pumpen, släpp skruvarna till pumpdrevet så det är löst, lägg på remmen! Spänn sedan upp remmen innan du drar åt kamdrevet och pumpdrevet, skruvarna får inte bottna i de ovala hålen! De skall ligga så nära mitten som möjligt annars finns risk att skruvarna går av! När allt detta är gjort skall den gå som den skall, pumpen i sig har väl inte ovala hål vill jag minnas utan den sitter väl där den ska? Eller är jag ute och cyklar där? Minst 15år sedan man bytte dessa pumpar och remmar på regelbunden basis, men för att få remmen rätt är förfarandet ovan ett måste,

Med vänlig hälsning,

Du är nog på spåren till rätt lösning. Verkar som kammen och svänghjulet är lite lite lite ur fas. Justerade lite snabbt med remmen på och fokuserade på sätta kammen så rätt ögat iaf, tog av ventilkåpan och satte kammen så den linjerar, men får göra det med bladstift. Hackandet försvann men knackandet kvarstår vid vissa varvtal. Jag får helt enkelt ta av hela remmen igen, nollställa kammen, lossa drevet på kam och pump och göra detta ordentligt och låsa svänghjulet samt pumpen så borde det bli rätt? Om jag ska linjera svänghjul och kammen rätt är det bara vrida på kammen på kamdrevet samt vrida på svänghjulet så det står rätt i det lilla hålet vid växellåda? Antar markeringen ska ligga i mitten av hålet?

Mvh Gustav

Svänghjulet kan du inte låsa men kam och pump måste låsas, markeringen skall vara mitt i hålet vid svänghjul, ibland kan man få justera om så detta stämmer flera ggr innan man är nöjd med inställningen, den ska vara rätt även efter att man dragit runt motorn 2 varv och låsningen skall gå i på pumpen,

Med vänlig hälsning,

Myhran
8 oktober 2019 · 452 Inlägg

simlar skrev:

Myhran skrev:

simlar skrev:
Pumpen ska även ställas in med indikatorklocka innan kamdrevet dras åt, annars så är det nästintill bara tur om motorn inte knackar hårt efteråt.
1,9d-pumpen vet jag ej vad den ska ställas på men 1,6d ska ställas på 0.90mm slag med motorn nollad.

Lucas pumpen har ingen inställning med indikatorklocka mig veterligen, den är justerad till att vara rätt när den är låst,
Med vänlig hälsning,

Jaså det är Lucas-pump på 1,9d.
Har dock för mig dom ska justeras också men ska då vara ett lock på sidan av pumpen man stoppar in indikatorklockan i.

Det tror jag inte, finns inget lock att öppna på sidan av den pumpen mig veterligen,
Vid byte är pumpen fast fixerad går ej att justera pumpen, om man skulle använda indikatorklocka för att förspänna pumpen borde det finnas en flyttbar låsning likt den som den 5cyl motorn har där man skall justera med klocka och sen låsa pumpen, där finns ingen fast låsning av pump,

Men det är bara min erfarenhet av pump/kamremsbyten,
Just vw/Skoda pickup/Felicia har en Lucas pump,
Medans andra 1.9d har ”vanliga” pumpar.
Lucas pumpen är till viss del elektronisk men det mesta är för imobilizer,

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang